Sluk tørsten med god samvittighed: Civilsamfundet får sin egen øl

SKÅL: Ingerfair har sammen med bryggeriet People Like Us udviklet en øl, der skal hylde frivilligt arbejde. Overskuddet skal bruges på at finansiere endnu mere frivilligt arbejde samt udvide bryggeriets beskæftigelsesindsats for folk med diagnoser.

Det er tanken, at frivilligbajeren skal bruges af organisationer, der gerne vil præmiere deres frivillige med en lille gave, hvor overskuddet går tilbage til civilsamfundet. Øllen er pt. i gang med at blive brygget og lanceres i midten af november.
Det er tanken, at frivilligbajeren skal bruges af organisationer, der gerne vil præmiere deres frivillige med en lille gave, hvor overskuddet går tilbage til civilsamfundet. Øllen er pt. i gang med at blive brygget og lanceres i midten af november.Foto: People Like Us
Simon Lessel

Tak er som bekendt kun et fattigt ord, men fremover bliver det lidt nemmere for store organisationer at anerkende frivilligt arbejde og sige tak.

For til november lancerer Ingerfair sammen med bryggeriet People Like Us en frivilligbajer.

Tanken med øllen er, at organisationer, der bruger frivillige, med øllen nu kan gøre endnu mere ud af at sige tak for det arbejde, som de frivillige udfører. Og så er det tanken, at øllen skal fungere som en samtalestarter. Ikke kun som ekstra smørelse til stemmebåndet og noget, der hjælper tungen på gled, men som en slags trofæ, der kan bruges af de frivillige til at fortælle om deres engagement.

”Tanken var, at det kunne være fedt at have en frivilligbajer 2018 stående, som man kunne tage ned fra hylden, når venner og familien kommer på besøg og dele med dem. På den måde kan det være en samtalestarter, der giver de frivillige mulighed for at fortælle en historie om, hvad man har lavet for den lokale fodboldklub eller i Ungdommens Røde Kors,” siger Frederik C. Boll, direktør i Ingerfair.

1.000 liter øl = 50 timers arbejde
I stedet for at købe de klassiske flasker rødvin eller æsker med chokolade kan organisationerne ved at investere i frivillgbajeren ikke blot hylde de frivillige, men også støtte yderligere investeringer i frivilligt arbejde. Ingerfair vil nemlig bruge overskuddet til at udbyde flere gratis to-go kurser og seminarer uden for Århus og København.*

Samtidig støtter man ved købet af øllen inklusionen af mennesker med diagnoser på arbejdsmarkedet. For hos bryggeriet People Like Us går pengene til at ansætte endnu flere folk med diagnoser. Bryggeriet har nemlig som sit formål ikke kun at brygge øl, men også at skabe arbejdspladser til mennesker med ADHD, Aspergers og autisme. 85 procent af bryggeriets ansatte består af folk med én eller flere diagnoser.

Ifølge bryggeriets stifter, Lars Carlsen, kan produktionen af 1.000 liter øl omregnes til cirka 50 timers arbejde med alt lige fra produktudvikling, labelproduktion og tapning for folk med diagnoser, der ellers kan have svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.

”Vi gør alt for lidt ud af at hylde de frivillige, der er med til at opretholde et dejligt samfund. Derfor synes jeg, man skal støtte hyldesten af dem ved at købe øllen. På den måde kan man med god samvittighed også sige, at man har fået nogle mennesker i arbejde, som ellers har svært ved det,” siger Lars Carlsen.

Opfordrer civilsamfundet til mere samarbejde
Idéen til at udvikle øllen, der bliver en klassisk amerikansk Pale Ale, opstod til et kaffemøde mellem Ingerfair og bryggeriet, hvor formålet var at lære hinandens koncepter at kende. Men med begge parters ønske om at gøre en forskel for samfundet, blev idéen om en øl, der skal hylde de frivillige, hurtigt til virkelighed.

Altinget logoCivilsamfund
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget civilsamfund kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00