Debat

Kosmetikbranchen: Langsom lovgivning spænder ben for forbrugersikkerheden

DEBAT: Populære varer fra Kina lever dårligt op til europæiske sikkerhedsstandarter. Derfor bør myndighederne ikke vente til 2021 med at indføre moms på alle pakker fra ikke-EU-lande, mener Helle Fabiansen fra Kosmetik- og hygiejnebranchen.

<div>Det er
ikke rimeligt, at danske og europæiske virksomheder skal konkurrere med
kinesiske webshops og produkter, der ikke har samme niveau af sikkerhed,
skriver Helle Fabiansen, adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen.</div>
Det er ikke rimeligt, at danske og europæiske virksomheder skal konkurrere med kinesiske webshops og produkter, der ikke har samme niveau af sikkerhed, skriver Helle Fabiansen, adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Helle Fabiansen
Adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen

Onsdag 10. oktober samles en lang række organisationer til stormøde om import af varer med ulovlige kemikalier arrangeret af Kemikalieinspektionen.

Her skal løsninger på de massive udfordringer med import af varer fra tredjelande drøftes. Og der er i den grad behov for at få konkrete løsninger på bordet.

For kinesiske webshops, som for eksempel Wish, buldrer frem i Danmark og er uhyre populære blandt de danske forbrugere. Senest har DIBS, der står for langt størstedelen af transaktioner på udenlandske webshops, offentliggjort, at 25 procent af alle udenlandshandlende danskere har lagt en vare fra Wish i indkøbskurven.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Og tal fra Foreningen for Dansk Internethandel placerer Wish som den tredjemest populære webshop blandt danske forbrugere. I Kastrup lufthavn tager man imod de mange pakker, og her oplever man dage, hvor man modtager op imod 100.000 pakker fra Kina.

Tallene bør vække bekymring hos både politikere og myndigheder, for bag de populære webshops lurer både farer for forbrugere og dansk erhvervsliv.

En stikprøve, som vi har foretaget på Wish, viser, at 14 ud af 14 kosmetiske produkter, vi købte, ikke lever op til den europæiske lovgivning.

Helle Fabiansen
Adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen

Ringe forbrugerbeskyttelse uden for EU
I Danmark og resten af EU er forbrugere og erhvervslivets begunstiget af en harmoniseret EU-lovgivning, der sikrer et højt niveau af forbrugerbeskyttelse, samtidig med at varerne kan bevæge sig frit over grænserne.

Det ser straks værre ud, når man retter blikket mod lande uden for EU’s grænser og for eksempel kigger mod Kina. Her har man et anderledes og mere afslappet forhold til regulering af kosmetiske produkter.

En stikprøve, som vi har foretaget på Wish, viser, at 14 ud af 14 kosmetiske produkter, vi købte, ikke lever op til den europæiske lovgivning.

Stikprøven bakkes op af en lignende undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk Kemi, der viste, at 21 ud af de 39 indkøbte produkter ikke overholder EU-lovgivningen.

Kig mod Sverige
I 2017 investerede den europæiske kosmetikindustri 17,5 milliarder kroner i forskning og udvikling af produkter, som er underlagt den strengeste lovgivning i verden.

Det er ikke rimeligt, at danske og europæiske virksomheder skal konkurrere med kinesiske webshops og produkter, der ikke har samme niveau af sikkerhed.

I EU har man besluttet at afskaffe bagatelgrænsen for, hvornår der skal betales moms af et produkt, som importeres fra et ikke-EU-land. Som reglerne er i dag, skal der ikke betales moms af pakker med en værdi under 80 kroner.

Men de nye regler har desværre lange udsigter. Først i 2021 skal der betales moms af alle pakker. Tre er år ufattelig lang tid at vente, set i lyset af at populariteten af de kinesiske webshops er eksploderet over en meget kort periode.

Der er behov for at gøre noget ved problemet nu. Både så vi sikrer en høj forbrugerbeskyttelse og lige konkurrencevilkår for erhvervslivet.

Man kan med fordel lade sig inspirere af Sverige, hvor man allerede har fjernet bagatelgrænsen. Vi ved, at prisen er den mest afgørende faktor for, om et produkt ender i indkøbskurven. Derfor er det oplagt i første omgang at skrue på den. For forbrugersikkerheden og erhvervslivets skyld.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Helle Fabiansen

Adm. direktør, Kosmetik- og Hygiejnebranchen
cand.techn.soc. (Roskilde Uni. 1995)

0:000:00