Ny debat: Hvad er de vigtigste opgaver for den nye undervisningsminister?

DEBAT: Hvad er de vigtigste opgaver, Pernille Rosenkrantz-Theil (S) skal løse hurtigst muligt som ny undervisningsminister? Det spørger Altinget: Uddannelse en række af uddannelsesområdets vigtigste aktører om i de kommende uger. 

Pernille Rosenkrantz-Theil (S) er allerede trukket i arbejdstøjet som ny minister og har været på sit første folkeskolebesøg. Men hvad er hendes mest presserende opgaver?
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) er allerede trukket i arbejdstøjet som ny minister og har været på sit første folkeskolebesøg. Men hvad er hendes mest presserende opgaver?Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Sommerferien er overstået, og dermed starter en ny folketingssæson med en række vigtige uddannelsespolitiske debatter. Efter regeringsskiftet er Merete Riisager (LA) blevet skiftet ud med Pernille Rosenkrantz-Theil (S), som har sat sig i ministerstolen.

Den nye minister har allerede markeret sig ved at foreslå at afskaffe en del af gymnasiernes fraværsbekendtgørelse, der har været udskældt for at være alt for rigid. Men det seneste års diskussioner på uddannelsesområdet har vist, at fraværsbekendtgørelsen blot var én blandt en lang række udfordringer, sektoren står over for.

Omprioriteringsbidraget har gnavet en gevaldig luns af uddannelsesinstitutionernes økonomi, og flere aktører på området har støttet en afskaffelse af det. 

De nationale test er til heftig debat, og i slipstrømmen følger ivrige diskussioner om både årsager og konsekvenser af præstationspres og perfekthedskultur. 

Diskussionen af forholdet mellem folkeskolen og de frie skoler fik ny luft under vingerne i løbet af valgkampen, hvor særligt koblingsprocenten var genstand for ivrig diskussion.  

Samtidig venter resultaterne af den ekspertgruppe, der skal se på, hvordan man løser udfordringen med elevflugten på de etnisk opdelte gymnasier.  

I horisonten lurer spørgsmålet om, hvad der bør gøres politisk, hvis det ikke lykkes at få 25 procent til at søge en erhvervsuddannelse i 2020. Et mål, der lige nu er langt til. Og hvordan sikrer man sig, at de traditionsrige voksenuddannelsescentre klarer sig, når den nye Forberedende Grunduddannelse slår dørene op? 

Ovenstående er blot et udvalg af de mange opgaver, der allerede ligger klar på skrivebordet, når den nye børne- og undervisningsminister indtager sit kontor. Men hvad er den opgave, som Pernille Rosenkrantz-Theil bør sætte sig for at løse inden for de første 100 dage af sin embedsperiode? Hvor trykker skoen mest hos landets uddannelsesinstitutioner, og hvilke opgaver bør der også kastes lys på, så de ikke drukner i de store dagsordener.

Det spørger Altinget Uddannelse landets uddannelsespolitiske aktører om i den kommende tid.  

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00