Kommentar af 
Birgitte Boesen

Kommentar: På forkant i udkanten

KOMMENTAR: Det er hverken nemt eller gratis at genfinde de lokale potentialer, når selve fundamentet for fællesskabet er mere eller mindre forsvundet, skriver Birgitte Boesen.

Rundt om i landskabet står de lokale middelalderkirker som spredte markører på en svunden tid, hvor præsten, kroejeren, købmanden og skolelederen var vigtige fixpunkter i et levende lokalsamfund, skriver Birgitte Boesen.
Rundt om i landskabet står de lokale middelalderkirker som spredte markører på en svunden tid, hvor præsten, kroejeren, købmanden og skolelederen var vigtige fixpunkter i et levende lokalsamfund, skriver Birgitte Boesen.Foto: Toke Kristiansen/Altinget
Birgitte Boesen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi har hørt historien mange gange: Først forsvinder kroen, så drejer købmanden nøglen om, forsamlingshuset sygner hen, og til sidst lukker skolen.

Væk er naturlige mødesteder, der gennem generationer har skabt grobund for fællesskaber og sammenhængskraft i landsbyer og andre småsamfund.

Rundt om i landskabet står de lokale middelalderkirker bogstaveligt talt som spredte markører på en svunden tid, hvor præsten, kroejeren, købmanden og skolelederen var vigtige fixpunkter i et levende lokalsamfund.

Grundpiller i civilsamfundet
I dag står præsten så at sige tilbage som eneste repræsentant for de institutioner, der udgør grundpillerne i civilsamfundet. Ind imellem i selskab med en medarbejder fra én af de fonde, der de senere år har engageret sig for at skabe bedre livsbetingelser i udfordrede områder.

Den forstærkede filantropiske indsats bør ske i en erkendelse af, at der er brug for et ekstraordinært engagement – og en ekstra hjælpende hånd, hvis det skal lykkes at revitalisere hensygnende småsamfund. 

Birgitte Boesen
Cand.scient.pol. og indehaver af büroCPH

Indtil videre har det været småt med synergi mellem de to energifelter – kirken og fondene. Men måske tegner der sig i horisonten nogle nye alliancer godt hjulpet på vej af kommunerne, der har erkendt, at de har brug for hjælp udefra, hvis det skal lykkes at løfte opgaven med at skabe nyt liv i de kommunale udkanter.

Her er det værd at nævne, at der allerede er flere eksempler på, at kommunerne og folkekirken i praksis finder ud at samarbejde om at gøre en indsats i de små samfund.

Kirken som forandringsagent
Udviklingen har givet Folkekirken en mulighed for at optræde som forandringsagent. Blandt drivkræfterne er en ny generation af biskopper, der har gjort sig bemærket med forskellige forslag til at gentænke kirkens samspil med det omgivende samfund.

En slags redefinering af begrebet ’diakoni’, der er en fælles betegnelse for kirkens sociale arbejde. Ved at redefinere tidligere tiders praksis, for at kirkeliv og samfundsliv går hånd i hånd, er der grobund for nye alliancer med civilsamfundet og kommunerne.

Sker det, vil udviklingen inden for folkekirken have flere fællestræk med den bevægelse, som de danske fonde i disse år gennemgår, og hvor de forandrer sig fra at være diskrete velgørere til at blive synlige samfundsaktører.

Hvor går grænsen mellem kirkeliv og socialt arbejde
Tendensen var også synlig på årets folkemøde. I en paneldebat i Folkekirkens telt talte biskop Marianne Gaarden fra Lolland-Falster om at gøre kirkebygningerne – der også omfatter sognegårde – til en slags nye forsamlingshuse.

Hvorfor ikke bruge bygningerne til kaffeklub om mandagen, yoga om tirsdagen og kreativt værksted om onsdagen, lød spørgsmålet. Ved på den måde at bidrage til de sociale fællesskaber, kan kirkerne samtidig bruge ressourcerne bedre, lyder et andet argument.

Men kan man trække en grænse mellem, hvad der er kirkens primære formål og dens sociale arbejde, spurgte moderator Gertrud Højlund de øvrige paneldeltagere, der også omfattede Fredericias borgmester Jacob Bjerregaard, konsulent Suzette Frovin fra Center for Frivilligt Socialt arbejde og undertegnede.

