Kommentar af 
Tarek Ziad Hussein

Tarek Hussein: Naser Khader bør få tatoveret "hykleri" på kroppen

KOMMENTAR: Naser Khader har de arabiske ord for ”demokrati”, ”frihed” og ”ytringsfrihed” tatoveret på sin krop. Men efter at have fejret Saudi-Arabiens nationaldag i sidste uge bør han overveje at få tatoveret det arabiske ord for "hykleri", skriver Tarek Ziad Hussein.

Naser Khader (K) var med til at fejre et diktatur, da han lagde et billede af sig selv og Saudi-Arabiens ambassadør i Danmark på Facebook i sidste uge, skriver Tarek Ziad Hussein.
Naser Khader (K) var med til at fejre et diktatur, da han lagde et billede af sig selv og Saudi-Arabiens ambassadør i Danmark på Facebook i sidste uge, skriver Tarek Ziad Hussein.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Naser Khader har igennem en årrække gjort sig til bannerfører for et forsvar af demokratiet og de universelle frihedsrettigheder i både ind- og udland.

Derfor er han sjældent sen til at rette kritikken mod radikale imamer og prædikanter. Faktisk er Khader så ivrig i sit forsvar for demokratiet, at han har de arabiske ord for ”demokrati”, ”frihed” og ”ytringsfrihed” tatoveret på sin krop. Det er alt sammen meget glorværdigt og en kamp, som man ikke kan have to holdninger til.

Netop derfor var jeg fuld af overraskelse, da jeg forleden dag kunne se, at Khader optrådte ved en reception hos den saudiske ambassade i forbindelse med Saudi-Arabiens nationaldag. Der måtte simpelthen være noget, som jeg ikke havde fanget. Måske der var tale om en kompliceret form for trolling eller manifestation fra Naser Khaders side.

Men ak, jeg måtte endnu en gang finde mig selv skuffet. Khader efterlod nemlig ikke megen tvivl om sin begejstring, da han på Facebook uploadede et billede, hvor han med et stort smil stod side om side med den saudiske ambassadør Fahad Al Ruwaily. Se billeder herunder. (Artiklen fortsætter under billedet).

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.
Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Du kan kommentere indlægget i bunden. Vi opfordrer til en konstruktiv og ordentlig tone i debatten.
Debatindlæg kan sendes til: [email protected]

Så lad mig for god ordens skyld gøre Naser Khader opmærksom på det diktatur, som han var med til at fejre forleden dag. Saudi-Arabien er i årtier blevet styret med hård hånd af Saud-kongefamilien, som har gjort det til et varemærke at slå ned på politiske aktivister, dissens og debat.

Spørgsmålet er, om vi skal vænne os til, at Naser Khader også optræder ved fejringen af nationaldagen for Iran, Nordkorea og andre regimer rundtomkring i verden.

Tarek Ziad Hussein
Forfatter og debattør

Kongeriget er kendetegnet ved wahabismen som officiel statsideologi. En bogstavtro og radikal fortolkning af islam, som efterlader megen lidt plads til ytrings- og religionsfrihed for landets undertrykte minoriteter, og som er den samme fortolkning, som Islamisk Stat, Al-Qaeda og andre terrorgrupper følger. Men Saudi-Arabiens benhårde fortolkning er desværre ikke kun begrænset til indenrigspolitikken.

Det anslås ifølge forskellige estimater, at Saudi-Arabien de sidste 30 år har brugt mere end 600 milliarder kroner på at eksportere radikal wahabisme rundt omkring i verden, herunder i Danmark. Det sker igennem uddannelsen af imamer, som sendes til udlandet, og produktion af gratis undervisningsmateriale.

Saudi-Arabien har i visse tilfælde direkte støttet forskellige terrorgrupper og andre gange mere subtilt. Derfor er der ikke megen tvivl om, at det saudiske regime igennem årtier har lagt det økonomiske, teologiske og politiske fundament til den terror, som vi har oplevet i både Vesten og store dele af Mellemøsten.

I 2013 konkluderede Europa-Parlamentet, at wahabismen var hovedkilden til den globale terrorisme. Og for ikke at forglemme vor tids største humanitære katastrofe, som finder sted i Yemen, hvor en koalition ledet af saudierne bomber en udsultet befolkning.

Jeg er ikke nogen ekspert ud i internationale forhold, men jeg har nok politisk forståelse til at anerkende, at vi som land nogle gange må føre en dialog med stater, herunder diktaturer, som bryder grundlæggende menneskerettigheder.

Det ser vi både med Kina, Rusland, Israel og så videre. Så selvfølgelig er der nuancer. Jeg har selv besøgt Saudi-Arabien af forskellige omgange i forbindelse med den muslimske pilgrimsrejse, da jeg mener, at det er afgørende, at verdens muslimer ikke giver Saudi-Arabien lov til at tage patent på de to hellige byer (Mekka og Medina).

Netop på grund af de to byers status i islam er saudierne tvunget til at acceptere, at muslimer med andre fortolkninger besøger byerne. I den forbindelse har jeg da også oplevet at blive afhørt flere gange på grund af min åbenlyse modstand mod regimet, men er heldigvis blevet reddet af mit rødbedefarvede pas.

Men der er immervæk forskel på at føre en dialog eller besøge et land og så stå smilende side om side med dens repræsentanter – særligt når man er folkevalgt og en repræsentant for det danske folkestyre, som Naser Khader er.

Spørgsmålet er derfor, om vi skal vænne os til, at Naser Khader også optræder ved fejringen af nationaldagen for Iran, Nordkorea og andre regimer rundtomkring i verden. Hvis det er tilfældet, vil jeg foreslå Naser Khader at få endnu en tatovering på kroppen med det arabiske ord for hykleri (nifaq).

-----------------

Tarek Ziad Hussein (født 1992) er forfatter og debattør og har igennem en årrække været en stærk stemme i debatten om danske muslimers plads i det danske samfund. Han har derudover en lang fortid i foreningslivet og er aktiv i en række internationale fora for unge entreprenører.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tarek Ziad Hussein

Direktør, Dfunk, debattør og forfatter
cand.jur. (Københavns Uni. 2019)

0:000:00