Kommentar af 
Jacob Kaarsbo

Tidligere chef i FE: Statsministerens retoriske EU-begejstring er blottet for realisme

Statsminister Mette Frederiksen vil have Danmark i hjertet af både EU og Nato, men hun efterlader et indtryk af en statsminister, der er mere optaget af meningsmålinger en den bedste sikkerhedspolitiske løsning for Danmark, skriver tidligere chef i FE Jacob Kaarsbo.

Statsministere Mette Frederiksens retoriske begejstring for EU bliver kun overgået af begejstringen for USA og det transatlantiske samarbejde, skriver tidligere chef i FE Jacob Kaarsbo.
Statsministere Mette Frederiksens retoriske begejstring for EU bliver kun overgået af begejstringen for USA og det transatlantiske samarbejde, skriver tidligere chef i FE Jacob Kaarsbo.Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Jacob Kaarsbo
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I sit første store udenrigspolitiske interview, bragt 29. oktober her på Altinget, lagde statsminister Mette Frederiksen (S) op til at fortsætte den aktivistiske udenrigspolitik, som Danmark har fulgt, siden korvetten Olfert Fischer blev sendt til Golfen i 1990.

Med statsministerenes ord skal vi fortsat være “villige til at lægge hånden på kogepladen, når det er nødvendigt” – også militært. Hun slår også fast, at “Danmark skal have en fuldtonet forankring i det regelbaserede samarbejde”, og det betyder, at “vi skal være i hjertet af både EU og Nato”.

Det er overordnet set fornuftige pejlemærker, som flugter med dansk sikkerhedspolitik gennem de seneste 30 år. Djævelen er imidlertid i de praktiske detaljer. For under overskrifterne tyder meget desværre på, at statsministeren forlader sig på urealistiske analyser, og at hun agter at se bort fra vigtige sikkerheds- og forsvarspolitiske redskaber.

Det kan betyde, at kogepladen bliver rigtig varm.

I interviewet bedyrer Mette Frederiksen, at hun “er glødende tilhænger af EU”, og at Danmark skal være i “hjertet af EU”. Hun slår samtidig fast, at hun ikke ser nogen grund til at afskaffe forsvarsforbeholdet, da hun ikke har oplevet, forbeholdet udgør en begrænsning. Hun fremhæver indsatsen i Mali sammen med Frankrig som et godt eksempel på, at Europas lande kan finde sammen og samarbejde om en militær operation uden EU’s mellemkomst.

Mette Frederiksen efterlader desværre det indtryk, at hun har blikket stift rettet mod meningsmålingerne fremfor at tage nøgternt bestik af de sikkerhedspolitiske forhold.

Jacob Kaarsbo
Tidligere chef i FE

Det er her, at realitetssansen begynder at fortone sig for statsministeren. Hun undlader at kaste lys over bagsiden af medaljen, når Danmark engagerer sig forsvars- og sikkerhedspolitisk uden om EU. På bagsiden står to væsentlige forhold.

For det første har Danmark kun ringe muligheder for at påvirke indsatser som den i Mali. Frankrig bestemmer og kan trække tæppet væk under operationen, så snart den franske regering måtte ønske det. Det truede præsident Macron faktisk med, kort tid efter Danmark traf beslutning om at bidrage til operationen.

Danmark ville utvivlsomt få mere indflydelse ved at samarbejde i EU-regi, end når vi på egen hånd skal påvirke eksempelvis Elysee-palæet i Paris.

For det andet betyder ad hoc-tilgangen til sikkerheds- og forsvarspolitik, at Europas samlede kapacitet går ned. Det gælder blandt andet i forhold til at planlægge og designe operationer samt ikke mindst til at generere styrker til indsættelse. De problemer, Frankrig står med efter snart ni år i Mali, er et eksempel på dette.

Et andet eksempel er den nyligt besluttede danske indsats mod pirateri i Guinea-bugten. Her har den danske fregat Esbern Snare kurs mod vestafrikanske kyster mutters alene.

Det er svært at være imod pirateribekæmpelse, men en ensom dansk mission er dyr, forholdsvis ineffektiv og næppe bæredygtig. Danmark havde været i en mere gunstig situation til at sikre en international ramme om operationen, hvis vi ikke havde haft forbeholdet. På bundlinjen vil Danmarks og Europas evne til at lægge hånden på kogepladen blive forbedret, hvis Danmark afskaffer forsvarsforbeholdet.

