Løhde modsiger egne embedsmænd om milliardbesparelse på digital post

CASE CLOSED: Innovationsminister Sophie Løhde stopper yderligere undersøgelse af besparelserne ved at indføre digital post i det offentlige. Det sker med henvisning til tal, der ifølge hendes egen styrelse ikke siger noget om sagen.

Innovationsminister Sophie Løhde (V) vil ikke bruge mere tid på at undersøge, hvad der reelt er sparet på at gøre digital post obligatorisk i offentlige myndigheders kontakt med borgere og virksomheder.
Innovationsminister Sophie Løhde (V) vil ikke bruge mere tid på at undersøge, hvad der reelt er sparet på at gøre digital post obligatorisk i offentlige myndigheders kontakt med borgere og virksomheder.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Kim Rosenkilde

Ambitionerne om at spare milliarder af offentlige kroner ved at erstatte frimærker og konvolutter med digital post er kommet i hus. Det vurderer innovationsminister Sophie Løhde (V) i et svar til Folketingets Finansudvalg.

Men hendes konklusion hviler på et tvivlsomt grundlag. Det fremgår af en analyse fra Digitaliseringsstyrelsen, Altinget har fået aktindsigt i.

De eneste tal, ministeren lægger til grund for sin vurdering, er nemlig, hvor mange breve offentlige myndigheder samlet set udsender digitalt. Og det er ifølge ministerens egne embedsmænd ikke tilstrækkeligt til at afgøre, hvor store besparelser der reelt er realiseret.

”Disse tal siger imidlertid intet om de faktiske gevinster, der har været forbundet med overgangen til Digital Post,” skriver Digitaliseringsstyrelsen i et oplæg til en såkaldt ’deep dive’-analyse af overgangen til digital post.

Hun kan ikke tage Rigsrevisionens rapport til indtægt for, at man synes, at man er kommet i mål.

Klaus Frandsen (R)
Næstformand for Folketingets statsrevisorer

Oplægget er fra 2016 og skulle danne grundlag for en dybere undersøgelse af realismen i SR-regeringens forventninger om, at der kunne spares en milliard kroner årligt med digital post til kommuner, stat og regioner.

Corydon skulle tjekkes efter
Netop indførelsen af obligatorisk digital post var en hjørnesten i den daværende regerings fællesoffentlige digitaliseringsstrategi fra 2011. Og i 2012 blev den nødvendige lovgivning vedtaget i Folketinget.

I 2016 samlede Rigsrevisionen op på indførslen af digital post og såede alvorlig tvivl om, hvorvidt de bebudede besparelser nu også kunne hentes i praksis. Det ville daværende finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) have undersøgt nærmere og satte derfor Digitaliseringsstyrelsen på opgaven.

{{toplink}}
Læs også

Men styrelsens arbejde med den såkaldte ’deep dive’-analyse strandede, fordi KL afviste at lade kommunerne omfatte af undersøgelsen. Og i november 2018 måtte Rigsrevisionen konstatere, at det derfor ikke var muligt at komme til bunds i sagen.

Dokumentation

BAGGRUND FOR DIGITAL POST

Folketinget vedtog i juni 2012 Lov om Offentlig Digital Post, der gør det obligatorisk for borgere og virksomheder at kunne modtage post fra offentlige myndigheder digitalt.

Digital post blev obligatorisk for alle virksomheder i Danmark 1. november 2013 og for borgerne 1. november 2014. 

Overgangen til Digital Post var et led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi "Den digitale vej til fremtidens velfærd" (2011-2015), hvor den daværende regering, kommuner og regioner blandt andet besluttede, at det skulle være slut med brevpost.

Målt på besparelsespotentialet er Digital Post det væsentligste initiativ i strategien.

Efter at loven om Digital Post blev vedtaget, kvalificerede Digitaliseringsstyrelsen under Finansministeriet besparelsespotentialet for Digital Post ved blandt andet tidsmålinger af arbejdsgange, når ansatte sender henholdsvis fysisk og digital post.

Beregningen viste et besparelsespotentiale i det offentlige på omkring én milliard kroner årligt i den samlede offentlige sektor. Besparelsespotentialet består af lavere udgifter til porto og materialer (kuverter, brevpapir m.v.) og af lavere udgifter til løn og overhead, som følge af at myndighederne omlægger deres postarbejdsgange.

Forventede besparelsespotentiale ved digital post

  Mio. kr.
(2013-priser)
Andel i pct.
Kommuner 616 54
Regioner 174 15
Stat 241 21
Selvejende institutioner 109 10
Ialt 1.142 100


Besparelsen på porto og materiale udgør ca. 40 pct. af det samlede beregnede potentiale (ca. 450 mio. kr.), mens den største del af besparelsen består af reducerede løn- og overheadudgifter, som udgør ca. 60 pct. af besparelsen (ca. 700 mio. kr.).

Kilde: Beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk digital post fra 2016










0:000:00