“Vi er ikke bange for fremtiden”

OLIE: Bare fordi man repræsenterer oliebranchen, kan man godt bekymre sig om klimaet. Altinget har mødt brancheorganisationen EOF til en snak om elbiler, demokratiske oliefyre, grøn realisme - og en smule energikommission.

Direktør Peter Stigsgaard (til højre) og energipolitisk chef&nbsp;Jacob Stahl Otte - begge EOF -&nbsp;ser ikke nogen modsætning mellem at repræsentere olie- og benzinbranchen og samtidig kæmpe for et bæredygtigt klima.<br>
Direktør Peter Stigsgaard (til højre) og energipolitisk chef Jacob Stahl Otte - begge EOF - ser ikke nogen modsætning mellem at repræsentere olie- og benzinbranchen og samtidig kæmpe for et bæredygtigt klima.
Foto: Lars Helsinghof / Altinget
Klaus Ulrik Mortensen

Efter at have tilbragt de seneste år i den politiske skammekrog er der optimisme at spore på Peter Stigsgaards kontor.

Et stenkast fra Rundetårn har direktøren for olie- og benzinselskabernes brancheorganisationen, EOF, taget plads ved kaffen og småkagerne. Beredt til en ny dag, en ny dagsorden.

Og i dag er agendaen særlig gunstig for Peter Stigsgaard og hans energipolitiske chef Jacob Stahl Otte. Regeringen har nemlig torsdag morgen offentliggjort nyheden om, at en ny energikommission i løbet af det næste års tid skal gøre os alle sammen klogere på, hvordan den grønne omstilling kan undgå at slå bunden ud af statskassen.

Et par af ideerne går på, at Danmark ikke længere skal udfase brugen af forssile brændsler, kul og naturgas i 2030 og 2035. Og om kaffebordet ved Rundetårn kunne man ikke være mere enig.

Fakta
En tønde råolie kostede torsdag 38 dollar.
I januar var prisen dog helt nede på 28 dollar.
Det skal sammenlignes med, at prisen i juni 2015 var på 60 dollar.
Prisen toppede i sommeren 2008 på 147 dollar for en tønde olie.
Det internationale energiagentur (IEA) forventer, at de lave priser vil holde frem til 2017.

Hvad har man ofret på transportsektoren? Næsten ingenting. Hvis man vil have grøn transport, kommer det ikke af sig selv.

Jacob Stahl Otte
Energipolitisk chef, EOF

“Vi kan godt melde ud, at vi støtter op om ministerens tanker om at gøre den grønne omstilling billigere. Og den billigste måde at gøre transporten grønnere på, er ved at fylde mere biobrændstof i de danske benzintanke,” siger Peter Stigsgaard.

Bruger ikke lave oliepriser som argument
Altinget har sat EOF i stævne for at blive klogere på, hvordan branchen bruger de lave oliepriser til at fremme deres dagsorden. Og mens svaret er, at det gør man i princippet ikke, så kan der ikke være megen tvivl om, at den seneste tids overraskende lave priser på råolie er med til at puste til en grøn skepsis, som flugter med deres interesser.

Det er derfor relevant at stille spørgsmålet, om det er fornuftigt at blive ved at fremme udbredelsen af varmepumper gennem diverse offentlige kampagner, støtteordninger og afgiftslettelser. Støtter staten ikke bare en udvikling, som ville finde sted alligevel for de, der har råd.

Peter Stigsgaard
Direktør, EOF

“Der er mange, der forsøger at tegne et billede af, at vi i oliebranchen kæmper imod den grønne omstilling. Det er ikke korrekt. Vi bakker fuldt op om målet om, at Danmark i 2050 skal være uafhængig af fossile brændsler. Og vi forsøger også at bidrage konstruktivt til omstillingen,” forklarer direktøren.

Men man accepterer ikke præmissen om, at en grøn fremtid udelukkende kan baseres på vedvarende energiteknologier. Man er fra politisk side nødt til at erkende, at fremtiden tager afsæt i nutiden. Det betyder, at vil man nedsætte kulstofudslippet fra transportsektoren - og det vil man - så må man arbejde med de køretøjer, der allerede ruller på vejene.

“Ingen kan forudse, hvilke teknologier der er til rådighed i 2035 eller 2050. Det kan sagtens være, at batterierne i elbilerne på det tidspunkt er blevet så avancerede, at de begrænsninger, som vi ser i dag, er væk. Men det kan også være, at det er nogle helt andre teknologier, der er interessante,” siger han.

Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00