Regionsformand: Regeringen glemmer hovedstadens kollektive trafik

INDSPARK: Regeringens plan om et nyt trafikselskab for hovedstaden er ikke nok til at sikre den nødvendige udvikling af den kollektive trafik i og omkring København, mener regionsformand Sophie Hæstorp. Det kræver en samlet plan og investeringer.

Regeringen bebuder investeringer i mere asfalt. Også i hovedstadsregionen. Men penge til den kollektive trafik er endnu ikke blevet nævnt.
Regeringen bebuder investeringer i mere asfalt. Også i hovedstadsregionen. Men penge til den kollektive trafik er endnu ikke blevet nævnt.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Regeringens hovedstadsudspil indeholder mange gode forslag, men mangler en samlet retning og vision for hovedstadens udvikling.

Det mener formanden for Region Hovedstadens regionsråd Sophie Hæstorp Andersen (S), der dermed lægger sig på linje med vurderingen fra flere eksperter.

”Det er en masse gode forslag fra kommuner og Region Hovedstaden, som regeringen nu gør til sine egne. Det skal de have ros for. Men der tænkes ikke i helheder,” siger Sophie Hæstorp Andersen.

Hun kalder regeringens hovedstadsudspil for et katalog af tiltag sat sammen for at ”please” hovedstadens kommuner.

Ny organisering løser ikke problemerne
I en mere samlet strategi vil fokus ifølge Sophie Hæstorp ikke mindst være på, hvordan trængslen på tværs af regionen skal kommes til livs, og hvordan man vil sikre alle borgeres livskvalitet.

”Udspillet lægger op til en masse analyser af vejprojekter. Men hvor vidt der kommer reel finansiering, det står hen i det uvisse. Til gengæld er der intet, som peger i retning af flere midler til kollektiv trafik. Kun at man vil organisere det anderledes,” siger Sophie Hæstorp Andersen.

Netop oprettelsen af et nyt samlet tværgående trafikselskab, Hovedstadens Offentlige Transport, er en af de elementer, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) fremhæver som en central nyskabelse, der kan få stor betydning.

Forslaget skal ses i sammenhæng med regeringens sundhedsreform, som skriver regionerne ud af ligningen med den kollektive trafik og overdrager hovedparten af ansvaret for de regionale busser til kommunerne, mens det nye trafikselskab skal overtage ansvaret for lokaltogene i Region Hovedstaden.

{{toplink}}
Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her

0:000:00