Lempede regler for statsstøtte til havne og lufthavne møder dansk skepsis

KONKURRENCE: EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager (R), gør det lettere for mindre lufthavne og havne at modtage statsstøtte. DI og Danske Havne er betænkelige.

Det skal være svært, før det bliver godt. Efter ti år med ombygninger af jernbanenettet forventer DSB i 2030 at kunne sikre en langt mere effektiv togdrift.
Det skal være svært, før det bliver godt. Efter ti år med ombygninger af jernbanenettet forventer DSB i 2030 at kunne sikre en langt mere effektiv togdrift.Foto: Colourbox.dk
Kim Rosenkilde

Lettere adgang til statsstøtte er ikke nødvendigvis en fordel for danske havne og lufthavne.

Det er meldingen fra Danske Havne og Dansk Luftfart oven på, at EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager (R), onsdag annoncerede lempede regler for statsstøtte til blandt andet havne og mindre lufthavne.

Fremadrettet vil lufthavne med under tre millioner årlige passagerer ikke længere stå over for krav om forhåndsgodkendelse fra Europa-Kommissionen i forbindelse med tiltag, der indbefatter statslig støtte.

Det er kun forhåndsgodkendelse, der fritages for. De generelle statsstøtteregler skal fortsat overholdes.

Men Vestagers initiativer er ikke nødvendigvis noget større fremskridt, lyder det fra Dansk Luftfart under DI.

”Fritagelsesordningen er fin nok til at gøre tingene mindre bureaukratiske. Men vi er skeptiske over for, om kriterierne er sat lidt vel højt,” siger Per Henriksen fra Dansk Luftfart.

Ifølge ham er det kun Københavns Lufthavn og Billunds Lufthavn, som ikke umiddelbart falder ind under ordningen. Og Billund ligger på vippen.

Havne: Ikke noget vi har efterspurgt
Også fra Danske Havne er man betænkelige ved de nye europæiske initiativer.

Det betyder ellers, at offentlige investeringer i havne på op til 150 millioner euro – svarende til omkring 1,1 milliard kroner – heller ikke længere kræver en forhåndsgodkendelse fra Kommissionen.

Dokumentation

Lempet kontrol med statsstøtte

EU-Kommissionen godekendte tirsdag nye statsstøtteregler, der fritager visse offentlige støtteforanstaltninger for blandt andet havne og lufthavne fra forudgående kontrol fra Kommissionens side. 

Den generelle gruppefritagelsesforordning fra 2014 har gjort det muligt for medlemsstaterne at gennemføre en lang række statsstøtteforanstaltninger uden EU-Kommissionens forudgående godkendelse, fordi det er usandsynligt, at de vil fordreje konkurrencen.

Efter to offentlige høringer har Kommissionen nu udvidet anvendelsesområdet for denne forordning til at omfatte havne og lufthavne.

For så vidt angår lufthavne, kan medlemsstaterne nu foretage offentlige investeringer i regionale lufthavne med op til tre millioner passagerer om året med fuld retssikkerhed og uden forudgående kontrol fra Kommissionens side. Dette vil fremme offentlige investeringer i mere end 420 lufthavne i hele EU (som tegner sig for cirka 13 procent af lufttrafikken).

Forordningen giver ligeledes offentlige myndigheder mulighed for at dække driftsomkostningerne for små lufthavne med op til 200.000 passagerer om året. Disse små lufthavne tegner sig for næsten halvdelen af alle lufthavne i EU, men kun 0,75 procent af lufttrafikken.

For så vidt angår havne, kan medlemsstaterne nu foretage offentlige investeringer på op til 150 millioner euro (cirka 1,1 milliard kroner) i søhavne og op til 50 millioner euro (370 millioner kroner) i indlandshavne uden forudgående kontrol fra Kommissionens side. Forordningen giver offentlige myndigheder mulighed for at dække omkostningerne i forbindelse med oprensning i havne og vandveje til havneadgang.

Læs mere her.

Kilde: EU-Kommissionen


0:000:00