Konservative vil genåbne aftale om elbiler efter valget

BILER: Venstre og Konservative endte uden for den nye aftale om en grønnere bilbeskatning, men står det til Konservative, skal det ikke vare ved. Venstre holder fast i sit skattestop, mens bilimportørerne havde håbet på bred aftale med de borgerlige partier.

Foto: Kåre Albrechtsen
Birk Sebastian Kotkas

Selvom meget tydede på en bred aftale om bilbeskatningen, blev Venstre og Konservative i 11. time parkeret på sidelinjen.

Fakta
Eldrups elbilkommission
Udgangspunktet for bilforhandlingerne var anbefalingerne fra den såkaldte elbilkommission, som VLAK-regeringen i februar 2019 nedsatte med den tidligere departementschef i Finansministeriet og Dong-direktør, Anders Eldrup, i spidsen.

Efter halvandet års arbejde præsenterede han i starten af september fire modeller for bilbeskatningen, som skulle sikre flere grønne biler på de danske veje. Det skulle vel og mærke ske uden at slå et gigantisk hul i statskassen, der med en årlig tilførsel på omkring 50 milliarder kroner er dybt afhængig af bilafgifterne.

Eldrup anbefalede politikerne at vælge den model, der sigtede mod 750.000 grønne biler i 2030. Et stykke over regeringens første udspil på 500.000, men også langt fra Klimarådets anbefalede mål på 1,5 millioner.

Regeringen vedtog med de tre støttepartier i starten af december den længe ventede elbilaftale, der sætter den overordnede ramme for de næste ti års bilbeskatning. Aftalen skal sikre mindst 775.000 grønne biler i 2030 og vil ifølge skatteminister Morten Bødskovs (S) egne ord "sætte den grønne omstilling op i et helt andet gear”.

Det efterlader borgerlige partier uden direkte indflydelse på den største omlægning af bilafgifterne i mange år, men hvis det står til Konservative, kan det se anderledes ud efter næste valg.

"Jeg kunne godt se, at vi kommer til at lave en ny aftale, hvis der bliver et blåt flertal,” siger klimaordfører Mona Juul (K).

Så du forestiller dig ikke, at Konservative og Venstre sammen går med i forligskredsen?

Der er altid en risiko for, at politikerne lige pludselig bestemmer sig for at ville ændre nogle ting, men selve strukturen i aftalen er meget mere langsigtet end det, vi er vant til.

Mads Rørvig
Direktør, De Danske Bilimportører

"Det bliver svært, det tror jeg ikke. Som det er nu, bliver det et nej, men man skal altid holde mulighederne åbne," svarer hun.

Selvom regeringen tidligere har givet udtryk for, at de håbede på en bred aftale - for at sikre klarhed for branchen - kunne de røde partier efter flere måneders forhandlinger ikke nå til enighed med Venstre og Konservative om finansieringen.

Står fast på skattestop
For de to borgerlige partier var det afgørende for bilaftalen, at en del af pengene skulle findes gennem reformer eller i det økonomiske råderum. Det var også et vigtigt finansieringselement i Venstres og Konservatives fælles udspil, som de i oktober præsenterede sammen med Radikale.

Men selvom SF og Enhedslisten længe har villet øremærke råderummet til velfærden, havde Venstre regnet med, at de kunne nå et kompromis uden at skulle bryde med deres løfte om et skattestop.

"Jeg synes faktisk, at vi strakte os ret langt. Det kan ikke passe, at det kun er bilejerne i et lukket system eller vejtransporten, der skal finansiere det her. Vi var gerne gået med i denne her aftale, men vi var nødt til at have en diskussion om, hvordan vi finansierede regningen fra 2025 og frem," siger klimaordfører Tommy Ahlers (V) og tilføjer:

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00