"Vi vil virke på kanten, hvor kunst og kultur kan gøre en forskel"

INTERVIEW: Dansk Kulturinstitut skal fokusere mindre på klassisk national branding og mere på at fremme den mellemfolkelige dialog på tværs af kulturer, mener ny generalsekretær, Camilla Mordhorst.

Foto: Anne Kring
Peter Pagh-Schlegel

Da Dansk Kulturinstitut i krudtrøgen efter Anden Verdenskrig oprettede afdelinger i udlandet, var et af dets primære formål at hjælpe danske kunstnere med at komme ud i verden.

I dag har billige flyafgange og internettets sociale medier gjort det væsentligt nemmere. Behovet for kulturdiplomati og den mellemfolkelige forståelse er dog vigtigere end nogen sinde før, mener Camilla Mordhorst, der fra 1. januar er ny generalsekretær i Dansk Kulturinstitut.

"Lige som vi tænkte, at den liberale demokratiske dagsorden havde sejret, og vi var ved at kitte verden sammen til en global kulturel enhed, så har vi den senere tid set, at det ikke er selvsagt, at der er denne her mellemfolkelige samtale og forståelse," siger Camilla Mordhorst.

I 2016 lukkede man i forbindelse med en spareøvelse Center for Kultur og Udvikling (CKU) – en selvejende institution under Udenrigsministeriet, der siden 1998 har støttet kunst, kultur og kreative industrier i Afrika, Asien og Mellemøsten. Og i samme periode har man ligeledes nedrustet antallet af kulturattachéer på de danske ambassader i udlandet.

Vi skal ikke over kanten. For i det øjeblik vi laver en provokation, lukker vi ned for samtalen. Så vi kommer ikke langt med at påpege de områder, hvor vi er allermest uenige

Camilla Mordhorst
Kommende generaldirektør, Dansk Kulturinstitut

Mere synlig indsats
Ifølge den nye generalsekretær har man med fremkomsten af de nye sociale platforme på internettet lænet sig for langt tilbage og taget kulturudvekslingen for givet. Derfor ser hun det også som en af de vigtigste opgaver at få indsatsen mere frem i lyset.

"Vi har en opgave med at gøre vores indsats mere synlig og vise nødvendigheden af den. Vores afdelinger ude i verden har over to millioner besøgende. Det er jo mere end Nationalmuseet. Men de færreste danskere ved det, og det skal vi have lavet om på," siger Camilla Mordhorst, der netop kommer fra en stilling som udviklingsdirektør på Nationalmuseet.

Selv beskriver hun kulturdiplomatiet som "det lange, seje træk, hvor man opbygger de varige relationer, selvom der kan være kortvarige interessekonflikter på andre fronter".

Det er også årsagen til, at Dansk Kulturinstitut i dag har afdelinger i blandt andet Rusland, Polen, Letland, Kina og senest Indien.

"Vi vil virke på kanten. Altså der, hvor kunst og kultur kan gøre en forskel. Og det er i lande, der er vigtige for os, men hvor vi politisk og samfundsmæssigt ofte ligger langt fra hinanden," siger Camilla Mordhorst og fortsætter:

Dokumentation

BLÅ BOG

Camilla Mordhorst, 48 år.

Blev i 2018 udviklingsdirektør på Nationalmuseet efter tre år som vicedirektør samme sted.

Fra 2013 til 2015 var hun museumsdirektør for M/S Museet for Søfart.

Hun er uddannet cand.com. i kommunikation og europæisk etnologi fra Roskilde Universitet (1996).

Dansk Kulturinstitut

Dansk Kulturinstitut er en selvejende institution med en årlig finanslovsbevilling på 15,5 millioner kroner og en samlet omsætning på 39 millioner kroner.

Instituttet har afdelinger i syv lande, deriblandt Rusland, Brasilien, Polen, Letland, Kina og Indien.


0:000:00