Trine Græse: Letbanen baner vejen for intelligent byudvikling

TEMADEBAT: Letbanen vil forandre og give byerne rundt om hovedstaden nogle fantastiske muligheder for at skabe intelligent byudvikling, skriver Trine Græse.

Af Trine Græse
Formand for letbanesamarbejdet og LOOP CITY og næstformand i Hovedstadens Letbane

Hovedstadens Letbane et en politisk beslutning, som udspringer af et stort ønske om at udvikle og fremtidssikre byerne langs Ring 3 til gavn for borgere og virksomheder.

Letbanen vil forandre og give byerne rundt om hovedstaden nogle fantastiske muligheder for at skabe intelligent byudvikling i form af moderne bolig- og kontorbyggerier, moderne, kollektiv infrastruktur med blandt andet små, selvkørende el-busser til turen til og fra letbanestationerne, digital trafikafvikling og energieffektiv, intelligent LED- belysning og meget mere.

Vi ser allerede, hvordan moderne bydele med boliger, erhverv, butikker og grønne områder skyder op omkring de kommende letbanestationer langs Ring 3, hvor der tidligere var gamle og slidte industriområder. Det er netop den positive udvikling, som vi gerne vil understøtte ved at anlægge Hovedstadens Letbane.

Hele letbaneprojektet er enestående, fordi vi er et flertal af politikere i 11 kommuner og Region Hovedstaden, der på tværs af politiske ideologier og holdninger er fuldstændig enige om, at vi skal have en letbane langs Ring 3. Det har vi været, lige siden Folketinget med forligsaftalen ”Grøn transportpolitik” afsatte penge til forbedring af den kollektive trafik på Ring 3.

Når vi vil have en letbane, er det ikke, fordi det er den billigste løsning. Men fordi vi mener, at det er den bedste og mest holdbare løsning for vores borgere, vores virksomheder og vores byer.

Vi vil udnytte det fulde potentiale. Og når vi nu har besluttet at anlægge letbanen, så vil vi gerne sikre, at vi får udnyttet det fulde potentiale, som letbanen har, til at skabe nye arbejdspladser og vækst, attraktive bysamfund, miljøvenlige trafikløsninger og intelligente, digitale løsninger langs letbanen til gavn for os alle.

Derfor er vi 10 letbanekommuner, der er gået sammen i et tæt samarbejde med Region Hovedstaden og Erhvervsstyrelsen om fremsynet, strategisk planlægning og erhvervsudvikling i byområderne langs letbanen.

Vi kalder samarbejdet for LOOP CITY efter den vision, som den internationalt anerkendte danske arkitekt Bjarke Ingels og hans medarbejdere i BIG udarbejdede i 2011 sammen med Realdania. Visionen, som vi siden da løbende har videreudviklet, viser de enorme muligheder for udvikling af byområderne langs Ring 3 og blev dermed kickstarten på hele LOOP CITY-samarbejdet.

LOOP CITY er et unikt samarbejde, fordi det er lykkedes os at arbejde sammen om at præge byudviklingen på tværs af statslige institutioner, 10 kommuner og en region med hver vores kultur og politiske ståsted.

De udfordringer, som følger af den vækst, som letbanen forventes at bringe med sig, kan vi ikke løse alene hver især. De kan kun løses, hvis vi bruger vores fælles ressourcer og styrker til at arbejde sammen hen over kommunegrænserne.  

I LOOP CITY arbejder vi strategisk og stærkt sammen om at skabe fælles løsninger på fælles udfordringer til gavn for alle vores borgere og virksomheder. Det sker blandt andet gennem strategiske indsatser i samarbejde med lokale virksomheder og offentlige arbejdspladser.

