Fra supermarkeder til slikproducenter: Ny alliance skal knække fedmekurven

SUNDHED: I et forsøg på at få færre overvægtige er foreløbigt 80 aktører fra fødevarebranchen gået sammen med Fødevarestyrelsen for at udvikle mad til danskerne med mindre salt, fedt og sukker.

Halvdelen af danskerne er overvægtige, og på den baggrund vil en ny alliance fremme sundere fødevarer.
Halvdelen af danskerne er overvægtige, og på den baggrund vil en ny alliance fremme sundere fødevarer.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund

Vægten er ikke et sjovt bekendtskab for mange danskere.

Halvdelen af os er decideret overvægtige, for vores børn er det næsten hver femte.

Maden, vi spiser, er en af årsagerne til de overflødige kilo.

Derfor går fødevarevirksomheder, restauranter, foodservice og en samlet detailhandel nu sammen med Fødevarestyrelsen i et Innovationspartnerskab, hvor målet er at udvikle mad og drikke, som skal gøre det lidt nemmere for danskerne at træffe et sundere valg.

Vi har enorme samfundsudfordringer forbundet med at behandle sygdomme, som overvægt er med til at fremprovokere.

Per Christensen
Direktør for vækst og innovation, Fødevarestyrelsen

“Vi har enorme samfundsudfordringer forbundet med at behandle sygdomme, som overvægt er med til at fremprovokere. Her forsøger vi at adressere det ansvar, som fødevareindustri og detailhandel kan tage på sig," siger Per Christiansen, direktør for vækst og innovation i Fødevarestyrelsen.

Mindre sukker i søde sager
Foreløbigt har omkring 80 meldt sig til partnerskabet, der bliver opdelt i syv undergrupper såsom kødprodukter, færdigretter og søde sager.

Blandt dem, der har sagt ja, er virksomheden Easyfood, der producerer over 200 forskellige produkter inden for bagværk, bakeoff og convenience til kunder som Starbucks, McDonald, 7-eleven og Coop.

“Det er ikke hver dag, at regeringen byder op til dans ude i det private om noget, som vedkommer alle. Vi mener, at vi som virksomhed har et ansvar i at støtte op om det for at se, om vi kan give vores lille bidrag til at forbedre folkesundheden,” siger innovationschef Kirsten Møller Jensen.

Selv om kanelsneglen aldrig bliver et sundt alternativ til guleroden, så handler partnerskabet i høj grad også om at lave produktudvikling for den hurtige snack og den søde fristelse ved aftensbordet, forklarer Per Christiansen.

Virksomheder har mulighed for at tilmelde sig partnerskabet indtil udgangen af marts måned. I løbet af de kommende måneder skal de syv arbejdsgrupper mødes og sætte målsætninger for det videre arbejde.

Læs hele artiklen på Altinget: fødevarer, hvor detailkæden Dagrofa peger på en lavthængende frugt, og Fødevarestyrelsen svarer på, hvorfor de går aktivt ind i virksomhedernes produktudvikling (kræver abonnement).

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00