Virksomheder kritiserer kommuner for kunstigt lave priser på sociale tilbud

PRIS: Kommuners tilbud til ældre og socialt udsatte fremstår ifølge brancheorganisationer ofte billigere end private alternativer, fordi ikke alle omkostninger tælles med. KL og professor savner dokumentation for kritikken.

Generelt regner kommunerne ifølge Dansk Erhverv for få udgifter med, når de opgør priserne på tilbud til handicappede, udsatte og ældre. Men i København og Aarhus forholder det sig ifølge erhvervsorganisationen lige modsat, når det kommer til herberger.
Generelt regner kommunerne ifølge Dansk Erhverv for få udgifter med, når de opgør priserne på tilbud til handicappede, udsatte og ældre. Men i København og Aarhus forholder det sig ifølge erhvervsorganisationen lige modsat, når det kommer til herberger.Foto: Linda Kastrup / Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Private leverandører af velfærdsydelser lige fra hjemmepleje til botilbud for psykisk syge oplever at være i unfair konkurrence med kommuners egne tilbud.

Det er i hvert fald oplevelsen blandt medlemmer af erhvervsorganisationen Dansk Erhverv og den tilknyttede brancheorganisation Selveje Danmark.

I en ny rapport peger de to organisationer på en række eksempler på, at private og selevejede velfærdsvirksomheder bliver underbudt på prisen af offentlige institutioner, der ikke medregner deres reelle omkostninger.

”Rigtig mange steder er kommunerne ikke særlig skarpe på, hvad det er for en pris, de selv driver tingene til. Der er for mange omkostninger, de glemmer at regne med. Og så risikere man at træffe dårlige valg og spilde skattekroner,” siger Mette Feifer, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Oplevelsen blandt organisationernes medlemsvirksomheder er ifølge hende, at de både på ældre- og handicapområdet samt med indsatser for udsatte børn og voksne støder på en skæv prissætning på de offentlige tilbud.

Forkert grundlag for visitation
Det kan blandt andet ske ved, at kommunen udregner en pris for den enkelte institution eller kommunale indsats, hvor der ikke er medregnet omkostninger til den centrale administration for brug af kommunale bygninger, revision eller lovpligtige forsikringer.

”En masse borgere visiteres på et forkert grundlag. Kommunerne giver dem et tilbud, som de mener er det billigste. Men det kan faktisk være, at det ikke er hverken det billigste eller det bedste til prisen,” siger Mette Feifer.

Ifølge Dansk Erhverv og Selveje Danmark kan kommunernes undervurdering af egne priser få konsekvenser for både borgere, kommunens økonomi og de danske velfærdsvirksomheder.

”Det er et spørgsmål, om man får de bedste ydelser for prisen. Dermed er det i sidste ende et problem for borgeren og de politikere, som skal træffe de overordnede beslutninger. Men også for de private velfærdsleverandører, som bliver valgt fra på et forkert grundlag,” siger Mette Feifer.

Dokumentation

Forslag til større gennemsigtighed

Dansk Erhverv og Selveje Danmark foreslår en række initiativer, som skal være med til at sikre større gennemsigtighed, når kommuner beregner priser og takster på deres egne tilbud.

Det skal både sikre et bedre beslutningsgrundlag og styrke private aktørers position på markedet.

  1. Der skal være klare og ensrettede økonomiske afrapporteringskrav til offentlige institutioner og tilbud. Det vil betyde, at der er langt mere gennemsigtighed om offentlige institutioners reelle omkostningsniveau.

  2. At der skal udvikles en standard for budgetter og regnskaber på institutionsniveau. Det skal også styrke samarbejdet imellem kommune og leverandør de steder på velfærdsområdet, hvor der formelt er krav om prisgennemsigtighed og/eller ens afregningspriser imellem kommunen og leverandøren. 

  3. At alle driftstilbud (både offentlige og ikke-offentlige) skal opstille retvisende og sammenlignelige budgetter og regnskaber, der indeholder alle direkte og indirekte omkostninger på enhedsniveau.

  4. At offentlige myndigheder ikke skal have adgang til at levere tilkøbsydelser udenfor, hvad der er visiteret til. I de tilfælde er der reelt tale om en form for erhvervsvirksomhed.

  5. At den offentlige sektor revideres på driftstilbud; det vil sige, der skal revideres på den enkelte driftsenhed. Dels for at sikre sammenlignelighed på tværs og dels for at sikre en ansvarlig drift.

  6. At myndigheder skal have bedre mulighed for indblik i og godkendelse af takster. Eksempelvis skal takster, der fremgår af Tilbudsportalen, svare til takster i budgettet. 

  7. At det bliver tydeliggjort i lovgivningen, at en kommune ikke kan vedtage en overordnet politik, hvor udgangspunktet for myndighedens afgørelser er visitation til egne tilbud. En visitering eller re-visitering bør altid være sagligt begrundet.

  8. At en kommune ikke kan vedtage en overordnet politik om generel hjemtagelse af institutioner eller opgaver. Det skal i hvert tilfælde sagligt begrundes, og en opgave bør som hovedregel genudbydes efter to år.

Kilde: Dansk Erhverv og Selveje Danmark


Altinget logoSocial
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget social kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00