Debat

Styrelse: Sådan sikrer vi udbredelsen af digital velfærd

DEBAT: Når vi udbreder den digitale velfærd, kræver det, at vi i fællesskab følger op på, hvordan det går med de strategiske målsætninger i de enkelte kommuner og regioner, skriver Nina Husfeldt Clasen, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.

Der skal følges op på, hvordan det går med de strategiske målsætninger for velfærdsteknologi i de enkelte kommuner og regioner, skriver Nina Husfeldt Clasen, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Der skal følges op på, hvordan det går med de strategiske målsætninger for velfærdsteknologi i de enkelte kommuner og regioner, skriver Nina Husfeldt Clasen, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.Foto: Foto: Agnete Schlichtkrull
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Nina Husfeldt Clasen
Kontorchef i Center for Effektivisering og Analyse, Digitaliseringsstyrelsen

Vi skal være sikre på, at de løsninger, det politisk besluttes at udbrede til hele landet, på én og samme gang skaber værdi for borgeren, giver mening for de offentligt ansatte og frigør ressourcer.

Nina Husfeldt Clasen
Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen

Den offentlige sektor i Danmark leverer generelt service af høj kvalitet. Men servicen vil komme under pres i de kommende år, hvor vi får flere ældre og borgere med kroniske sygdomme, mens forventningerne til det gode liv er store.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget: velfærdsteknologi har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på, 
hvordan man bedst muligt udbreder den bedste velfærdsteknologi på tværs af kommuner og regioner.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Hvis vi vil fastholde det nuværende serviceniveau, skal vi derfor enten øge udgifterne til den offentlige sektor, presse de i forvejen travle medarbejdere til at løbe hurtigere eller slække på kvaliteten – medmindre vi formår at løse udfordringerne på en ny og smartere måde.

Det er dét, digitalisering kan: hjælpe os til at arbejde smartere. Og det er derfor, regeringen, KL og Danske Regioner har aftalt den fællesoffentlige ”Strategi for digital velfærd 2013-2020”. For at sætte fart på brugen af teknologi og digitalisering på de store velfærdsområder.

En unik strategi
Strategi for digital velfærd er i international sammenhæng unik.

Ifølge OECD har ingen andre lande på samme måde sat en retning for den udvikling, man ønsker sig på velfærdsområderne på tværs af sektorskel og niveauer. I Digitaliseringsstyrelsen havde vi sidste år 22 besøg fra lande, som ville lære af Danmark.

De har dog svært ved at gøre os kunststykket efter. For det, der har sat os i stand til som nation at træffe en så afgørende strategisk beslutning, er vores tradition for fællesoffentligt samarbejde. En tradition, som årligt kommer til udtryk i forårets økonomiforhandlinger mellem regeringen, KL og Danske Regioner. De aftaler, som politikerne forhandler, sætter rammer og målsætninger for det fællesoffentlige samarbejde, også når det gælder om at øge anvendelsen af digitalisering og teknologi på velfærdsområderne.

Så når vi vil udvikle den måde, vi arbejder på i den offentlige sektor, kan vi gøre det i fællesskab, fordi vi har et system, der tillader visionære politikere at træffe ambitiøse beslutninger, der går på tværs af niveauer og sektorskel. Til gavn for borgerne, som er ligeglade med myndighedsgrænser, men ønsker sammenhængende service.

Sikker viden er fundamentet for national udbredelse
Hvorfor går det så alligevel ikke hurtigere? Fordi det tager tid at reformere, og sådan skal det også være. Vi skal insistere på at skaffe sikker viden om, hvad der virker, inden vi beslutter os for at udbrede til hele landet.

Det skal vi, fordi ændringer i den borgernære velfærd har stor betydning for de berørte mennesker, uanset om vi taler hospitalsbehandling, uddannelse eller genoptræning. Vi skal være sikre på, at de løsninger, det politisk besluttes at udbrede til hele landet, på én og samme gang skaber værdi for borgeren, giver mening for de offentligt ansatte og frigør ressourcer. Og det tager tid og fokus at sikre.

Så når det eksempelvis er aftalt at udbrede anvendelsen af vasketoiletter, loftslifte, spiserobotter og bedre brug af hjælpemidler til hele landet, så er det, fordi vi ved, det skaber værdi, mening og frigør ressourcer.

En enkel formel
Når det er sagt, så skal de offentlige parter med strategien som rettesnor naturligvis forpligte hinanden på en god fremdrift, så vi hurtigere kommer fra pilotprojekt til national udbredelse. For når en løsning har vist sit værd, og der er indgået en national aftale om at udbrede den til hele landet, så skylder vi hr. Hansen i kommune X, at han omtrent lige så hurtigt som fru Jensen i kommune Y får glæde heraf. Det er der ikke bare bedre borgernær service, men også økonomi i for den enkelte kommune eller region.

Så formlen er: Når vi skal udbrede den digitale velfærd, kræver det fælles beslutninger, men også at vi i fællesskab følger op på, hvordan det går med realisering af gevinster og strategiske målsætninger i de enkelte kommuner og regioner. Det er i mine øjne den bedste vej til at sikre en hurtigere national udbredelse af de løsninger, vi ved virker.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00