Skotske fiskere sejler deres fangst til Danmark for at undgå Brexit-bøvl

I FISK: Skotske fiskere har så store problemer med at få afsat deres fangst efter Brexit, at flere nu søger mod Danmark for at få en direkte vej ind i EU’s indre marked.

Nytårstorsk under hammeren på Hanstholm Fiskeauktion sidst i december. I det nye år er skotske fiskeres interesse i at få solgt fisk her steget betydeligt.
Nytårstorsk under hammeren på Hanstholm Fiskeauktion sidst i december. I det nye år er skotske fiskeres interesse i at få solgt fisk her steget betydeligt.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Rikke Albrechtsen

BRUXELLES: Brexit-kaos i fiskerieksporten i Storbritannien får nu skotske fiskere til at kigge mod Danmark, når de skal lande deres fisk.

Fiskeriauktionen i Hanstholm melder om usædvanlig stor interesse fra skotske både, efter briterne 1. januar trådte ud af EU’s indre marked og toldsamarbejde.

”Vi er i dialog med 10-15 nye både, fordi deres marked lige pludselig er blevet et helt andet end det, de kendte før 1. januar,” siger auktionsmester Jesper Kongsted.

”Mange af dem er nogle skibe med en last på 50 tons.”

Jeg tror, vi vil komme til at se, at med al den fisk, der bliver fanget øst for Storbritannien i 2021, der vil hver eneste skipper, der fanger fisk inde i engelsk zone, hvor vi også fisker, overveje at sejle til Hanstholm.

Jesper Kongsted
Auktionsmester, Hanstholm

Jesper Kongsted vurderer, at 30-40 procent af de 1300 tons fisk, der er solgt på fiskeriauktionen i Hanstholm i år, kommer fra skotske fiskere.

Rådner op på vejen
I Skotland oplever eksportører af fisk og skaldyr lige nu store problemer med at få afsat deres varer til EU på grund af den øgede mængde administrative krav og problemer med transport, der gør det svært at få de letfordærvelige varer ud af landet og over Kanalen i tide. Priserne er styrtdykket på den store fiskeauktion i Peterhead med op til 80 procent for nogle arter.

Ifølge britiske Politics Home vurderer chefen for Scotland Food & Drink, James Withers, at de britiske eksportører af fisk og skaldyr sætter op imod en million pund til dagligt på grund af de administrative problemer, der er opstået efter 1. januar.

Blandt andet har DFDS, der står for en stor del af transporten for den britiske fiskeindustri, holdt igen med fragten, fordi der var for stor risiko forbundet med fejlagtige tolderklæringer, veterinærgodkendelser med mere i de blandede forsendelser, hvor alle dele skal have alle papirer i orden, for at indholdet får lov at krydse over Kanalen.

Tur-retur til Danmark kan betale sig
”Fra 1. til 4. januar var deres marked meget lig vores, men fra den 5. januar og frem er priserne fuldstændig kollapset derovre. Når man så har været ude at fiske i 5-6-7 dage, og man ligger med en last af blandede fisk, så kigger man på, hvad man kan få for den i Peterhead, og hvad kan man få ovre i Hanstholm. Der kan de lige nu måske tjene 100-200.000 kr. mere ved at sejle en hel ladning fisk til Hanstholm, og det gør, at der er nogle som aldrig har været denne vej, som virkelig overvejer at gøre det,” siger Jesper Kongsted. 









0:000:00