Kommentar af 
Morten Reimar

Morten Reimar: Liberal Alliance har ikke fået succes ved at hjernevaske teenagere på TikTok

Det er for nemt at påstå, at LA's comeback skyldes teenagere, som er blevet hjernevaskede på TikTok. Det er at undervurdere partiets hårde arbejde med at skabe skarpt, målrettet indhold, skriver Morten Reimar.

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Morten Reimar
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Liberal Alliances imponerende comeback under det netop overståede folketingsvalg har fået politiske sandsigersker til at måbe fra Christiansborg til Skagen. Og med rette. Alex Vanopslaghs parti har rejst sig fra spærregrænsen og kæmpede sig til 7,9 procent af stemmerne og en fremgang på hele 10 mandater.

Ikke så underligt er mange begyndt at spekulere i, hvilken mirakelkur det lille, ærkeblå parti har fundet, som andre har overset. Og mange er blevet enige med sig selv og hinanden om, at svaret er det sociale medie TikTok.

Her har partilederen nemlig opnået kultstatus og partiet er blevet meme'ficeret i en sådan grad, de kunne få hundredevis af teenagere til at stille sig i kø foran Københavns Hovedbanegård bare for at få en gratis plakat og en selfie med 'Daddy Vanopslagh'.

TikTok bliver tilskrevet nærmest magiske evner. Det kan hurtigt komme til at lyde som om, korte videoer på en app har hypnotiseret vælgere i hobetal. Ja, man kan nærmest få det indtryk, at TikTok er den idiotsikre vej til valg-succes, og at det eneste andre partier gjorde galt var ikke at være til stede her.

Men det er for nemt. For at låne et citat fra den anden ende af det politiske spektrum: "Det er simpelthen så boomer-agtigt." For det undervurderer LA's hårde arbejde, og nu skal du høre hvorfor.

TikTok bliver tilskrevet nærmest magiske evner. Det undervurderer LA's hårde arbejde, og nu skal du høre hvorfor.

Morten Reimar

Af de 14 opstillede partier havde de 11 enten en parti-profil eller en profil på TikTok til deres leder. Søren Pape er på TikTok, det samme er Sikandar Siddique og Mai Villadsen og en lang række andre politikere. Men der er vist ingen tvivl om, at mirakelkuren ikke har virket på dem.

Med det ensidige fokus på Liberal Alliances styrke på TikTok, bliver deres arbejde på de øvrige sociale medier glemt. Det er en skam, for der ligger timer og atter timer af fornemt håndværk bag.

På Instagram er deres opslag nemt afkodelige budskaber grafisk præsenteret i iøjnefaldende gule firkanter. Vanopslagh har delt selfier, øjebliksbilleder fra valgkampen og fra boksetræningen.

På Youtube har de delt sjove videoer med 'Alex og Alex', en blå og en rød version af partilederen, der skændes, som er gået viralt gang på gang. Men de har også delt helt klassiske klip fra partilederdebatter og skarpe replikker fra Folketingssalen.

Hvis en politisk modstander har lavet et opslag på Facebook, der kan udfordres det mindste, har Vanopslagh været i kommentarfeltet som et søm. Her har partiet også delt grafer og statistikker, der er som skræddersyet til Facebook-forargelse og dertilhørende interaktioner.

Det samme kan siges om partiets tilstedeværelse på Twitter, hvor både politikere og medarbejdere har været i slagsmål døgnet rundt. De har myreflittigt delt artikler, der understøtter deres politik, tweets med ros og interviews, for maksimal eksponering.

Desuden har de været skarpe på at teste indhold på ét medie, og hvis noget er gået ekstra godt – hvad virker til at have været mere reglen end undtagelsen – har de repostet på andre medier og kanaler.

 

Alt i alt har Liberal Alliances bedre end noget andet parti forstået at være til stede på forskellige sociale medier på mediernes præmisser.  

Morten Reimar

Alt i alt har Liberal Alliances bedre end noget andet parti forstået at være til stede på forskellige sociale medier på mediernes præmisser.

Da Twitter grinte af, at Mette Frederiksen i et opslag havde glemt at slette rådgiverens note om at 'lægge Kronprinsen i story' var partiet lynhurtige til at lave sjov med det på Twitter.

Da Instagram og Facebook morede sig over Vladimir Putins underligt lange mødebord med to flove generaler nede i den anden ende, skyndte LA sig at tage et foto fra gruppemødet – med Vanopslagh i den ene ende af et langt bord og de to øvrige MF'ere nede i den anden.

Det kræver en konstant tilstedeværelse og kendskab til de enkelte sociale medier at fange tonen og de interne jokes, og endnu mere at kunne returnere med sit eget tvist. Og det er benhårdt arbejde ikke bare at gå ud fra, ens indhold er så godt, det vil virke uanset hvor, man poster det. Men sætter man tid og ressourcer af til at forstå de enkelte arenaer, kan det være det hele værd.

Vigtigst af alt har LA holdt fast i en stærk kernefortælling som det friske parti. Over hele fladen har partiets kommunikationsafdeling præsteret en uforlignelig idérigdom, som gik perfekt i spænd med partiets indbyggede fandenivoldskhed: LA var frække, flabede og for meget. Konstant ude på øretævernes holdeplads, og det er sgu da en mere spændende position, end så mange andre partier har præsteret.

Dog altid afvejet det publikum, de talte til: tonen har været mere ung på TikTok end på LinkedIn, men altid umisgenkendelig LA'sk.

Det er dumt at forklejne LA's kommunikation. Partiet har været tilstede overalt, deres potentielle vælgere kunne tænkes at være. Med skarpt, målrettet indhold hver gang og en spændende kernefortælling.

Morten Reimar

Vigtigst af alt, så har partiet skabt en hype om sig selv. Det var hos LA, festen var. Og den gik på tværs af al kommunikation. Som vælger sad man spændt og tænkte: "Hvad har de nu fundet på? Et fly med et banner på slæb? En video med verdens værste første date?"

Hvor mange andre partiers valgkampsmateriale har du forventningsfuldt rettet fokus imod?

Altså er det forkert, når nogle påstår, LA bare har satset ensidigt på TikTok. Tværtimod har de forstået at variere deres output. TikTok reddede ikke Liberal Alliance, for det er ikke andet end endnu et socialt medie. Det er dumt at forklejne LA's kommunikation. Partiet har været tilstede overalt, deres potentielle vælgere kunne tænkes at være. Og med skarpt, målrettet indhold hver gang og en spændende kernefortælling.

Og det er så bare kommunikationen. Så er der ikke engang taget hul på de rent politiske årsager til Liberal Alliances fremgang.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00