Overblik: Det debatterede aktørerne på undervisningsområdet i 2018-2019

DEBAT: Altinget: uddannelse ser tilbage på uddannelsesdebatterne i den forgange folketingssæson. Her var der blandt andet fokus på omprioriteringsbidrag, FGU og folkeskolen. Læs eller genlæs om temadebatterne og deres vigtigste pointer.

Foto: /ritzau/Jens Dresling

Sommerferien er overstået, og dermed er endnu en folketingssæson gået på hæld. Det sidste år i uddannelsespolitikkens verden har blandt andet budt på et ministerskifte, justering af folkeskolereformen og alvorlig kritik af de nationale tests. Du kan læse hele gennemgangen af året, der gik, i uddannelsesverdenen her.

Sideløbende med de politiske forhandlinger og udspil har områdets aktører haft gang i livlige debatter på Altinget: uddannelse om tidens vigtigste emner. Her samler vi op på de temadebatter, der har præget Altinget: uddannelse det sidste år.

Naturfag på skoleskemaet
Debatåret startede i september 2018 med en temadebat om naturfag på skoleskemaet. Naturvidenskab var nemlig omdrejningspunktet for Sorø-mødet i sommeren 2018, og derfor spurgte vi en række aktører, hvorfor naturvidenskab i folkeskolen er vigtigt, samt hvordan man kan styrke den.

Her satte Danske Skoleelevers formand, Sarah Gruszow Bærentzen, fokus på, at der især er brug for at stimulere pigers interesse op igennem folkeskolen. Det kan ske gennem Stem-projekter særligt fokuseret mod piger samt ved øremærket understøttende undervisning i naturfag.

Hos Danmarks Lærerforening så man gerne, at de fire fagområder inden for naturfagene blev mere sammentænkt, og at der i stedet for flere undervisningstimer blev sat fokus på at øge undervisningens kvalitet.

"Men ønsker man at vække elevernes nysgerrighed og åbne flere unges øjne for naturfagene, er et kvantitativt fokus på flere fagtimer ikke nok. Vi ved, at det ikke handler om antallet af timer i sig selv, men om indholdet og kvaliteten af undervisningen," skrev Jeanette Sjøberg, formand for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg.

Læs alle indlæggene i debatten om naturfag her.

Folkeskolen til debat
I september 2018 varslede daværende undervisningsminister Merete Riisager (LA) en justering af folkeskolereformen, der blandt andet skulle føre til et forsøg med selvstyrende skoler. Altinget: uddannelse satte udspillet til debat i de følgende måneder, og her var der blandt andet delte meninger om selvstyrende skoler og selve behovet for en justering af reformen.

På den ene side stod aktører som Kommunernes Landsforening og leder af Nationalt Center for Skoleforskning, Lars Qvortrup, fast på, at folkeskolen har brug for ro, og at der derfor ikke skal laves flere hurtige reformer.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00