Debat

Producentforeningen: DR skal åbne sig op for digital produktion udefra

DEBAT: Danmarks Radio bør indgå reelle partnerskaber med eksterne producenter af digitalt indhold. Det er ikke nok blot bruge producenterne som underleverandører, skriver Producentforeningen.

"Jeg kan forestille mig, at DR fremover bliver medejere og medafsendere af de store e-sportevents, som på rekordtid har skabt de højeste seertal på kanalen DR3," skriver Jan Neiiendam.
"Jeg kan forestille mig, at DR fremover bliver medejere og medafsendere af de store e-sportevents, som på rekordtid har skabt de højeste seertal på kanalen DR3," skriver Jan Neiiendam.Foto: /NTB scanpix/Anette Karlsen
Frederik Lange
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Neiiendam
Formand for Interactive Denmark og vicedirektør i Producentforeningen

DR er håndsky over for at indgå i reelle partnerskaber med eksterne producenter af digitalt indhold – det virker mest som om, de lidt protektionistisk har det bedst med at have fuld kontrol med alt inden for de digitale universer.

Jan Neiiendam
Formand for Interactive Denmark og vicedirektør i Producentforeningen

Der er meget snak op til medieforliget om, at DR skal øge deres udlægning. Blandt andet mener vi i Producentforeningen, at DR skal øge deres udlægning af tv- og dramaproduktioner. Men der tales umådeligt lidt om DR’s digitale profil og de gode muligheder for også her at gøre mere brug af de kompetencer, som findes i det private produktionsmiljø.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Når DR skal lave nyt digitalt indhold, er udgangspunktet typisk, at de vil lave det selv. De bruger så i højere grad private virksomheder som underleverandører af diverse småbidder af det samlede digitale univers – for eksempel i form af Ramasjang-app’en.

Det er rigtig ærgerligt. Det er ærgerligt, fordi der uden for DR-murene sidder så mange kompetente udviklere inden for spil, virtual reality og andet visuelt indhold, som kan bidrage betydeligt, hvis blot de fik chancen for at blive reelle samarbejdspartnere frem for underleverandører.

I de digitale pionerdage havde DR en central rolle som stedet, hvor mange spiludviklere udviklede deres talenter og ideer til DR’s unge publikum som brugere af DR SKUM. Blandt andet blev Hundeparken i 2003 udviklet af firmaet TBWA i samarbejde med DR Ung. Det vandt internationale priser, og i kategorien Digital kommunikation blev DR Ung fremhævet for "sit gode eksempel og for, hvordan de digitale mediers fulde potentiale udnyttes, når de unge leger, udforsker og eksperimenterer med social interaktion".

Protektionistisk kontrol fra DR
DR er håndsky over for at indgå i reelle partnerskaber med eksterne producenter af digitalt indhold – det virker mest som om, de lidt protektionistisk har det bedst med at have fuld kontrol med alt inden for de digitale universer. Jeg anerkender, at kontrol er en god ting, men hvis man skal slippe de kreative kræfter rigtigt løs, så skal man give noget spillerum og tillid.

Og hvorfor tror jeg så, at det hele bliver meget bedre, hvis DR indgår partnerskaber med private aktører? Man kan se på nogle af de store aktører, der allerede er i gang med at udforske de digitale muligheder. For eksempel har Lego i januar indgået et partnerskab med den kinesiske underholdningsgigant Tencent. Ideen er, at Lego får adgang til Tencents mange millioner brugere, og samtidig får Tencent mulighed for, at brugerne kan boltre sig i Legos mange populære digitale universer til børn. De to mastodonter har indgået et partnerskab, hvor de begge får noget vitalt og udviklende ud af samarbejdet. En og en giver tre.

Gør som General Electric
Der er masser af eksempler på store virksomheder, som har skullet vælge mellem at optræde åbent eller lukket i en stadig mere digitaliseret virkelighed.

For nogle år siden skulle General Electric for eksempel have udviklet nye komponenter til deres jetmotorer. De skulle selvfølgelig være så lette og stærke som muligt. Og her fik man en lys ide: I stedet for blot at stole på business as usual, nemlig at overlade opgaven til sit eget ingeniørkorps, valgte man at tænke ud af boksen og lægge opgaven ud på et open source-fællesskab, hvor alle interesserede kunne byde ind med ideer. Den bedste ide – ud af 700 forslag fra hele kloden – kom fra en ungarsk universitetsstuderende, som ud over en pengepræmie blev tilbudt job hos General Electric.

Kunne man forestille sig, at DR åbnede sig mod verden udenfor og gjorde noget lignende? At man indså, at ideer skabes bedst i store fællesskaber og med mange forskellige partnere?

Jeg kan godt forestille mig det. Og jeg kan også forestille mig, at DR fremover bliver medejere og medafsendere af eksempelvis e-sportforeningsarrangementer og de store e-sportevents, som på rekordtid har skabt de højeste seertal på kanalen DR3. Samarbejdet med omverdenen er en måde at brede public service ud – og inddrage især de unge, som jo er digitalt indfødte.

Jeg tror på, at hvis man krævede, at DR skulle orientere sig mere mod omverdenen og betragte de private digitale udviklere som partnere frem for underleverandører, så ville der komme flere og bedre ideer på bordet, og dermed ville vi få højere kvalitet i DR’s universer og i sidste ende højere kvalitet og mangfoldighed i vores public service – også på det digitale indhold.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Neiiendam

Adm. direktør, Vision Denmark, bestyrelsesformand, Nordic Licensing Company, bestyrelsesformand, Copenhagen Film Fund, bestyrelsesmedlem, Viden Djurs
cand.merc. (CBS 1994), BBA (CBS 1991), bestyrelsesuddannelsen, CBS Executive 2021

0:000:00