Ny undersøgelse: Tre ud af fire demokratiske virksomheder vil tage medlemmerne med på råd

ENGAGEMENT: Store virksomheder som Coop, Arla og GF Forsikring arbejder aktivt med at forbedre deres medlemsdemokrati, viser ny undersøgelse. Professor indskærper, at der vanker øretæver, hvis de ikke giver medlemmerne reel indflydelse. 

Mejerikoncernen Arla er et af de helt store selskaber, der er begyndt at arbejde med at give medlemmerne mere indflydelse. 
Mejerikoncernen Arla er et af de helt store selskaber, der er begyndt at arbejde med at give medlemmerne mere indflydelse. Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Carsten Terp Beck-Nilsson

Tre ud af fire demokratiske virksomheder arbejder aktivt med at få deres medlemmer mere på banen. Det viser en ny undersøgelse, Tænketanken Demokratisk Erhverv har fået foretaget blandt 142 af Danmarks demokratiske selskaber.

Fortroppen i den erhvervsdemokratiske bevægelse udgøres af store selskaber som Arla, Coop, Tryghedsgruppen og GF Forsikring, som i de senere år har investeret betydelige ressourcer i at engagere deres medlemmer. Og det er et ret markant skifte i forhold til for bare få år siden, vurderer Andreas Pinstrup Jørgensen, direktør for organisation og medlemmer i Demokratisk Erhverv.

”Demokratiet har altid ligget i de her virksomheders dna, men indtil for bare få år siden var det ikke noget, de talte højt om. Havde vi foretaget denne undersøgelse inden finanskrisen, ville virksomhederne slet ikke have interesseret sig så meget for det, som vi ser i dag,” siger han. 

Demokratiet har altid ligget i de her virksomheders dna, men indtil for bare få år siden var det ikke noget, de talte højt om.

Andreas Pinstrup Jørgensen
Direktør, Demokratisk Erhverv

Professor: Pas på pseudoindflydelse
Kigger man nærmere på, hvordan virksomhederne arbejder med deres medlemsdemokrati, får man imidlertid øje på djævlen i detaljen. For mens 39 procent arbejder med at forbedre kommunikationen med medlemmerne, og næsten lige så mange, 36 procent, giver medlemmerne bedre mulighed for at engagere sig, arbejder kun 8 procent med at give medlemmerne reel indflydelse.

Og det får advarselslamperne til at blinke hos Anker Brink Lund, professor ved Center for Civilsamfundsstudier ved CBS. Han mener, virksomhederne beder om problemer, hvis talen om demokrati ikke bliver efterfulgt af indflydelse på de væsentlige beslutninger.

Man kan ikke være en lille smule gravid, og man kan ikke åbne en lille smule for medlemsdemokratiet.

Anker Brink Lund
Professor, CBS

”Det svarer til, hvis en privat virksomhed hyrer en konsulent til et fint CSR-program, som den ikke har tænkt sig at leve op til. Hvis gabet mellem det, man siger, og det, man gør, bliver for stort, så beder man om øretæver,” siger Anker Brink Lund og tilføjer:

”Man kan ikke være en lille smule gravid, og man kan ikke åbne en lille smule for medlemsdemokratiet.”

Anker Brink Lund understreger, at det langtfra er alle medlemmer, som ønsker at gøre deres indflydelse gældende. Men der er nogle generationer på vej, som nærmer sig pensionsalderen, og som har både tid og ressourcer til at kaste sig over mulighederne i erhvervsdemokratiet.

Altinget logoCivilsamfund
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget civilsamfund kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00