Opsamling: Her er Rosenkrantz-Theils vigtigste opgaver

OPSAMLING: I halvanden måned har undervisningsområdets vigtigste aktører diskuteret, hvilke opgaver Pernille Rosenkrantz-Theil bør tage fat i som de første. Altinget: uddannelse samler her op på debatten og giver dig de vigtigste pointer.

Pernille Rosenkrantz-Theil står over for et væld af opgaver, hvis det står til en lang række af undervisningsområdets vigtigste aktører.
Pernille Rosenkrantz-Theil står over for et væld af opgaver, hvis det står til en lang række af undervisningsområdets vigtigste aktører.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Optagelsesreglerne til ungdomsuddannelserne skal forenkles, så ingen unge kommer i klemme i systemet. De nødlidende sprogfag skal have kastet en redningskrans, og så skal der findes en balance mellem privat-, fri- og folkeskoler, som sikrer fremtiden for begge.

Sådan lyder tre af de mest klokkeklare opfordringer til den nye undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil (S), fra Altinget: uddannelses debatspalter. I halvanden måned har 20 centrale uddannelsespolitiske aktører diskuteret, hvor der er allermest brug for at sætte ind for den nye minister.

Debatten har desuden været omkring behovet for at styrke voksen- og efteruddannelserne, at droppe besparelserne og geninvestere i uddannelse og behovet for at sikre gode uddannelser i hele landet til gavn for den fælles velfærd.

Altinget: uddannelse giver dig her et overblik over undervisningsministerens vigtigste opgaver ifølge en række af områdets vigtigste aktører.

Enklere optagelsesregler til gymnasierne
Gymnasiernes optag har længe været til debat. For hvor mange skal egentlig gå på det almene gymnasium, og hvor mange burde i stedet tage en erhvervsuddannelse? Spørgsmålene kom der ikke svar på i debatten, men det står klart, at der er brug for at gentænke hele optagesystemet, så det bliver nemmere for den enkelte elev at finde rundt i.

"På den helt korte bane skal ministeren også i gang med at forenkle optagelsesreglerne for de gymnasiale uddannelser. Reglerne er et resultat af et politisk kludetæppe og alt for svære at finde hoved og hale i."

Sådan lød det fra Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, hvis indlæg du kan læse her.

Han og formanden for Danske Gymnasier, Birgitte Vedersø, var enige om, at eleverne ikke skal komme i klemme, hvis de for eksempel har taget en 10.-klasse eller været på prøvefri efterskole. Reglerne skal være enkle, så ingen elever føler sig utrygge.

Redningskrans til nødlidende sprogfag
Sprogfagene på landets gymnasier og folkeskoler har svære kår. Det står klart oven på debatten, hvor både gymnasielærere og Det Nationale Center for Fremmedsprog har kaldt på en indsats for sprogfagene.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00