Vores drøm er, at vi kan udvikle vores kollektive infrastruktur, fra at man som borger skal planlægge sin rejse, til at man blot tager hjemmefra og derefter lader sig transportere i en flydende strøm af kollektive trafikløsninger, der hænger sammen. For det skal være hurtigt og nemt at komme frem til sin arbejdsplads, sin uddannelse, i biografen eller ud og nyde anemonerne i en nyudsprunget bøgeskov.

Man skal forestille sig byen som en menneskekrop, hvor letbanen og Ring 3 er hovedpulsårer, der transporterer mange mennesker på en gang fra station til station. Herefter vil eksisterende og nye transportformer som for eksempel selvkørende busser flytte borgerne de sidste kilometer til og fra stationen, arbejdspladsen og hjemmet.

Vi tester allerede selvkørende busser. Ja, det lyder som en fremtidsdrøm. Men det er det ikke. I Lyngby og Albertslund er vi allerede i gang med at teste små selvkørende busser til at køre passagererne til og fra letbanestationerne.

Projektet, der hedder TUPPAC, er finansieret af EU og gennemføres i et samarbejde mellem Gladsaxe og Albertslund kommuner, busselskabet Nobina, IBM, DTU, RUC, det grønne udviklingspartnerskab Gate 21 og LOOP CITY.

De selvkørende busser skal være med til at skabe bedre sammenhæng i den kollektive trafik. De er mere fleksible og bæredygtige, fordi de kører på el og er støjsvage. De bruger en kombination af GPS, infrarød laser, 3D-kameraer, der aflæser vejskilte, og sensorer, der måler, hvor bussen er på vejen, til at komme sikkert frem.

Så hvis alt går som planlagt, så kan vi alle sammen glæde os til, at de små, selvkørende busser i fremtiden bliver et naturligt supplement til turen, når letbanen kører sin første tur i 2025.

Forrige artikel Inuit Ataqatigiit: Rigsfællesskabet skal kunne bestå efter selvstændighed Inuit Ataqatigiit: Rigsfællesskabet skal kunne bestå efter selvstændighed Næste artikel Økonom: Bankpenge lever uden relation til Nationalbankens penge Økonom: Bankpenge lever uden relation til Nationalbankens penge
  • Anmeld

    mogens jensen

    Letbanen for dyr.

    Jeg troede da, letbanen var taget af bordet efter det er kommet frem at driften kommer til at koste over 8 milliarder pr.år. Hvem skal betale de penge ?

  • Anmeld

    Bent Hansen · Specialarbejder emeritus

    Letbanen er for mennesker

    Nej - Letbanen er ikke for dyr! Letbanen koster i anskaffelse, men billig i drift. Og den transporterer en gudsjammerlig masse mennesker. Vi har nu haft en amputeret udgave - kun sølle fem kilometer - i Aarhus i fire måneder. Og den transporterer 40 pct flere passagerer end den tidligere bus på eksakt samme rute.
    Og erfaringer fra udlandet viser samme tendens.
    Så bare klø på i Hovedstaden!

    Jeg har lige været i Strasbourg, som er en smule større end Aarhus: Masser af passagerer i deres letbane. Og så har Strasbourg ingen bakker som Aarhus og et system af cykelstier og samme kamikazestil når de cykler.
    Luv' dat citee!

    https://stiften.dk/aarhus/Midtbyen-AUH-Letbanen-koerer-med-40-procent-flere-passagerer-end-bussen/artikel/510621

  • Anmeld

    poul Erik Christensen

    Holde pladser

    Det lyder som en drøm Trine Græse, har haft efter store marerit om den rullede betalingsring! Pladsen til disse tager jo også en bid af de trange folhold letbanen efterlader!

  • Anmeld

    Claus Sønderkøge · Socialistisk økonom

    Glædeligt at man satser på fremtiden med førerløse biler

    Uforståeligt at man da ikke kommer på den ide blot at spare letbanen væk. Den kommer 30 år for sent. I fremtiden er der ingenting mellem førerløs taxiservice og højhastighedstog.

