Minister: For de svage elever er nationale test bedre end ingenting

SF og Enhedslisten undrer sig over, at 20 procent af folkeskolerne fortsat skal udføre nationale test på eleverne, imens resten af skolerne kan blive fri. 

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Andreas Wind

Det var et bredt flertal, der i februar blev enige om at gøre de omdiskuterede nationale test frivillige at gennemføre for landets folkeskoler.

Men under tirsdagens førstebehandling af det lovforslag, der skal udmønte aftalen, rejste både SF og Enhedslisten kritik af én del af aftalen. De 20 procent af skolerne, som klarer sig dårligst i dansk og matematik, skal nemlig fortsat udføre de nationale test på eleverne.

Ifølge SF’s Theresa Berg Andersen er det netop de bogligt svageste elever, der oftest presses af de nationale test. Og også Enhedslistens Jakob Sølvhøj var kritisk under debatten i folketingssalen: 

"Det er bredt tilkendegivet fra lærernes side, at de nationale test ikke er anvendelige som pædagogisk redskab," sagde Jakob Sølvhøj, som dog vil stemme for lovforslaget.   

Men ifølge undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil ville det ikke være en fordel for de bogligt svageste elever at blive fritaget for de nationale test – tværtimod:

”Er de nationale test et godt pædagogisk redskab? Nej, men de er bedre end ingenting, og det ved vi fra forskningen. Det gælder særligt børn fra ikke-boglige hjem og børn af indvandrere,” sagde ministeren.  

Muligheden for at fravælge de nationale test skal gælde, indtil man bliver enige om et helt nyt system for, hvordan man vil evaluere danske skoleelevers faglige niveau.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00