Debat

IDA: Handel kan spænde ben for udvikling

DEBAT: Handel og udvikling trækker ikke altid på samme hammel, skriver Erik Blas, formand for IDA Global Development. Det gavner f.eks. ikke danske handelsinteresser at tale for meget om menneskerettigheder og Tibet i Kina, mener han.

Er det kræmmeren eller altruisten, der kommer på besøg, når handels- og udviklingsministeren er den samme, spørger Erik Blas, formand for IDA Global Development
Er det kræmmeren eller altruisten, der kommer på besøg, når handels- og udviklingsministeren er den samme, spørger Erik Blas, formand for IDA Global Development
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Blas
Formand for IDA Global Development

Handel og erhverv er godt. Udvikling er godt.

Det synes alle i denne debat at være enige om. Hænger handel og udvikling sammen? Det synes alle debattørerne også at svare bekræftende til.

Men man burde måske tilføje ’på godt og ondt’, fordi handel og udvikling ikke altid trækker på samme hammel. Hænger handel og udvikling så meget sammen, og er der så meget kongruens mellem deres mål og midler, at de skal have en fælles minister?

Det mener regeringen åbenbart, siden man har én kombineret handels- og udviklingsminister.

Fakta
Fra 21. april og en måned frem tager Udviklingsdebatten sammenhængen imellem handel og udvikling op til debat.

Følg debatten her

Udviklingsdebatten på Altinget: udvikling har til formål at fokusere og styrke den udviklingspolitiske debat i Danmark. Løbende inviterer Altinget: udvikling eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for udviklingsområdet.

Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til [email protected].

For danske handels- og erhvervsinteresser kan dobbeltfunktionen være en klar fordel, der kan hjælpe til at sætte turbo på dansk indtrængen på vækstmarkeder, som vi allerede har set i Kina, Indien og Vietnam. Det kan også potentielt være med til åbne nye markeder, der endnu ikke er i vækst. Det sidste har vi dog endnu ikke set så meget til, f.eks. i Afrika.

For udviklingslandenes magteliter kan dobbeltfunktionen også være en fordel, som kan være med til at give dem adgang til kapital, til partnerskaber, teknologi og markeder i de rige lande. Derudover kan den potentielt bruges til at påvirke, hvordan Danmarks udviklingsbistand generelt bruges i landet.

Helt at sikre sig at handel ikke dikterer udvikling, kan man kun, hvis der er helt vandtætte skotter mellem de to. Og det har man ikke, når begge varetages af den samme minister.

Erik Blas
Formand for IDA Global Development

For udviklingslandenes fattige og udsatte befolkninger er svaret måske ikke så entydigt. Det er jo lang tid siden, at handelspolitik er blevet aftalt bilateralt. Det, der aftales bilateralt, er projekter. Nuvel, nogle af disse kan gavne dem, der eventuelt får arbejde. Men noget stort indhug i den generelle fattigdom skal man nok ikke forvente.

Kræmmeren eller altruisten?
Er det kræmmeren eller altruisten, der kommer på besøg, når handels- og udviklingsministeren er den samme? I de fleste udviklingslande vil der være etiske og udviklingsmæssige dilemmaer, der kan være mere eller mindre eksplicit formuleret. Hvis modsætningerne relaterer til specifikke handels- eller erhvervsprojekter, kan de som regel løses relativt enkelt.

Det er straks et større problem, når de ikke er direkte relaterede. Det gavner f.eks. klart ikke danske handelsinteresser at tale for meget om menneskerettigheder og Tibet i Kina, eller om kvindeundertrykkelse og politiske rettigheder i staterne på den Arabiske halvø. Det er noget, de fleste synes at have accepteret, selvom det går imod både internationale resolutioner, den danske udviklingsstrategi og almindelige moral.

Tilsvarende dilemmaer vil også komme op, når de afrikanske økonomier i de kommende år i stigende grad bliver interessante i handels- og erhvervssammenhæng. Hvordan vil en kombineret handels- og udviklingsminister forholde sig, hvis den anden side af bordet kæder indgåelse af en handelsaftale, f.eks. om pakning og eksport af ananas, i den ene ende af landet sammen med at undlade at støtte en NGO, der kæmper for oprindelige folks jordrettigheder i den anden ende af landet eller for en mere ligelig fordeling af magt og ressourcer generelt?

Handelspolitik bliver oftest aftalt i internationale fora, f.eks. gennem WTO og EU. Nogle gange er udviklingslandene slet ikke med – selv når deres interesser også er på spil, f.eks. i OECD omkring skatteunddragelse eller de aktuelle frihandelsforhandlinger mellem EU og USA. En handels- og udviklingsminister vil givet sidde med ved bordet. Men hvilken tunge vil han / hun tale med?

En international tendens
En sammenblanding - eller samtænkning - for nu at bruge et pænere ord af handel og udvikling, er ikke kun et dansk fænomen. Det er en international tendens, ligesom at vægten i officiel udviklingsstøtte ifølge seneste OECD tal synes at flytte sig væk fra de fattigste over imod mellemindkomst-landene, som er mere attraktive i handelssammenhæng.

I tillæg til det overordnede spørgsmål ”hænger handel og udvikling sammen?”, stillede Altinget i oplægget til denne debat flere underspørgsmål. Sidste halvdel af det første spørgsmål: ”Hvordan sikrer man sig, at handel ikke dikterer udviklingspolitikken, og i hvilken grad kan de to områder komplementere hinanden?” er til overflod blevet berørt. Men den første halvdel har fået en mere overfladisk behandling.

Helt at sikre sig at handel ikke dikterer udvikling, kan man kun, hvis der er helt vandtætte skotter mellem de to. Og det har man ikke, når begge varetages af den samme minister. Det næstbedste er at have klare, stærke og ufravigelige etiske principper til at lede udviklingssamarbejdet. Det har man heller ikke. En tredje mulighed kunne være at dele bistanden op i ikke bare ’hvad’, der støttes, men også ’hvordan’ udvikling støttes.

Det kunne f.eks. omfatte fire ben: multilaterale organisationer, civilsamfund (inklusive interesseorganisationer i arbejdsmarkedet), handels- og erhvervsvirksomheder samt regeringer. Den direkte indflydelse og dermed sårbarhed i forhold til sammenblanding vil være mindst for de to første.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Blas

Bæredygtighedskonsulent
cand.polyt. (DTH 1976), DrPH (Nordic School of Public Health 2005)

0:000:00