It-platform for sociale tilbud kommer snublende fra start

IT-BØVL: Version 2.0 af Tilbudsportalen er plaget af fejl. Forkerte priser og mangelfulde oplysninger svækker tilliden til systemet, lyder kritikken. Ifølge ministeriet er der dog tale om fejl, som brugerne har glemt at opdatere i det gamle system.

Foto: Ólafur Steinar Gestsson / Ritzau Scanpix
Søren Elkrog Friis

Det er nu to måneder siden, at en ny version af Tilbudsportalen blev lanceret, som efter hensigten skal gøre det lettere for kommunerne at finde botilbud eller plejefamilier til socialt udsatte borgere og handicappede.

Men de oplysninger, som Tilbudsportalen 2.0 indeholder om de enkelte tilbud, er i mange tilfælde forkerte eller forældede.

Det fortæller flere private udbydere af botilbud. En af dem er Psykiatri Plus, som driver to privatpsykiatriske botilbud.

"Det her er skidt for vores virksomhed og hele det sociale område. Vores indsats igennem flere år for at være den trimmede og professionelle virksomhed, vi er i dag, bliver der med et tryk på en opdatering rykket på. Det er negativt ikke bare os, men alle parter, der er berørt. Og så forhindrer det de offentlige kunder og kommuner i at vælge de bedste løsninger for de borgere, der har brug for en plads," siger administrerende direktør Henrik Sven Sørensen.

Man har simpelt hen sendt en version på gaden, som slet ikke er klar, og har dermed tvangsindlagt hele socialområdet til at være beta-testere.

Jørgen Maltesen
Leder, Alfa Fredensbrog

Burde være testet bedre
Tilbudsportalen rummer oplysninger om over 4.000 sociale tilbud, for hvem det er lovpligtigt at registrere sig på den offentlige platform.

Den gamle version stammer fra 2007, men har ifølge en konsulentrapport kun været anvendt i 10 procent af de tilfælde, hvor kommuner vælger et socialt tilbud til en borger.

For at skabe bedre brugervenliged, gennemsigtighed og sikkerhed omkring data satte Børne- og Socialministeriet i 2016 derfor gang i udvikling af en ny og forbedret version.

Men den nye version af Tilbudsportalen skuffer og burde have været testet bedre, før den blev sendt på gaden, mener Henrik Sven Sørensen fra Psykiatri Plus.

"Vi er vant til, at vi af de tilsynsførende og andre offentlige myndigheder bliver mødt med nidkære krav til, at vi har styr på tingene. Og det er helt i orden. Der skal være styr på, hvad vores skattekroner bliver brugt til – og at vi leverer en kvalitetsydelse. Men så producerer og lancerer en offentlig myndighed selv et så fejlfyldt arbejde – uden at advare brugerne mod det. Det er ikke i orden," lyder kritikken.

Dokumentation

TILBUDSPORTALEN

Tilbudsportalen indsamler og udstiller oplysninger om plejefamilier og tilbud til mennesker med funktionsnedsættelse eller sociale problemer.

Tilbudsportalen er et værktøj til landets sagsbehandlere, der skal gøre det nemt at finde relevante tilbud eller plejefamilier.

Den første version blev etableret i 2007. Systemet havde dengang en del opstartsvanskeligheder.

Social- og Indenrigsministeriet har myndighedsansvaret for Tilbudsportalen. Ministeriet træffer blandt andet beslutninger om portalens finansiering, drift/udvikling samt varetager kontakten til portalens interessenter.

Social- og Indenrigsministeriet traf i 2017 beslutning om, at den tekniske drift og udvikling af Tilbudsportalen skulle overføres fra Socialstyrelsen til Erhvervsstyrelsen.

Erhvervsstyrelsen har udviklet en ny portalløsning, som blev sat i drift den 11. juni 2019.

Erhvervsstyrelsen driver supportfunktionen i forhold til Tilbudsportalen – og varetager den tekniske support.

Socialstyrelsen varetager den socialfaglige support i forhold til Tilbudsportalen, når den modtager henvendelser fra Erhvervsstyrelsen herom. Endvidere foretager Socialstyrelsen stikprøver i forhold til de indberettede oplysninger.

Kilde: Socialtilsynet










0:000:00