Mere motorvej og tættere byggeri skal fremtidssikre hovedstaden

OVERBLIK: Med 52 konkrete initiativer vil regeringen med nyt hovedstadsudspil sikre flere boliger og bedre plads til erhverv i København og omegn. Penge har regeringen til gengæld ikke mange af.

<div>Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) præsenterede udspillet.<br></div>
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) præsenterede udspillet.
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Freja SøgaardKim Rosenkilde

Hovedstadens boligmarked er under pres, og erhvervslivets vilkår er ikke så gode, som de kunne være.

Det er budskabet fra regeringen, der med et nyt udspil for udviklingen af København og de 33 andre kommuner i hovedstadsområdet giver sit bud på en fremtidssikring af regionen.

Hovedformålet er at skabe plads til op mod 100.000 flere boliger, konkurrencedygtige rammer for erhvervslivet, begrænse trængslen og fremme et menneskevenligt bymiljø. Alt det vil regeringen opnå gennem 52 konkrete initiativer, hvoraf en række er kendte i forvejen, mens andre er nye.

Blandt de nye lægger regeringen op til lempelser af den såkaldte fingerplan, som er det landsplandirektiv, der lægger de overordnede planmæssige rammer. Blandt andet skal nogle af de nuværende grønne områder omkring København kunne benyttes til erhverv og bolig, mens andre områder så til gengæld skal udlægges til naturarealer.

Hørsholm rådhus kan flyttes
Regeringen har fundet 80 konkrete projekter, hvor de imødekommer kommunernes ønsker om mere fleksibilitet. Det indebærer blandt andet mulighed for, at Sportsbyen i Brøndby vil kunne udvides og Hørsholms rådhus kan flyttes.

For at skabe plads til flere boliger i København har regeringen tidligere valgt at støtte det såkaldte Lynetteholm-projekt, som skal føre til en helt ny bydel. I oplandsområderne skal der skabes mulighed for ny byudvikling i blandt andet Hillerød, Solrød, Roskilde og Helsingør.

En udvidelse af stationsnærhedsprincippet skal give mulighed for etableringen af flere erhvervsområder med mulighed for såkaldt publikumsintensivt erhverv.

Ser man på en anden af hovedstadens store udfordringer, trængslen, så havde transportminister Ole Birk Olesen (LA) allerede røbet hovedstadsudspillets indhold på forhånd.

0:000:00