    Det havde vist været bedre at bruge pengene på at skabe veje til førerløse biler. Der skal bygges gennemsigtige veje som gennem vejbanen oplader bilerne under kørslen. Der var en interessant opdatering af fremtiden i går på South China Morning Post.

  • Anmeld

    Søren Rønhede

    Førerløse biler er givetvis fremtiden

    Men det er vel med dem som med elbiler. Det sorte flertal hader dem ... ?
    Det hader jo alt, der ikke sviner.
    Alt for mange i dette land løber efter den billige demagogi, så der etableres et bagstræberisk, udviklingsfjendtligt politisk flertal uden andre prioriteter end vennerne(svinebaroner, dieseldovne m.m.fl.) og de billige points. Letbanen kan givetvis nå at gøre god gavn i den lange periode, der kan gå, inden fornuftige(sensible) folk kan komme i nærheden af regeringsmagt.

  • Anmeld

    Bent Hansen · Specialarbejder emeritus

    Førerløse biler

    De førerløse biler har været på programmet 'om få år' stort set siden den første færdselsulykke med biler involveret. Så den 'trussel' tager jeg ovenfra og nedefter: Jeg vil se dem før jeg tror på dem.

  • Anmeld

    Claus Sønderkøge · Socialistisk økonom

    Bent Hansen - puds brillerne de er her allerede og har været her i nogen tid

    .

  • Anmeld

    kim bjoernstrup · Adm. Direktør og forfatter

    De føreløse biler er ankommet, jernbanerne/letbanerne er døde i 2030

    Læs mit indlæg i Altinget : Togdriften er død i 2030

  • Anmeld

    Christian X

    Den påtænkte letbane er en dyr, dårlig og langsom løsning,

    der ikke vil komme til at løse de væsentlige transportproblemer den burde. Derudover vil den påtænkte letbane løbe ind i forsinkelser og ekstra omkostninger pga. de komplekse selvskabte trafiksituationer, der skal afhjælpes undervejs.
    Letbanen vil også medføre trafikale forsinkelser og uheld for den øvrige trafik i både anlægsfasen og i den efterfølgende drift.

    I dag går næsten al togtrafik gennem Hovedbanen/Nørreport/Østerport. For mange togpassagerer er det en unødvendig omvej og en flaskehals, der begrænser antallet af tog og dermed den frekvens tog kan køre med. Det er en flaskehals, der ofte skaber forsinkelser, selv ved mindre afvigelser på indkommende baner.

    Hovedformålet med en ny ringbane burde derfor være at forbinde alle de eksisterende togbaner på en enkel, kortere og hurtigere måde – uden om flaskehalsen.

    Flere løsninger ville være billigere og hurtigere at anlægge - samt bringe passagerne markant hurtigere frem, f.eks:

    Ny S-togslinje langs fæstningskanalen
    Avedøre st. -
    Ny station mellem Glostrup st. og Brøndbyøster st. (subsidiært stop ved Brøndbyøster st.) -
    Jyllingevej -
    Husum st. -
    Emdrup st.

    På den måde ville alle baner være bundet sammen (via eksisterende forbindelse fra Emdrup st. -> Ryparken st. -> Hellerup st.).

  • Anmeld

    Jens Haugaard

    Førerløshed

    Glæder mig til førerløse biler for så bliver hele vejen jo et stort fodgængerfelt!

  • Anmeld

    Willy Subpots

    Det er idiotisk at busser skal vær førerløse!



    Idiotisk = varetagelse af private interesse i det offentlige ,

    Argumentet kan umulig være fremkommelighed eller sikkerhed.

