Debat

SF: Giv børnene en børneombudsmand

DEBAT: Børns rettigheder bør ikke alene varetages af Ombudsmandens Børnekontor, men af en selvstændig instans med langt mere vidtrækkende beføjelser. Det mener SF's socialordfører, Trine Pertou Mach.

Børns rettigheder skal ikke varetages af en instans under Ombudsmanden, men af en selvstændig institution. Det skriver SF's socialordfører, Trine Pertou Mach.
Børns rettigheder skal ikke varetages af en instans under Ombudsmanden, men af en selvstændig institution. Det skriver SF's socialordfører, Trine Pertou Mach.
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Trine Pertou Mach (SF)
Socialordfører

Lad det være sagt med det samme: Jeg har intet at udsætte på Ombudsmandens Børnekontor eller dets medarbejdere. Intet.

Der har været 1.350 klager til Børnekontoret hos Ombudsmanden i dets to-årige levetid, og langt størstedelen af dem er ikke blevet behandlet. Det står formentlig klart for de fleste, at det skyldes, at henvendelsen har haft en karakter, der lå udenfor Børnekontorets beføjelser.

Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen sagde i Berlingske Tidende (31.1.15), at der ”absolut ingen børn (er), der har klaget til os uden at få deres sag behandlet. Når vi ikke iværksætter en egentlig undersøgelse af en klage (og derfor rent statistisk ”afviser” den), prøver vi altid at hjælpe børnene på anden måde”.

Det er strukturen, der halter
At det ikke er hverken ombudsmandsinstitutionen eller medarbejderne i Børnekontoret, der skal stå for skud, er der bred enighed om. De gør deres arbejde indenfor de beføjelser, der er blevet dem givet politisk. Og hvis børnekontoret har hjulpet alle de børn, som de ikke selv har kunnet hjælpe, videre til nogle, der faktisk har kunnet hjælpe dem, så synes jeg, at det er ret godt.

Spørgsmålet er bare, om det er godt nok. Og det synes jeg ikke, at det er. Det er strukturen, der halter.

Jeg tror desværre ikke, at alle de børn, der har brug for en ombudsmand, kender til børnekontoret.

Trine Pertou Mach (SF)
Socialordfører

Det er første grund til at tage skridtet fuldt ud og oprette en egentlig børneombudsmands-institution. FNs Børnekomite kritiserede i 2011 Danmark for ikke at have en Børneombudsmand; allerede dengang ville SF gerne have det. Men dengang valgte man at etablere et børnekontor under den eksisterende ombudsmandsinstitution, med de beføjelser, der ligger i mandatet for denne.

Systemet skal indrettes til barnet
I 2013 ringede mere end 35.000 børn til Børns Vilkårs rådgivningstelefon, Børnetelefonen. Det er selvfølgelig noget ganske andet end at klage over en sag. Men det sætter dog tingene i perspektiv til de ca 100 henvendelser, der er kommet til Børnekontoret direkte fra børn.

Jeg tror desværre ikke, at alle de børn, der har brug for en ombudsmand, kender til børnekontoret. Det duer jo ikke; det vil være mit andet argument for at give børnene en BØRNEombudsmand.

Det er langt fra optimalt at sende børn rundt i systemet og banke på døre for hjælp. ”Børn-med-en-sag” har allerede alt for mange professionelle voksne og sagsmapper i deres liv. I den perfekte systemverden henvendte børn sig ét sted, og så var der én ansvarlig voksen, som koordinerede det komplekse og fintmaskede bagvedliggende system. Systemet skal indrettes til barnet – ikke omvendt.

Hvis vi skal sikre børns rettigheder, så er det helt centralt med en instans med vide beføjelser til at hjælpe børn, der er kommet i klemme - og en egentlig børneombudsmand er i vores øjne fortsat det bedste bud. Tilmed har jeg ikke hørt nogen gode argumenter imod.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Trine Pertou Mach

MF (EL)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1998)

0:000:00