Ny temadebat: Hvordan bekæmper vi social dumping i transportsektoren?

DEBAT: I august nedsatte regeringen et udvalg, der skal undersøge, om minimumsløn kan være et skridt på vejen til at bekæmpe social dumping i transportbranchen. Men er det vejen frem? Altinget Transport tager debatten.

Kan minimumslønninger i transportbranchen være vejen frem for at bekæmpe social dumping?
Kan minimumslønninger i transportbranchen være vejen frem for at bekæmpe social dumping?Foto: Vejdirektoratet
Simon Friis Date

3. april skrev daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) en lang statusopdatering på Facebook, der vakte opsigt.

Anledningen var hans tale ved Lønmodtagernes Topmøde, som havde fået ham til med egne ord at ”spekulere lidt over den danske model og den unikke måde, vi har indrettet vores arbejdsmarked på.”

I opdateringen luftede han sine ønsker om at give modellen ”et ansigtsløft”, herunder muligheden for at indføre minimumsløn med henvisning til historien om de udenlandske chauffører ved Padborg, som arbejdede under problematiske vilkår på danske veje.

”Det er ikke den vej, vi skal gå,” udtalte FH og DA dengang, mens også daværende oppositionsleder Mette Frederiksen (S) udtrykte bekymring for, ”at en mindsteløn bliver et lønloft,” som hun udtalte.

Fakta
Vil du bidrage til debatten? Skriv til [email protected] eller [email protected].

4. april præsenterede FH og DA dog en rapport med anbefalinger om lovbestemt lønmæssig ligestilling for såkaldt cabotagekørsel. ”Udenlandske vognmænd, der udfører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark, skal betale chaufførerne en aflønning svarende til, hvad danske arbejdsgivere er forpligtet til at betale for udførelsen af tilsvarende arbejde i medfør af godskørselsloven,” lød en af anbefalingerne i rapporten, der dog ikke kaldte det en decideret minimumsløn, men en ligestilling og ”ordnede forhold”.

Den socialdemokratiske afvisning af ideen om minimumsløn var dog ikke mejslet mere i granit, end at man gerne ville lytte til indspark. Det lærte vi blandt andet, da magten skiftede hænder, og den nye beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i slutningen af august udtalte sig om det annoncerede regeringsudvalg, som skal undersøge mulighederne for at indføre mindsteløn til chauffører. ”Normalt har vi ikke lovgivning om mindsteløn i Danmark, fordi arbejdsgivere og lønmodtagere selv forhandler løn, men når vi her har et område, hvor parterne selv anbefaler lovgivning, så lytter vi naturligvis til det,” som ministeren udtrykte det.

"Vejtransportområdet er grænseoverskridende i sin natur, hvilket giver nogle særlige udfordringer. Derfor hilser vi i regeringen anbefalingerne fra parterne velkomne, da de indeholder konkrete forslag til løsninger på nogle af disse udfordringer," supplerede transportminister Benny Engelbrecht (S).

Men hvad er perspektiverne i et sådant initiativ? Hvad skal udvalget gøre os klogere på, og hvilke dilemmaer bør de være opmærksomme på? Disse og mange flere spørgsmål tårner sig op, og derfor starter Altinget en ny transportpolitisk debat om social dumping og minimumsløn i transportsektoren.

Mød debatpanelet her.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00