Debat

Taxa 4x35: Giv os grønne taxaer gennem økonomisk garanti

DEBAT: Politikerne bør hjælpe med den grønne omstilling ved at sikre vognmændenes økonomi. Det kan gøres ved at stille en garanti for elbilers brugtvognsværdi, skriver taxadirektør Gert Frost.

Vognmændene er klar til grønne taxaer, men i dag er det for dyrt for de enkelte, skriver taxadirektør Gert Frost. 
Vognmændene er klar til grønne taxaer, men i dag er det for dyrt for de enkelte, skriver taxadirektør Gert Frost. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gert Frost
Direktør, Taxa 4x35

En elektrisk bil svinger ind til siden. Lydløst og uden at ose. Passageren stiger ind på bagsædet, og chaufføren begynder at trille mod destinationen.

Sæderne er store, og på skærmen kan man følge med i både ruten, og hvor langt vi er på turen. Den er først ude af alle lyskryds, og mens man sidder på bagsædet, kan man i stilhed lade tankerne sive lige derhen, hvor man ønsker, mens de forbipasserende kigger misundeligt på bilen, mens man glider forbi dem.

Sådan er virkeligheden i en nulemissionsbil. Og lige netop den tur ønsker flere og flere taxikunder at få, når de bestiller en taxa.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Borgerne og politikerne i de større danske byer elsker også ideen om den lydløse og ikkeforurenende transport i bymidten. Så lad os gøre det.

Det kræver bare, at vi finder en model, hvor vi holder hånden under taxavognmandens økonomi, og at vi sikrer opladningsmuligheder til taxier, så vi hele tiden kan holde vognene kørende.

Vi er vilde med grønne taxier. Men når økonomien og praktikken ikke hænger sammen, så daler vores muligheder for at gøre begejstringen til virkelighed.

Gert Frost
Direktør, Taxa 4x35

Ikke nemt for vognmændene
I Taxa 4x35 omstiller vi allerede til el- og hybridbiler lige så hurtigt, som vi kan komme til det. Det er det, som vi vil, og det er det, der er vores mål – grøn transportservice til vores kunder.

Men det er ikke nemt for vores vognmænd. Det at købe en elbil, som kan køre langt nok på batteriet, til at der er en forretning i det, er dyrt. Meget dyrt. Og jo dyrere bilerne er, desto mere skal der køres i den, og desto flere kunder skal stige ind og ud.

På dagens bilmarked er der kommet flere elbiler, som matcher taxiernes kørselsbehov. Over årene bliver de modeller, der kan køre længst, og som matcher de konventionelle taxier i komfort og rummelighed, forhåbentlig og formentlig billigere.

Men mens vi venter, skal vi fortsat omstille branchen. I den mellemliggende periode vil man politisk med fordel hjælpe omstillingen på vej ved at sikre vognmændenes økonomi. Det kan eksempelvis gøres ved at stille en garanti for elbilens brugtvognsværdi eller ved at medfinansiere bilen på leasing-basis.

I dag investerer vores vognmænd i elbiler uden at have nogle erfaringer eller viden om, hvad en elbil er værd efter 300.000 til 500.000 kilometer.

Det er en enorm barriere, da investeringen i bilen er vognmandens investering i hele hans forretning. Bilen er så at sige vognmandens produktionsapparat. Derfor skal han være sikker på, at det kan "producere" hele tiden og ikke går i stå.

I Taxa 4x35 er vi ejet af vores vognmænd. Lang størstedelen af vores vognmænd har en eller få biler, som de ejer. Derfor er udgiften til bilen helt afgørende for, hvordan deres virksomhed ser ud, og hvor meget de skal køre ind på ture for at have en ordentlig økonomi. Derfor betyder det noget, om en bil koster 250.000 kroner eller 500.000 til 700.000 kroner.

Reserver ladere til taxaer
Når taxien så holder stille, skal chaufføren have mulighed for at lade batteriet op. Her ser vi også udfordringer – men de kan løses.

I Danmark har vi rigeligt med ladestandere i forhold til antallet af elbiler. Men hvis vi skal køre elbiler som forretning, er der behov for hurtigladestandere, som altid er tilgængelige for vores taxaer.

Gerne reserveret til taxaer, så vi undgår kødannelse og ventetid. Hvornår har du sidst set en ladestander ved en taxiholdeplads?

De fleste af vores chauffører har heller ikke mulighed for at lade bilen op i deres carport. De bor nemlig i lejlighed. Det sætter yderligere fokus på behovet for lademuligheder i bybilledet.

Find en praktisk løsning
Hvis den dyre Tesla, Mercedes eller Jaguar holder stille, fordi der ikke er strøm på batteriet, vil kunderne opleve længere ventetid, og bilen bliver endnu sværere at betale tilbage. Det afholder mange taxavognmænd fra at investere i en to til tre gange så dyr elbil, og de vælger den billige konventionelle bil i stedet.

I Taxa 4x35 – og i store dele af branchen – vil vi enormt gerne omstille vores biler. Vi er vilde med grønne taxier. Men når økonomien og praktikken ikke hænger sammen, så daler vores muligheder for at gøre begejstringen til virkelighed.

Men det kan vi nemt fikse i fællesskab. Lad os finde en model for økonomien, så alle vognmænd kan omstille deres biler og ikke kun de få selskaber med stor kapital i ryggen. Og lad os finde en praktisk løsning på taxiernes behov for ladestandere i byen.

I Taxa 4x35 vil vi gerne være først ude af lyskrydset hver dag. Så lad os klistre vores logoer og telefonnummer på 1.000 elbiler. Hvis vi sammen kan fjerne udfordringerne, er vi klar. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gert Frost

Direktør, DBK Fonden, fhv. direktør, Taxa 4x35, fhv. adm. direktør, DanPilot
cand.merc. (CBS 1984)

0:000:00