Overblik: Det vil partierne med de nationale test

TEST: Skal de nationale test afskaffes helt, kun afskaffes i de små klassetrin, eller er det nødvendigt at afvente anbefalingerne fra en ekspertgruppe, inden der træffes afgørelse om fremtiden for de nationale test? Få overblikket over partiernes holdninger her.

Foto: Bjarke Ørsted / Ritzau Scanpix
Simon Lessel

Tekniske problemer ved indførslen. Usikre og forkerte målinger af elevernes kunnen. Problemer for lærerne med at tolke resultaterne og bruge dem i undervisningen.

Fakta
Sådan kom debatten om de nationale test til at rulle igen:
Tirsdag 2. april offentliggjorde de to Aarhus-professorer Svend Kreiner og Jeppe Bundsgaard deres rapport

Sådan lyder nogle af de kritikpunkter, der har klæbet til de nationale test siden indførslen af de obligatoriske test i 2010.

Men hvad mener partierne egentlig om de nationale test, der har kostet 110 millioner at udvikle og siden 2010 har kostet mellem 8 og 15 millioner i drift og udvikling? Altinget: uddannelse har talt med partiernes undervisningsordførere samt undervisningsminister Merete Riisager (LA) og giver dig her det fulde overblik.

Jacob Mark, undervisningsordfører, SF:

”Når man finder ud af, at der er test, der er fuldstændig fejlbehæftede, så bør man indstille dem, uanset hvad man mener politisk. Derfor har vi kaldt ministeren i samråd for at høre, hvordan hun har tænkt sig at håndtere det.”

Hvad skal erstatte de nationale test?

”Pengene bør i stedet bruges på at give lærerne mere tid til forberedelse og bruges på flere lokale evalueringsværktøjer i form af læsetest og regnetest. Derudover bør man styrke det statslige kvalitetstilsyn og lade dem komme ud og besøge forskellige skoler. Går det dårligt på en skole, så kan der sættes ind her. Det er en mere kvalitativ måde at føre tilsyn end de nationale test”

Jakob Sølvhøj, undervisningsordfører, Enhedslisten:

”Vi har tidligere foreslået, at man lukker helt ned for de nationale test, som også er en af de muligheder, de to Aarhus-forskere peger på. Det er fornuftigt at stoppe de nationale test og tage en nærmere drøftelse af, hvad der skal erstatte dem. Derfor har vi indkaldt ministeren i samråd for at høre, hvilke konklusioner hun vil træffe.”

Dokumentation

Om de nationale test
Eleverne i folkeskolen skal i alt igennem ti nationale test i løbet af deres skoletid fra 2. til 8. klasse. Testene er obligatoriske og skal bruges til at måle elevernes faglige niveau i dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi.

Testene er indrettet efter et adaptivt system, som har til formål at tilrette spørgsmålene i testen efter barnets niveau. Det er blandt andet denne tilgang, der af forskerne kritiseres for at være upræcis og fejlbehæftet.

Når en elev har været til national test, modtager forældrene en skriftlig tilbagemelding om testresultatet. Af tilbagemeldingen fremgår elevens faglige niveau, samt hvordan eleven har klaret sig sammenlignet med landsgennemsnittet.

I sommeren 2018 nedsatte undervisningsminister Merete Riisager en ekspertgruppe, der skal rådgive Undervisningsministeriet om evaluering af de nationale test. Ekspertgruppens anbefalinger ventes fremlagt i efteråret 2019 eller i begyndelsen af 2020.

Kilde: Undervisningsministeriet.


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00