Ny motorvej kan blive droppet: Partier bag aftale trækker støtten

BRUD: Hverken V eller DF ønsker at arbejde videre med etableringen af en Ring 5-motorvej ved hovedstaden, som ellers indgår i blå bloks egen investeringsplan. Også K har fået andre prioriteter.

De borgerlige partier trækker støtten til en ny ringmotorvej fra Køge syd for København til Frederikssundvej 35 kilometer mod nord.
De borgerlige partier trækker støtten til en ny ringmotorvej fra Køge syd for København til Frederikssundvej 35 kilometer mod nord.Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Den politiske opbakning til en ny motorvej fra Køge syd for København op til Frederikssundsvej 35 kilometer længere mod nord smuldrer.

En ny ringmotorvej – Ring 5 – igennem den sydvestlige del af hovedstadsområdet står ellers centralt i den investeringsplan, som den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti vedtog få måneder inden sommerens folketingsvalg.

Men nu er den politiske opbakning fra centrale partier bag aftalen forsvundet.

"Den specifikke Ring 5 er ikke groet i vores have," siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Derfor vil hans parti ikke længere prioritere den del af forårets investeringsplan. 

DF-håndslag med Radikale står ved magt
Heller ikke i Dansk Folkeparti er der længere opbakning til at prioritere omkring seks milliarder kroner til en Ring 5-motorvej, som skærer igennem en række forstadskommuner, hvor der har lydt høje protester mod en sådan motorvej.

Hos De Konservative er partiets nye transportordfører, Niels Flemming Hansen, ikke helt tilfreds med, at partier bag blå bloks investeringsplan nu begynder at undsige delelementer i aftalen.

"Vi står fast på de aftaler, vi har indgået. Men det er samtidig klart, at næste skridt er et spørgsmål om, hvad der nu bliver det muliges kunst, og der er ting, som står højere på vores liste end en Ring 5," siger han.

Det vigtigste for ham er at få færdiggjort motorvejsprojekter omkring hovedstaden. 

Minister vil fortsat diskutere Ring 5
Mens både Radikale, Enhedslisten og SF har meldt sig imod en Ring 5, så indgår den nye motorvej som en mulighed i den investeringsplan, Socialdemokratiet lagde frem i januar.

Socialdemokratiet har imidlertid hverken taget entydig parti for eller imod Ring 5. Men transportminister Benny Engelbrecht (S) mener fortsat, at den er relevant at diskutere, når han sætter sig for bordenden og skal forhandle en ny investeringsplan på plads.

Han vil indkalde alle Folketingets partier til forhandling med det mål at lande en "så bred politisk aftale som muligt," skriver han i en mail til Altinget.

"I den forbindelse vil det være relevant også at drøfte Ring 5," skriver Benny Engelbrecht videre i mailen.

Venstre og Konservative satser i stedet på en motorvej et andet sted. Læs mere i den fulde artikel på Altinget Transport.

Læs også

Dokumentation

Blå investeringsplan om en sydlig Ring 5

"Anlæg af en sydlig Ring 5 fra Køge til Frederikssundsvej vil etablere en ny korridor, som ligeledes skaber nye muligheder for mobilitet. Vejen vil aflaste de eksisterende ringforbindelser og Køge Bugt Motorvejen, som er præget af store trængselsproblemer i myldretiden."

"Der er i 2013 gennemført en strategisk analyse af projektet. Aftaleparterne er enige om at prioritere 6.470 millioner kroner (2019-pl) til en ny motorvej på den cirka 35 kilometer lange strækning fra Køge til Frederikssundsvej."

Kilde: Aftale om et sammenhængende Danmark – Investeringsplan 2030


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Niels Flemming Hansen

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (K), MF (K)
hh (Kolding Købmandsskole 1996)

Peter Skaarup

MF (DD)
student (Aarhus Katedralskole 1982)

0:000:00