    Førerløshed kræver en en udvikling af G5 - teknologi, der er decideret farligt og risikabelt sundhedsmæssigt, socialt, biologisk,økonomisk, demokratisk militærmæssigt, totalitært, frihedsmæssigt mm

  • Anmeld

    Søren Rønhede

    @Willy Subpots: Den farlige bilisme

    "Førerløshed kræver en en udvikling af G5 - teknologi, der er decideret farligt og risikabelt sundhedsmæssigt, socialt, biologisk,økonomisk, demokratisk militærmæssigt, totalitært, frihedsmæssigt mm" Det lyder som den bilisme, der længe har dræbt og terroriseret world wide. Hvad er det der gør, at førerløsheden skulle være lige så slem?

  • Anmeld

    Bent Hansen · Specialarbejdere emeritus

    Førerløse biler - ansvarsfrie trafikdrab

    Ja - jeg har set at de førerløse biler er ankommet. De kører rundt på lukkede forsøgsbaner. Og dér bliver de tilsyneladende en rum tid endnu.
    Og det første egentlige trafikdrab er sket.
    Hvem har i øvrigt ansvaret?
    Kan man slæbe en robot byretten?
    Kan man klynge en programmør op for det?

  • Anmeld

    Søren Rønhede

    @Bent Hansen: Ansvarsfrie trafikdrab

    Ansvarsfrie trafikdrab har vi haft længe. Allerede i 1979 påpegede juraprofessor Preben Stuer Lauridsen, at alvorlige legemskrænkelser og drab blev bedømt med en meget mild skala - blot de blev udført med en bil. Tænk: Det kaldes UAGTSOMT manddrab, når en billist drøner ind i et byområde eller forbi legende børn med voldsom fart og drab til følge. Det er i den grad agtsomt og bør bedømmes som sådan.

  • Anmeld

    Willy Subpots

    SR, Du kan finde en mængde information a la nedenstående:

    http://www.wired.co.uk/article/5g-rollout-uk-global

  • Anmeld

    Claus Sønderkøge · Socialistisk økonom

    Bent Hansen - prøv at sætte dig ind i området

    Bent Hansen - ja der er sket et drab på en tilfældig dag. Der sker mere end 100 daglige trafikdrab i USA. Havd med dem? Værd at standse verden for?

    Ja de førerløse kører de fleste steder stadig i testkørsel. Politikerne ved ikke nok om moderne teknologi så derfor den løsning. Men i Californien og Arizona kører de i helt almindelig og regulær taxitrafik. Det er planen at de i 2019 kan køre frit overalt i USA og fra 2020 i de østlige og sydlige dele af Kina.

    Problemet er ikke sikkerhed. For trafiksikkerheden har i mange år været langt bedre end hvad mennesker kan klare. Problemet er at befolkningerne ikke umiddelbart er parat til at acceptere at de er elendige til at køre bil og altid har været det.

    I Kina er man meget utålmodige med at komme i gang. Smogen er en dræber men de må vente til 5G er udbredt overalt i dækningsområdet. Og det skulle der være gode chancer for i 2020 mener man.

  • Anmeld

    Claus Sønderkøge · Socialistisk økonom

    Kan man slæbe en robot byretten?

    Naturligvis ikke - det er jo ikke det det handler om. Med de førerløse biler slutter æraen med privatbilisme. De førerløse kører som taxiservice i selskaber. Teknologi- og bilfirmaerne kæmper en intens kamp for at komme først på markedet. I øjeblikket synes Google med Waymo at ligge et hestehoved foran. Apple og Tesla synes p.t. ikke at kunne følge med hvorimod General Motors har meldt aggressivt ud efter de har solgt Opel.

    De tyske bilfabrikker er langsomme startere, de står dybt i dieselgate som ser ud til at kunne koste Tyskland meget dyrt. Men på vore breddegrader er Volvo langt fremme med teknologien til Kina. Og i selve Kina sidder Huawei godt placeret.

    Så svaret er man kan ikke slæbe robotter i byretten. Ansvaret bliver lidt løst men det er jo ejer- og driftsfirmaerne som vil skulle holdes ansvarlige. Iøvrigt holdes ingen jo i dag ansvarlige for forureningen som i dag er den største dræber i trafikken.