Ny aftale sikrer nye redningshelikoptere i Grønland

UNDSÆTNING: Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har indgået en ny aftale, der sikrer helikopterberedskabet i Grønland de næste 12 år. Det er Air Greenland A/S, der skal stå for driften.  

Dette er den gamle Sikorsky S-61N helikopter, der erstattets af de nye Airbus H225.
Dette er den gamle Sikorsky S-61N helikopter, der erstattets af de nye Airbus H225.Foto: Bob Strong/Reuters/Ritzau Scanpix
Mads Mose Vikkelsø

Nødlidende personer på den grønlandske indlandsis og iskolde farvande er sikret at blive reddet med spritnyt udstyr frem til 2032.  

Flyselskabet Air Greenland A/S, der har stået for det grønlandske SAR-beredskab (Search and Rescue) siden 2012, indgik på ny en aftale med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, FMI. 

Udover ansvaret for at bistå ved redningsaktioner i Grønland indgår der i aftalen et indkøb af nye redningshelikoptere, der har den dobbelte rækkevidde sammenlignet med de gamle helikoptere. 

Hurtigere undsætning 
De nye helikoptere er mere præcise, hurtigere og bedre til at operere i ekstreme vejrforhold sammenlignet med de nuværende Sikorsky S-61 N redningshelikoptere ifølge chefen for FMI luftmilitære division, oberst Jacob Alexa.

Strandede personer på indlandsisen vil fremover høre lyden af en knaldrød Airbus H225, når den kommer dem til undsætning. Der bliver indkøbt to Airbus H225 helikoptere med base i Kangerlussuaq, og i løbet af 2021 får beredskabet i Narsarsuaq en ny helikopter af typen Airbus H155. 

Den nye aftale træder i kraft 1. januar 2021 og er underskrevet af chefen for FMI, generalløjtnant Flemming Lentfer, og direktøren for Air Greenland, Jacob Nitter Sørensen. 

Det var en af Flemming Lentfers sidste officielle pligter, inden han iførte sig uniformen som ny forsvarschef i Forsvarskommandoen 1. december 2020.  

Tryghed for alle parter 
Det var blandt andet Air Greenlands erfaring på området, der sikrede dem en forlængelse af kontrakten. Som et forskud på aftalen indkøbte Air Greenland allerede de to nye Airbus H225 helikoptere sidste år.  

Direktøren for Air Greenland, Jacob Nitter Sørensen, glæder sig over, at investeringen i nyt materiel ikke var forgæves, og siger i pressemeddelelsen: 

Dokumentation

De nye Airbus H225 og H155

H225:
Antal pladser: 19
Gennemsnitlig hastighed: 262 km/h
Max hastighed: 324 km/h
Max højdemeter: 6.095 m
Max last i slynge: 4.750 kg
Rotor diameter: 16.20 m
Motor: 2x Safran Helikopter Engines Makila 2A1

H155:
Antal pladser: 13
Gennemsnitlig hastighed: 277 km/h 
Max højdemeter: 4.572 m
Max last i slynge: 1.600 kg
Rotor diameter: 12,6 m
Motor: Safran Helikopter Engines Arriel 2C2


Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arktis kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00