Regeringen klar med vækstplan for kreative erhverv

PLAN: 62,5 millioner fordelt på 28 initiativer skal skabe bedre vilkår for de kreative erhverv og uddannelser. Det er en god begyndelse, lyder det fra medlem af det kreative vækstteam.

Vækstteamet afleverede deres anbefalinger til kulturminister Mette Bock (LA) og erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) 29 oktober 2018. 
Vækstteamet afleverede deres anbefalinger til kulturminister Mette Bock (LA) og erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) 29 oktober 2018. Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix
Christina HoulindPeter Pagh-Schlegel

Onsdag fremlagde regeringen 28 initiativer, som skal forbedre rammevilkårene for de kreative erhverv.

Blandt initiativerne er der blandt andet et nyt laboratorium for innovation og kreativitet, en styrkelse af matchfinansieringsordningen, som skal skabe bedre vilkår for investeringer i virksomheders tidlige udvikling og en synliggørelse af tilskudsordninger under Kulturministeriet på den nye digitale erhvervsfremmeplatform.

I alt har regeringen og Dansk Folkeparti fordelt 62,5 millioner på de 28 initiativer.  

”Danmark har i dag stærke kreative virksomheder. De skal være endnu stærkere, og derfor skaber vi nu blandt andet bedre vilkår for investeringer i nye kreative digitale forretningsmodeller, ligesom vi styrker den internationale markedsføring med et nyt samlet markedsføringskonsortium for dansk kreativitet,” udtaler erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) i en pressemeddelelse.

Man kan altid diskutere beløbets størrelse, men det er lige så vigtigt, at der kommer en politisk blåstempling af det kreative erhverv.

Christian Have
Medlem af regeringens vækstteam for kreative erhverv

20 millioner til laboratorium
Den del af vækstplanen, der samlet har fået mest finansiel medvind, ligger under det indsatsområde, der i planen hedder ”Styrkede kompetencer til fremtidens jobs”.

Under den overskrift ligger Laboratoriet for innovation og kreativitet.

Det skal være et iværksætter- og innovationsmiljø, hvor virksomheder, studerende og forskere samarbejder tværfagligt om at skabe nye forretningsmodeller, produkter og services med udgangspunkt i kreativitet, teknologi og forretningsforståelse.

Det afsætter regeringen 20 millioner til at oprette og drive fra 2020 til 2022. Derudover bliver der også sat seks millioner af til efter- og videreuddannelse  

”Det er vigtigt, at vi tænker de kreative miljøer med, når vi taler entreprenørskab, for her kan Danmark noget helt særligt, som vi endda er kendt for i udlandet. Derfor sætter vi gang i det her initiativ. Så vi bliver endnu bedre til at få virksomheder, studerende og forskere til at samarbejde om at udvikle nye produkter og services,” udtaler uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) i en pressemeddelelse.

Dokumentation

Regeringens 28 initiativer ligger inden for seks indsatsområder.

  • Styrkede kompetencer til fremtidens jobs
  • Bedre vilkår for investeringer og crowdbaseret finansiering
  • Flere kreative iværksættere skal skabe bæredygtige forretninger
  • Mere kreativitet og innovation i offentlige udbud
  • Gode vilkår for at håndhæve ophavsrettigheder
  • Øget international synlighed og eksport

Læs hele vækstplanen


Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00