Debat

Investering i børn og unges uddannelse skaber håb

DEBAT: På tværs af prioriteter som sikkerhed og fattigdomsbekæmpelse er børn og unge en ressource, det er alle pengene værd at investere i. Det skriver Signe Marie Cold-Ravnkilde, DIIS, og Birgitte Lind-Pedersen, Københavns Universitet.

En prioritering af uddannelse til børn og unge i skrøbelige stater er en nødvendig investering i Danmark og verdens fremtid. Det skriver Signe Marie Cold-Ravnkilde, DIIS, og Birgitte Lind-Pedersen, Københavns Universitet.
En prioritering af uddannelse til børn og unge i skrøbelige stater er en nødvendig investering i Danmark og verdens fremtid. Det skriver Signe Marie Cold-Ravnkilde, DIIS, og Birgitte Lind-Pedersen, Københavns Universitet.
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Signe Marie Cold-Ravnkilde og Birgitte Lind-Pedersen
Henholdsvis forsker, DIIS, og ekstern lektor, Københavns Universitet

Dansk udviklingsbistand står over for massive nedskæringer og en omfordeling, hvor bistanden skal tjene danske interesser som at undgå flygtningekriser og skabe stabilitet. Børn og unges uddannelse spiller en helt afgørende rolle på vejen mod det mål.

Fred og stabilitet i skrøbelige stater kræver, at børn og unge har udsigt til en fremtid med flere uddannelsesmuligheder, så de kan bidrage til udvikling, produktivitet og genopbygning. På tværs af prioriteter som sikkerhed, migration, vækst og fattigdomsbekæmpelse er børn og unge en ressource, det er alle pengene værd at investere i.

Det er især i Danmarks interesse at sikre, at børn og unge i verdens fattigste lande bliver konstruktive medborgere i de lande, de vokser op i. African Economic Outlook anslår, at unge mellem 15 og 25 år udgør 60 procent af hele Afrikas befolkning, og af dem kan cirka halvdelen (133 millioner) ikke læse og skrive.

Fakta
Fra 12. januar og en måned frem sætter Udviklingsdebatten fokus på fremtidens udviklingspolitik.

Følg debatten her

Udviklingsdebatten på Altinget: udvikling har til formål at fokusere og styrke den udviklingspolitiske debat i Danmark. Løbende inviterer Altinget: udvikling eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for udviklingsområdet.

Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til [email protected]

Deres jobmangel og håbløshed kan få langvarige destabiliserende konsekvenser, også for Danmark. Men de nye generationer udgør samtidig det vigtigste potentiale i kampen mod ekstremisme, fattigdom og krig.

Uddannelse kan bringe håb
Børn og unge, der vokser op i konfliktramte lande med stor fattigdom, tror ikke, de har en fremtid. Mange er traumatiserede af krig og har mistet deres familie, hverdag og tryghed.

Når unge mennesker uddanner sig, kan de blive forandringsbærere, som kan bringe nyt håb og tillid til fremtiden og samfundet generelt.

Signe Marie Cold-Ravnkilde og Birgitte Lind-Pedersen
Henholdsvis forsker, DIIS og ekstern lektor, Københavns Universitet

I det nordøstlige Nigeria har terrorbevægelsen Boko Haram angrebet over 1.200 skoler og forårsaget en uddannelseskrise. FN vurderede i september 2015, at flere end 200.000 af Nigerias over 1,4 millioner internt fordrevne ikke går i skole.

I Mali var ungdomsarbejdsløshed et kritisk problem, allerede før statens nuværende krise brød ud i 2012, og nu er den voksende på grund af kriminalitet og usikkerhed. Under konflikten mistede tusindvis af børn adgang til skole, og der blev samtidig rapporteret om overtrædelse af menneskerettigheder, rekruttering af børnesoldater og børneprostituerede samt seksuelle krænkelser.

I skrøbelige stater slår reaktionære kræfter og ekstremisme let rod blandt unge, der kan radikaliseres og rekrutteres til kriminalitet og terrorbevægelser i fraværet af alternative fremtidsudsigter. Men ekstreme situationer kan også danne grobund for det modsatte. De er en brydning, hvori nyt kan opstå.

Når unge mennesker uddanner sig, kan de blive forandringsbærere, som kan bringe nyt håb og tillid til fremtiden og samfundet generelt. Der er dokumentation for, at målrettede uddannelsesindsatser, formel skolegang såvel som kortvarige programmer kan skabe en fornyet fremtidstro hos unge.

Især uddannelse, som fokuserer på at give både nye personlige og tekniske færdigheder, har en mærkbar effekt - både i form af forbedret levegrundlag og øget selvværd for den enkelte, men også i form af øget lokal jobskabelse, et markant fald i lokale konflikter, mere ligeværdige kønsrelationer og større stabilitet.

Danmark skal prioritere indsatsen
Det kræver vedholdenhed at skabe resultater på uddannelsesområdet, især i de allerfattigste og mest skrøbelige lande. Derfor skal Danmark søge indflydelse i det vigtige internationale samarbejde og fortsat forpligte sig til langsigtet politisk og økonomisk støtte til børn og unge.

Global Partnership for Education (GPE) består af en række udviklingslande, bilaterale og multilaterale donorer, lærere, den private sektor og ngo’er og har skabt markante resultater inden for uddannelsesområdet. Men der er lang vej endnu. Danmark bør fortsat være foregangsland i GPE med et styrket fokus på skrøbelige stater.

Danmark har været respekteret for sine målbare resultater og vedholdende bidrag til det globale udviklingssamarbejde. Den position skal dansk udviklingsbistand bygge videre på. En prioritering af uddannelse til børn og unge i skrøbelige stater er en nødvendig investering i Danmark og verdens fremtid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Birgitte Lind Petersen

Ekstern lektor i udviklingsgeografi, Københavns Universitet
master i udviklingsgeografi (Københavns Uni. 2001)

Signe Marie Cold-Ravnkilde

Seniorforsker, Diis
ph.d. (Roskilde Uni. 2012)









0:000:00