L 57 (Transport- og Boligministeriet)(Vedtaget)
Forslaget giver transportministeren hjemmel til at anlægge en ny tunnel i Nordhavn i København og etablere en midlertidig erstatningshavn i Færgehavn Nord i anlægsperioden.
Anlægget af tunnelen beror på en principaftale indgået i 2014 mellem staten og Københavns Kommune, hvor det bl.a. blev aftalt, at Vejdirektoratet skal varetage rollen som bygherre for tunnelen på baggrund af en anlægslov. Det fremgår bl.a. af principaftalen, at Nordhavnstunnelen finansieres af Københavns Kommune og By & Havn, dog undtaget udgifterne til forberedelsen af Østlig Ringvej og strækningen fra Færgehavnsvej til Kattegatvej, som forudsættes finansieret af Lynetteholmsselskabet.
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2020.
Lovforslag som fremsatLovforslag som vedtaget
Høringssvar
---
Denne artikel er lavet automatisk baseret på dokumenter fra Folketinget. Altinget tager forbehold for eventuelle fejl i teksten.