Lars Aagaard: Et særligt tysk krav kan være en torpedo ind i forbuddet mod fossilbiler

Den danske klima- og energiminister er bekymret over tyskernes kæp i hjulet på det kommende forbud mod salg af fossilbiler. Men han er åben for justeringer for at komme Tyskland i møde

”Jeg støtter Timmermanns (klimakommissæren red.) i hans indsats for at se, om man kan lave nogle småjusteringer, der kan få Tyskland med tilbage i selskabet," siger Lars Aagaard.
”Jeg støtter Timmermanns (klimakommissæren red.) i hans indsats for at se, om man kan lave nogle småjusteringer, der kan få Tyskland med tilbage i selskabet," siger Lars Aagaard.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Freja Søgaard

Både overraskende og skuffende.

Sådan lyder dommen fra klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) om Tysklands blokering for EU-forslaget om udfasning af fossile biler.

Jeg ser et stort behov for en meget hurtig afklaring

Lars Aagaard (M)
Klimaminister

Forslaget skulle sætte 2035 som en endelig slutdato for salget af nye biler med forbrændingsmotorer, men i sidste øjeblik trak Tyskland altså i bremsen på forslaget, der kun manglede Ministerrådets endelige underskrifter. Og det har den seneste uge skabt en del uro i Bruxelles.

Den danske klimaminister var torsdag i Bruxelles for at drøfte et nyt direktiv for industrielle emissioner, lagring af CO2 og nye emballageregler med de andre EU-ministre på området.

Over en telefonforbindelse fortæller han til Altinget, at han i den kontekst havde mulighed for at vende sagen om Tysklands blokering med EU’s klimakommissær Frans Timmermanns, der i øjeblikket drøfter det videre forløb med den tyske regering.

Behov for hurtig afklaring
Overfor Altinget slår Aagaard desuden fast, at man fra dansk side bakker op om det forslag, der allerede ligger på bordet, men samtidig støtter Kommissionen i dens dialog med den tyske regering.

”Jeg ser et stort behov for en meget hurtig afklaring, men jeg kan ikke sige så meget mere, for der er et rum, hvor der diskuteres, og det rum skal have lov at eksistere,” siger Lars Aagaard.

Et af Tysklands krav for at gå med til forbuddet mod salg af fossilbiler fra 2035 er, at de såkaldte E-fuels skal skrives ind i lovforslaget. På den måde vil tyskerne kunne skabe et ”smuthul” for, at de forsat kan sælge biler med forbrændingsmotorer efter 2035.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00