Debat

Vi har brug for en socialreform

DEBAT: Der er behov for en bred, tidlig og tværgående indsats på det specialiserede socialområde for at løse problemerne i den sociale indsats. Det mener Socialpædagogernes formand.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Benny Andersen
Formand, Socialpædagogerne

Et sted her i landet bor Peter. Peter er gået ud af skolen i 10. klasse. Han kan skrive sit fornavn og huske næsten alle bogstaver i alfabetet. Han kan hverken læse overskrifter, etiketter på madvarer, undertekster på tv eller sms'er. Han blev for år tilbage udredt og har en gennemgribende udviklingsforstyrrelse med udadreagerende adfærd - inden for autismespektret.

Der er ikke rigtig noget samarbejde mellem skolen og andre myndigheder, selvom forældrene har forsøgt at råbe op. De sidste skoleår er præget af selvmordstanker. Så lykkes det at få ham på en efterskole med erfaring i behandling af unge autister.

For første gang begyndte han at lære noget og at acceptere samvær med andre. Han ville så gerne fortsætte på den efterskole, men det ville kommunen ikke, da skolen lå i en nabokommune. Økonomi kan det ikke have handlet om, for det kostede ca. 24.000 om måneden at have Peter på skolen. Nu er Peter førtidspensionist.

... vi har brug for en gennemgribende socialreform. Vi har brug for, at indsatsen på det specialiserede sociale område tænkes bredere, tidligere og på tværs af kommunale kasser.

Benny Andersen
Formand Socialpædagogerne

Det er historien om en dreng, der ville have haft glæde af et godt samarbejde mellem kommunerne og mellem de forskellige fagpersoner, der i løbet af hans opvækst har været i kontakt med ham og hans forældre.

Bred og tværgående indsats på det specialiserede socialområde
Det er blandt andet historier som den, der får mig til at tænke, at vi har brug for en gennemgribende socialreform. Vi har brug for, at indsatsen på det specialiserede sociale område tænkes bredere, tidligere og på tværs af kommunale kasser.

Socialpædagogerne har derfor fremlagt en række konkrete og fremadrettede forslag, som vi mener både fagligt og samfundsøkonomisk vil give langt bedre mening, end det vi ser i dag, og som vil præcisere, hvem der med mening kan løse hvilke opgaver i den specialiserede sociale indsats.

Vi skal have kommunerne til at satse på mere langsigtet økonomitænkning. Og vi skal have dem til at tage ordene tidlig indsats langt mere alvorligt.

Analyse af det specialiserede socialområde
Vi mener fx, at det ville give god mening, om det specialiserede socialområde bliver underkastet en grundig analyse. Analysen bør kortlægge tilbuddene og udviklingen i tilbuddene i både kommuner og regioner og se på behovet for specialisering i forhold til opgavens størrelse.

Analysen bør følges op af en forvaltning og styring af det specialiserede område, der enten tilbagefører nogle typer af tilbud til regionerne eller lægger op til et styrket forsyningssamarbejde imellem kommunerne.

Vi har fx peget på, at det kunne være nyttigt at fastlægge tilbuddene inden for nogle fleksible kategorier: "Lavt specialiseret" - forankret i kommunen. "Specialiseret" - forankret i kommunalt samarbejde eller forsyningsfællesskaber og endeligt "Højt specialiseret", som bør forankres hos regionerne eller på nationalt niveau.

Analysen bør også se på omlægningen af indsatsen på børne- og ungeområdet, hvor der er meget, der tyder på, at indsatsen er alt for kortsigtet, og at der derfor ofte besluttes kritisable besparelser, som er i strid med både lovens regler og intentioner og barnets tarv.

Analysen skal også rumme et grundigt eftersyn af voksenhandicapområdet og se på forholdet mellem lovgivning og praksis.

Ekspertisecentre
For at holde på specialiseringen har vi foreslået, at kommunerne skal oprette centre eller sammenhængende organiseringer, i hvad vi har valgt at kalde ekspertisecentre. Her kan kommunerne trække på den solide pulje af specialiserede fagligheder, de allerede råder over.

Helt konkret kunne de oprette et center for børn og unge og et center for rehabilitering og behandling af voksne. Ekspertisecentrene kan med fordel helt praktisk organiseres fra de allerede eksisterende døgninstitutioner. På den måde behøver kommunerne ikke tænke nye rammer - men ny organisering og bedre udnyttelse af fagligheden i indsatsen.

Og endelig har vi peget på behovet for en egentlig socialpædagogisk uddannelse, som netop skal være med til at fastholde den vigtige faglighed og stærke specialisering på vores område.

Alt i alt en håndfuld konkrete og fremadrettede forslag, som kan være med til at hindre den farlige udhulning af specialiseringen på det særlige sociale område og placere ansvar og arbejdsdeling bedre. Og jeg føler mig overbevist om, at der vil blive lyttet til vores forslag.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Andersen

Forbundsformand, Socialpædagogernes Landsforbund, præsident, AIEJI
(Aalborg Katedralskole 1981)

0:000:00