Debat

Lonning-Skovgaard om Lynetteholmen: Vi kan kun sige ja tak til den mulighed

DEBAT: Lynetteholmen er mere skånsom at anlægge, end kritikerne råber op om. Samtidig er fordelene ved den kunstige ø så store for København, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Når Lynetteholmen står færdig, vil den med en ”idrætsby” kunne sikre folkesundhed, rekreativ leg samt være en base for masser af foreningsidræt, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
Når Lynetteholmen står færdig, vil den med en ”idrætsby” kunne sikre folkesundhed, rekreativ leg samt være en base for masser af foreningsidræt, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V).Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Altinget Hovedstaden udråbte for nylig den kunstige ø Lynetteholmen til at være et af de fem vigtigste emner frem mod kommunalvalget i november.

Jeg vil nok sætte den helt op i top tre for mig i forhold til, hvor meget den vil gavne både byen og københavnerne.

Men jeg kan også se, at der findes en del miljøforkæmpere, som lige nu skriver læserbreve i lokalaviser rundt omkring, hvor de ønsker Lynetteholmen opført et sted, hvor peberet gror – og det er ikke ud for København.

Det er jeg forundret over, for øen har et ambitiøst og flerfoldigt sigte – klimaværn mod de stigende vandmasser, bidrage til at løse trængselsproblemerne i Indre By, skabe plads til boliger til 35.000 københavnere og lige så mange arbejdspladser, og give mulighed for at komme af med overskudsjord fra byggepladser i byen.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Skånsomt anlæg
Økonomiudvalget i København godkendte for nylig kommunens høringssvar til miljøkonsekvensvurderingen af at anlægge Lynetteholmen. Og jeg mener ud fra svaret, at det bliver langt mere skånsomt at anlægge øen, end kritikerne råber op om.

Der vil selvfølgelig være støjgener især i den første del af anlægsfasen, ligesom der bliver behov for at regulere eller understøtte jordtransporterne til Lynetteholm, så der tages hensyn til i forvejen belastede ruter.

Noget af det allervigtigste bliver dog, at Lynetteholmen etableres som et rekreativt område, hvor københavnerne – både de lokale beboere og andre – får mulighed for at boltre sig. 

Cecilia Lonning-Skovgaard (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune

Og det ligger som et bærende princip, at anlægget – og udviklingen – af øen skal ske på en måde, der minimerer projektets klimapåvirkning. Men når det er sagt, er det fantastisk glædeligt, at et SÅ stort projekt kan gennemføres uden store negative påvirkninger af miljøet.

Venstre glæder sig på den baggrund enormt til at komme i gang med projektet sammen med vores kolleger på Rådhuset, i omegnskommunerne og på Christiansborg.

Bæredygtig og funktionel bydel
Vi glæder os også over, at der tilsyneladende er folkelig opbakning til øen. Østerbro Lokaludvalg har for nylig gennemført en spørgeskemaundersøgelse for at afdække Østerbro-borgernes holdning til etablering af Lynetteholmen.

Og undersøgelsens resultat er klart: De adspurgte borgere bakker op om planerne, og de fremhæver især, at øen kan være med til at være en fremtidig klimasikring af København, og at den også vil være med til at løse de stigende trængselsproblemer i København med en havnetunnel, også kaldet Østlig Ringvej, og mere metro.

Og vi glæder os endnu mere til at se øen, når den om føje år begynder at træde frem – som en bæredygtig og funktionel bydel i København.

Det indebærer i Venstres øjne for det første, at øen bebygges med et mix af boliger. Der skal være almene boliger, andelsboliger, og ejer- og lejeboliger – og der skal udvikles en strategi for betalelige private boliger i samarbejde med private udviklere. Vi mener også, at en del af boligarealet bør reserveres til at rumme ”fremtidens parcelhuskvarter”.

Og for det andet skal øen designes, så den kan rumme fremtidens bæredygtige ”motoriserede” trafik. Når Lynetteholmen står færdig om 50 år, vil alle biler angiveligt køre på el- og brint, og det vil derfor være naturligt at tænke i fremkommelighed, sammenhæng med den kommende Østlig Ringvej, og tilstrækkelig parkering enten under jorden eller i anlæg (selvsagt med ladestandere, brintstationer, og så videre).

Lynetteholmen kan rumme en ”idrætsby”
Noget af det allervigtigste bliver dog, at Lynetteholmen etableres som et rekreativt område, hvor københavnerne – både de lokale beboere og andre – får mulighed for at boltre sig. Med den megen nye plads, får vi en enestående chance til – én gang for alle – at lukke ”facilitets-gabet” til Jylland. Altså at jyderne i deres kommuner, målt per indbygger, har langt flere idrætsfaciliteter til rådighed.

Lynetteholmen vil kunne rumme en ”idrætsby” med boldbaner, svømmehaller, skøjtehal og et halanlæg med minimum fire haller, inklusive opvisningshal, og to til tre parker svarende til Fælledparken med et rekreativt mix af funktioner. Og en kæmpe strandpark med plads til leg og vandsport i alle afskygninger.

Lynetteholmen vil dermed kunne sikre folkesundhed, rekreativ leg og oplevelser, en fast base for masser af foreningsidræt og en ramme for afholdelse af nationale og internationale mesterskaber.

En sådan mulighed kan vi kun sige ja tak til. Især når miljøet ikke påvirkes mere, end det forudsiges lige nu, og fordelene for København er så store.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Cecilia Lonning-Skovgaard

HR-direktør, DFDS, fhv. beskæftigelses- og integrationsborgmester (V), Københavns Kommune, medlem, Borgerrepræsentationen
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001), Master of Public Administration (Kennedy School of Government, Harvard University 2000)

0:000:00