Støttepartier presser regeringen for at give parkeringspenge tilbage til kommunerne

UDLIGNING: Regeringens støttepartier vil stoppe statens inddragelse af kommuners parkeringsindtægter. Det skal afbøde storbyers tab på en udligningsreform og skubbe til den grønne omstilling.

Kommunerne skal kunne beholde en større del af deres indtægter fra betalingsparkering og p-afgifter. Det mener regeringens støttepartier.
Kommunerne skal kunne beholde en større del af deres indtægter fra betalingsparkering og p-afgifter. Det mener regeringens støttepartier.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Regeringens tre støttepartier er parate til at sætte en stopper for, at staten indkasserer langt hovedparten af kommunernes indtægter fra betalingsparkering og parkeringsafgifter.

For nylig var Enhedslisten ude med det krav i forbindelse med de verserende forhandlinger om en reform af den kommunale udligningsordning.

Og nu følger Radikale og SF op med krav om, at kommunerne skal kunne beholde en større andel af de parkeringsindtægter for godt 700 millioner kroner, de årligt skal aflevere videre til staten. 

"Kommunerne skal kunne beholde en større andel af pengene selv. De har brug for dem til den nødvendige klimaomstilling," siger Kathrine Olldag, der er kommunalordfører for Radikale.

Pengene skal blive i den forvaltning, der opkræver dem, og bruges til ikke mindst klimatiltag.

Kathrine Olldag (R)
Kommunalordfører

Også fra SF lyder det opbakning til forslaget om at lade kommunerne beholde en større andel af deres parkeringsindtægter.

"SF vil også give kommunerne lov til at bruge pengene," skriver SF's finansordfører, Jacob Mark, i en sms til Altinget.

Skal målrettes klima
Mens Enhedslisten vil lade kommunerne disponere frit over, hvordan de vil bruge indtægter fra parkering, så vil Radikale låse pengene til parkeringsområdet og grøn omstilling.

"Vores udgangspunkt er, at pengene skal blive i den forvaltning, der opkræver dem, og bruges til ikke mindst klimatiltag," siger Kathrine Olldag.

Konkret vil støttepartierne som udgangspunkt gøre op med en lovændring fra 2018, hvor VLAK-regeringen lod staten indkassere en endnu større andel af de kommunale parkeringsindtægter.

Dokumentation

Statslig modregning af kommunale parkeringsindtægter

Med en lovændring fra 2018 blev den statslige modregning af kommuners indtægter fra betalingsparkering og parkeringsafgifter hævet.

Modregningen gennemføres ved, at statens tilskud til kommuner (bloktilskuddet) nedsættes for de kommuner, der har indtægter fra parkering.

Det gælder både indtægter fra betaling for parkering og indtægter fra parkeringsafgifter (afgift for ulovlig parkering). For de kommuner, der ikke har indtægter fra parkering, nedsættes tilskuddet ikke.

Med lovændringen i 2018 blev der fastsat faste modregningsprocenter for kommunale indtægter fra henholdsvis opkrævning af betaling for parkering og kommunens andel af opkrævede parkeringsafgifter.

Konkret blev modregningsprocenterne fastsat til:

1) at 70 procent af kommunens indtægter fra betaling for parkering modregnes fuldt ud i kommunens bloktilskud

2) at 20 procent af kommunen bruttoindtægter fra parkeringsafgifter modregnes fuldt ud i kommunens bloktilskud. Modregning på 20 procent lagde sig oven i de gældende regler forud for lovændring i 2018, hvor udgangspunktet var, at 50 procent af indtægten tilfalder staten.

Samlet giver det en modregningsprocent på 70 procent som for parkeringsbilletter.


Kilde: Ft.dk – L236 fra 2018


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00