Debat

Skoleelev: Også influencere skal poste med omtanke

DEBAT: Alle skal tænke sig om, inden de poster noget på de sociale medier. Men måske kræver det regler at tænke sig om en ekstra gang, skriver skoleelev Kamille Søborg Laursen.

Blogger og influencer Fie Laursen er blandt andet blevet kendt fra Youtube og Instagram, men har fået kritik for reklame for plastikoperationer og for at dele et selvmordsbrev. 
Blogger og influencer Fie Laursen er blandt andet blevet kendt fra Youtube og Instagram, men har fået kritik for reklame for plastikoperationer og for at dele et selvmordsbrev. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Jeg er redaktør for Altinget: kommunal og har tidligere skrevet om såvel fødevarepolitik, transportpolitik og retspolitik. Jeg kom til Altinget i 2013 fra Avisen Kommunen. Jeg er uddannet journalist fra Syddansk universitet (2009) og læste inden da en bachelor i statskundskab ved Aarhus Universitet.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af: Kamille Søborg Laursen

Fakta
Regler for influencers og sociale medier
Oven på flere sager med kritik af blandt andet skjult markedsføring og uetisk adfærd fra kendte bloggere (influencers) har børne- og undervisningsministeriet Pernille Rosenkrantz-Theil (S) bebudet nye regler på området.

Reglerne forventes både at skulle sætte rammerne for bloggers adfærd inspireret af de presseetiske regler. Og så har ministeren også i medierne givet udtryk for, at der skal ses på forhold omkring sociale mediers betydning for børn og unges trivsel, herunder med fokus på mobning.

Kilde: Politiken, Berlingske, Dknyt

Jeg er ungt menneske i 2020, hvor sociale medier, influencers, likes og følgere fylder en del i manges hverdag.

Personligt har jeg ikke en profil på ligeså mange sociale medier, som mange af mine venner og veninder har. Jeg er for eksempel den eneste i min klasse, der ikke har en profil på det berømte sociale medie Instagram.

Men udover Instagram bruger mine venner og jeg også mange andre sociale medier som for eksempel: Facebook, TikTok, Snapchat og Messenger, og mange af dagens timer går med at være online på alle disse medier. 

Jeg kan ikke lade være med at tænke, om regler for influencers er nødvendige? Verden kan også blive lidt for beskyttet efter min mening.

Kamille Søborg Laursen
Skoleelev på Halsnæs Lilleskole

Dog har nogen regler for, hvor meget og hvornår de må benytte medierne. For eksempel har vi en regel hjemme hos mig om, at man ikke sidder med eksempelvis sin mobil, når vi spiser sammen. Der er også regler på min skole. På min skole, Halsnæs Lilleskole, bliver alle elevers mobiler indsamlet om morgenen af den ansvarlige lærer og bliver udleveret igen, når vi får fri. På den måde sikrer lærerne sig, at ikke alle dagens timer går med en mobil i hånden.

Selvom jeg ikke er bruger af Instagram, ved jeg alligevel, at der bliver lagt flere tusinde opslag og historier op om dagen. Ikke kun på Instagram, men på alle sociale medier. Opslagene bliver blandt andet lagt op af diverse kendisser, influencers og bloggere, vi har i dag. Hvor de fleste af dem flittigt deler billeder og videoer om dem selv og deres liv.

Fordele og ulemper ved sociale medier
Ud fra de erfaringer og oplevelser, jeg har gjort mig omkring de sociale medier, kan der både opstå ulemper og fordele ved at være bruger af dem.

Når man er bruger af sociale medier, og tjekker dem flere gange dagligt, bliver man bekendt med meget forskelligt indhold. Indholdet afhænger selvfølgelig af, hvilket socialt medie man anvender, og hvem man følger derinde.

Men man går ikke glip af noget vigtigt, hvis man er flittig bruger af sociale medier.

På nogle sociale medier kan man for eksempel læse nyheder og følge med i, hvad der sker ude i verden.

Men kan også bare følge med i, hvad ens venner og veninder er i gang med. Sidder de måske og laver de lektier, du allerede er færdig med? Eller holder de en fest, som du tilfældigvis ikke er inviteret til?

Sociale medier kan meget
Man kan alt efter hvem man følger følge med i ret meget, hvilket kan være en fordel i mange sammenhænge. For eksempel hvis man skal have kontakt til en bestemt person, men ikke har deres telefonnummer, men kender deres navn, så kan du måske finde dem på Instagram eller Messenger.

Dog kan denne nemme måde at få kontakt til folk på også være en ulempe, da man selv kan risikere at blive kontaktet af personer, man ikke kender.

For eksempel sker det tit for mig og mine veninder, at der er folk vi ikke kender, der anmoder os om venner på Snapchat og Instagram.

Jeg siger aldrig ja til nogen, jeg ikke kender eller ved hvem er, da jeg personligt gerne vil vide hvem folk er, inden de får adgang til min Snapchat profil eller til mine endnu ikke eksisterende billeder på instagram. Men en dag har jeg måske en profil på Instagram, som folk, jeg ikke kender, gerne vil have adgang til.

Man skal huske at tænke, før man trykker!
Det gælder også i forhold til, hvad man lægger op og skriver til hinanden på de sociale medier.

Der har været meget snak i medierne om, hvad influencers reklamerer for og lægger op på de sociale medier. Påvirker det, influencers lægger op, unge mennesker for meget, og er der noget influencers ikke skal have lov til at lægge op?

Mange kendisser og influencers lægger dagligt billeder op fra deres liv, ofte med reklame om forskellige ting. Hvis en influencer for eksempel reklamerer for en plastikoperation, han/hun har fået lavet, er mange bekymrede for, om det kan påvirke unge mennesker til at tro, at de ikke er gode eller pæne nok og derfor også gerne vil have lavet en plastikoperation.

Jeg er overbevist om, at der er nogle unge mennesker, der bliver påvirket af opslagene, men er det så forkert, at den pågældende influencer har postet opslaget?

Regler kan være godt, men...
Det er et svært spørgsmål. Jeg synes selvfølgelig, der er grænser for, hvad influencers må lægge op. For influencers er også bare mennesker, og de skal også tænke sig om, inden de lægger et billede eller en reklame op.

Spørgsmålet, om der skal være regler, hvad influencers må og ikke må lægge op, gør mig lidt frustreret. På den ene side ville det være smart at lave et særligt regelsæt for influencers omkring, hvad de må lægge op. Måske ville det gøre, at færre unge blev påvirket af deres opslag på en dårlig måde.

På den anden side tror jeg for det første, det ville ødelægge noget af influencernes forretning ikke at måtte lægge bestemte reklamer og ting op.

Og jeg kan ikke lade være med at tænke, om regler for influencers er nødvendige? Verden kan også blive lidt for beskyttet efter min mening.

Men igen måske er det en meget god ide, for der er jo nogle unge, der bliver påvirket af influencernes opslag. Hvis der ikke var et problem, tror jeg ikke forslaget om regler for influencers var blevet forslået.

Det er et svært dilemma at forholde sig til, og jeg ved ikke, om nogen nogensinde finder en fornuftigt svar på det. Generelt synes jeg, alle mennesker, uanset om de har 30, 300 eller 300.000 følgere, er influencers eller ej, skal tænke sig om inden de poster et opslag på de sociale medier. For opslaget kan ikke bare blive slettet igen.

Alt handler om at tænke sig om en ekstra gang, for at reklamere og poste opslag er også en del af arbejdet for influencers. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00