Debat

ITD: Styrk indsatsen for en digitaliseret transportinfrastruktur

Foto: Colourbox.dk
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Poul Bruun
Innovationschef i ITD

Robot- og automatiseringsteknologier vinder langsomt men sikkert indpas i transport- og logistiksektoren. Det har de fleste efterhånden erkendt.

Danske transport- og logistikvirksomheder kigger ind i en virkelighed, hvor viden og brug af data i forhold til køretøjerne på vejene, styringen af virksomheden og ikke mindst håndteringen af logistikken, er et vigtigt fokus.

De automatiserede teknologier er her allerede. Selvkørende robotter har allerede overtaget arbejdet på mange lagre og logistikcentre. Platoons af elektronisk sammenkoblede lastbiler kørte sidste år gennem Danmark, og helt førerløse lastbiler har i årevis flyttet containere i de store containerterminaler rundt om i Europa. 

Fakta
Deltag i debatten!

Selvkørende biler kræver rigtige forhold
Men i diskussionen om automatiserede køretøjer har vi en tendens til at hylde tidens fremskridt og falde bagover, når vi ser, hvad teknologierne kan. Den begejstring skal vi fastholde, men på området for automatiserede køretøjer er vi nødt til også at se på hele den infrastruktur, som skal understøtte bilerne i at komme fra A til B med fragten.

Her taler jeg ikke kun om vejinfrastruktur bygget af asfalt og beton. Vi glemmer nemlig ofte den digitale infrastruktur langs vejene, der sikrer, at vi er forbundet hele tiden. For transportvirksomheden er data vigtige. Virksomheden kan indhente dataoplysninger på sine køretøjer, indhente vigtige informationer om trafikudfordringer på vejen, få info om materiellets tilstand eller om temperaturudsving på køletraileren for blot at nævne nogle få områder, hvor data kan spille en afgørende rolle.

Hvis Danmark vil en fremtid med selvkørende teknologier, så er det vigtigt, at forholdene er lagt til rette for selvkørende biler.

Poul Bruun
Innovationschef, ITD

Hvis Danmark vil en fremtid med selvkørende teknologier, så er det vigtigt, at forholdene er lagt til rette for selvkørende biler. Det er uundgåeligt en hønen og ægget-diskussion, men en vigtig én af slagsen. Derfor mener jeg også, at vi står over for en vigtig drøftelse af, hvad der skal komme først, og hvordan vi gør det smartest.

Connectivity er et nøgleord i denne sammenhæng. Det at være forbundet med hinanden gennem et pålideligt og stærkt internet vil spille en stor rolle i fremtidens trafikscenarier, hvor helt eller delvist selvkørende biler kan bruge data til at lægge vejen om ved trængsel og dermed effektivisere transporterne. Det vil styrke vores medlemsvirksomheder, effektivisere vejgodstransporten og sikre vækst til Danmark.

Digitale veje er fremtiden
Investeringerne i digital vejinfrastruktur trækker også andre sektorer end transportsektoren til. Det skaber synergier og nye måder at se verden på. Se blot Siemens, der netop nu tester deres vejdatakommunikationssystem på en strækning på A9 i Tyskland. Kunne et lignende projekt køre i Danmark?

Af andre sektorer som er interessante i denne sammenhæng er energi- eller teleselskaberne samt pensionsfonde og andre økonomiske spillere, som kan se en fordel i at indgå i OPP-projekter. Sidst men ikke mindst, så må vi ikke glemme bilindustrien, der sidder på vigtig viden, og som allerede arbejder meget med datahåndtering fra deres bilmodeller.

Transportbranchen har selv en forpligtigelse til at være opmærksomme på udviklingen og udnytte selvkørende lastbiler og automatiske håndteringssystemer til at effektivisere og udvikle deres forretninger. Branchen skal også være klar til at bruge den forsøgsordning, som regeringen nu har fremlagt lovforslag om.

Vi vil gerne – sammen med nogle medlemmer og deres kunder – udvikle og teste fremtidens servicer og løsninger.

Digital infrastruktur kræver diskussion
Det smarte kommer altså ikke kun med bilerne, men skal gennemføres gennem en helhedsbetragtning, hvor biler, logistiksystemer og intelligent infrastruktur langs veje og i virksomhederne indgår. Derudover kræver det, at vi kan teste og bidrage til at drive udviklingen.

For at vi kan få iværksat projekter af denne karakter, kræver det, at vi i fællesskab er villige til at investere vores kræfter og penge i systemerne, der muliggør selvkørende teknologier og den digitale infrastruktur. Her har transportbranchen, myndighederne og andre aktører med interesse for området en vigtig rolle at spille.

Hvordan vi så gør det, ja, det er den diskussion, som vi skal have sat ord på i fællesskab og meget gerne have sat handling bag ordene. Vi ser frem til drøftelsen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Poul Bruun

Udviklingskonsulent Abenraa Kommune, erhvervskonsulent, Aabenraa Kommune, fhv. Innovationsdirektør, ITD Innovationscenter for Logistik og Transport (ILT)
cand.agro. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 1992)

0:000:00