I talen bliver statsministerens retoriske begejstring for EU kun overgået af begejstringen for USA og det transatlantiske samarbejde. Hun slår fast, at det transatlantiske samarbejde “ikke må udfordres på nogen som helst måde”. For dansk sikkerhed er det vigtigt, at statsministeren fortsat prioriterer det stærke forhold til USA og Nato. Men det er ikke korrekt at udlægge øget forsvars- og sikkerhedspolitisk samarbejde i EU som et nulsumsspil i forhold til Nato.

USA har lige siden afslutningen på Den Kolde Krig – bortset fra de fire år under Donald Trump – opfordret EU til at styrke det sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde. Senest har præsident Biden slået fast over for præsident Macron, at han ser “et mere kapabelt europæisk forsvar som et komplement til Nato”. Præsidenterne Obama, Bush og Clinton havde det samme udgangspunkt.

Læs også

Det er et validt argument, når statsministeren pointerer, at det er vigtigt at se alliancer i et længere perspektiv end “en enkelt begivenhed eller en enkelt politiker”. Statsministeren overser desværre, at de fire år med Trump afdækkede en stor sårbarhed i det transatlantiske samarbejde, hvilket kan give os problemer fremover.

Der er muligt, at en “trumpist” igen rykker ind i Det Hvide Hus allerede om godt tre år. Navnlig i det lys er det en risikabel strategi, når Mette Frederiksen lægger op til mere eller mindre bevidstløst at følge USA. Det er en tanke værd, at det i USA primært er Donald Trump og “trumpisterne”, der er enige i hendes analyse. De ser også forholdet mellem EU og USA som et nulsumsspil og modarbejder derfor et stærkere EU.

Også statsministerens analyse af Rusland har slagside. På den ene side er det korrekt, når hun fremhæver, at Rusland gerne ser, at Danmarks – og Europas – forhold til USA svækkes. På den anden side overser statsministeren, at Rusland også frygter et stærkt og enigt EU.

Forsvarets Efterretningstjeneste har i den årlige risikovurdering gennem flere år fremhævet, at Rusland ikke blot ser USA og Nato som strategiske hovedmodstandere, men også EU. Når Mette Frederiksen taler klart mod øget sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde i EU, er det værd at notere sig, at det også er et populært synspunkt i Kreml.

I sit interview slår statsministeren korrekt fast, at det trusselsbillede, Danmark står over for, er meget komplekst. Det komplekse trusselsbillede betyder, at Danmark får brug for sikkerhedspolitisk manøvrerum. Uden det manøvrerum kan vores hånd risikere at få det rigtigt varmt på kogepladen.

Det er utvetydigt i Danmarks sikkerhedspolitiske interesse, hvis vi reelt og ikke blot retorisk befinder os “i hjertet af EU”.

Jacob Kaarsbo
Tidligere chef i FE

Uanset om der er tale om trusler i forbindelse med terrorisme eller migration fra Mellemøsten og Afrika, pirateribekæmpelse, cybersikkerhed eller eksempelvis hviderussisk udfordring af EU’s grænser er det i dansk interesse at kunne sidde med og arbejde aktivt for enighed i EU.

Derudover skal vi være med til at sikre, at EU-enighed komplementerer Nato, og at EU indgår i de globale alliancedannelser med demokratier, som USA fokuserer på.

Det manøvrerum kan vi kun opnå, hvis vi aktivt forsøger at afskaffe forsvarsforbeholdet og styrke EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske dimension i samklang med Biden-administrationen. Det er utvetydigt i Danmarks sikkerhedspolitiske interesse, hvis vi reelt og ikke blot retorisk befinder os “i hjertet af EU”.

De seneste meningsmålinger har vist, at cirka 41 procent fortsat ønsker at fastholde forbeholdet, mens godt 33 procent ønsker det fjernet. Ikke mindst i lyset af afstemningerne om Euro-forbeholdet under tidligere statminister Poul Nyrup Rasmussen og retsforbeholdet under tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen vil det være en sej kamp at få afskaffet forbeholdet. 

Desuagtet efterlader Mette Frederiksen desværre det indtryk, at hun har blikket stift rettet mod meningsmålingerne fremfor at tage nøgternt bestik af de sikkerhedspolitiske forhold og komme i gang med at finde vejen til den bedste løsning for Danmark. 30 år gamle overskrifter tilsat analyser med slagside er ikke, hvad der er brug for, når Danmark står over for et komplekst trusselsbillede.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

Jacob Kaarsbo

Senioranalytiker, Tænketanken Europa, fhv. chefanalytiker, Forsvarets Efterretningstjeneste
cand.scient.pol. (Aarhus Uni.)

0:000:00