Bæredygtige projekter er også en slags kapital
Mit bud er, at det drejer sig om at erkende, hvad man selv kan byde ind med i et samarbejde. Som bekendt er fondene rige på filantropisk kapital i form af penge, viden og netværk.

Tilsvarende gør bæredygtige projekter ansøgerne rige på kvalificeret projektkapital, mens velfungerede fællesskaber er med til at øge lokalsamfundets relationskapital.

I den forbindelse kan det være interessant at (gen)læse afsnittet om 'Fællesskabelse' i Anker Brink Lund og Gitte Meyer fine bog 'A-Å om civile samfund'.

Heri pointerer de, at civiliserede fællesskaber ikke kun baserer sig på frivillighed, men også forudsætter gensidighed og aktiv deltagelse.

Brug for nye alliancer mellem filantropi og diakoni
I øjeblikket er der kun få fælles initiativer baseret på et samarbejde mellem kirken og fondene.

Kombinationen af udfordringer og tilrådeværende udkantsressourcer peger imidlertid på, at der er brug for nye alliancer mellem filantropien og diakonien.

Det forudsætter, at kirken tydeligere træder uden for sin egen komfortzone – akkurat som de civile og professionelle institutioner i form af foreninger, fonde, kommuner og virksomheder må være åbne for at indgå i utraditionelle alliancer.

Fonde i udkanten
Nordea-fonden, Tuborgfondet og Realdania er nogle af dem, der aktivt arbejder for at skabe stærke fællesskaber rundt om i de mindre civilsamfund. Disse aktører har et skarpt blik for projekter, der involverer frivillige og engagerer borgerne.

Som et eksempel herpå har Nordea-fonden i år en kystpulje på 50 millioner kroner, der skal være med til at skabe aktiviteter og styrke fællesskaber langs landets kyster, mens Tuborgfondet arbejder for at engagere unge som frivillige i lokalsamfundet.

Tilsvarende har Realdania en lang række initiativer til at styrke yderområdernes potentialer. Blandt andet har man afsat 10,6 millioner kroner til at skabe landsbyklynger, hvilket er et andet ord for fællesskaber mellem flere landsbyer, der går sammen om at dele idrætsanlæg, skoler og andre former for fælles faciliteter.

Spørgsmål om fortolkning
Det er naturligvis op til bestyrelserne i de fonde, der er bundet af vedtægtsbestemmelser om ikke at støtte religiøse formål. Det gælder eksempelvis Realdania og Nordea-fonden, men de er som nævnt ikke alene om at have sådanne bestemmelser.

Men i nogle tilfælde kan det også være et spørgsmål om fortolkning af, hvor man trækker grænsen mellem sociale indsatser og kirkeliv. Har kaffeklubber, yogaundervisning og fællesspisning i den lokale sognegård eksempelvis til formål at missionere kirkens budskaber – eller er der snarere tale om et almennyttigt initiativ for alle – anset om man er religiøs eller ikke-troende.

Til fælles bedste
Mit eget udgangspunkt er en tro på, at de fleste mennesker gerne gøre en indsats for fællesskabet, hvis rammerne er til stede. Det er samtidig det, der gør fællesskaber til den stærkeste fællesnævner for velfungerende lokalsamfund.

Men når de naturlige mødesteder forsvinder, går det tit ud over ildsjælenes og de frivilliges engagement – og når motoren i og grundlaget for fællesskabet således forsvinder, svækker det samhørigheden.

Derfor ligger der også en særlig udfordring for de fonde – og dem er der en del af – der ikke har tradition for at støtte religiøse formål, men i øvrigt er på forkant med at skabe nyt liv i udkantsområderne.

Den forstærkede filantropiske indsats bør ske i en erkendelse af, at der er brug for et ekstraordinært engagement – og en ekstra hjælpende hånd, hvis det skal lykkes at revitalisere hensygnende småsamfund.

Det er nemlig hverken nemt eller gratis at genfinde de lokale potentialer, når selve fundamentet for fællesskabet er mere eller mindre forsvundet.

-----

Birgitte Boesen er analytiker, rådgiver og indehaver af büroCPH. Hun har i 12 år arbejdet som kommunikations- og pressechef i Realdania. Kommentaren er fast tilbagevendende og alene udtryk for skribentens egen holdning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Birgitte Boesen

Grundlægger og analytiker, büroCph, bestyrelsesmedlem, PlanBørnefonden, Rådet for Grøn Omstilling
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1984)









0:000:00