Spørge-Jørgen klar til valgkamp

MANDAGSTRÆNEREN: Organisationerne vil bombardere folketingskandidaterne med flere spørgeundersøgelser end nogensinde. Formålet er blandt andet at binde politikerne på løfterne. Samtidig vil flere organisationer involvere medlemmerne direkte i valgkampen. 

Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Altinget.dk
Peter MoseSusanne Hegelund

Når en organisation beslutter sig for at give den fuld skrue i et valgår, handler det også om at vise medlemmerne, at organisationen er sat i verden for netop dem.

Hegelund & Mose
Forfattere og rådgivere

Kære folketingskandidat, hvor langt – synes du – den kriminelle lavalder skal ned? Skal pårørende til psykisk syge have gratis psykologhjælp? Hvad vil du konkret gøre for miljøet i en tid, hvor de fleste fokuserer på vækst og arbejdspladser? Skal udenlandske hjemløse have ret til en herbergsplads?

Mange politiske afdelinger i organisations-danmark sidder netop nu og finpudser spørgeskemaer med et velvoksent batteri af politikerspørgsmål. Skemaerne skal være klar til at blive sendt til samtlige folketingskandidater i det øjeblik, statsminister Helle Thorning-Schmidt trykker på valgknappen.

Så længe har Socialpædagogernes Landsforbund ikke besluttet sig for at vente. Det lille LO-forbund har allerede tyvstartet sin valgkamp, skudt sine omhyggeligt forberedte socialpolitiske spørgsmål af sted og er netop nu ved at indhente svar fra foreløbigt godt 600 folketingskandidater.
Den type opmærksomhedsskabende undersøgelser kendes også fra tidligere valgkampe, hvor eksempelvis Lederne og ingeniørforeningen IDA har konfronteret kandidaterne med skræddersyede spørgsmål om ledelse, klima, trafik og energi.

Endnu flere organisationer følger – spår Mandagstræneren – ved dette valg trop med et væld af spørgeundersøgelser. Det har flere formål, herunder at holde politikerne op på deres svar efter valget.

Stor politikertrang til at svare
Ligesom socialpædagogerne kaster Danmarks Naturfredningsforening sig for første gang ud i spørgeuniverset – et valgkamps-hovedgreb med henblik på at sætte en grøn dagsorden i en krisetid, hvor politikernes fokus ligger andre steder.

Intentionen er, at ivrige folketingskandidater – ikke kun de ukendte, men også dem fra øverste hylde – kaster sig over besvarelsen i håb om at få medieomtale. ”Vinduet” med høj svarvillighed er især åbent den første valgkampsuge, viser tidligere valgkampe; siden får kandidaterne for travlt til at svare, ligesom den nationale mediescene erfaringsmæssigt hurtigt overlades til toppolitikere som Thorning, Lars Løkke Rasmussen og Kristian Thulesen Dahl.

For lobbyisterne handler det altså om at få svarene retur i en fart og offentliggøre dem hurtigst muligt – eller efter aftale med udvalgte politikere i et spinnet forløb.

Udover at binde kandidaterne op på en holdning er der nemlig også et mediemæssigt formål med rundspørgerne: Har eksempelvis Venstre-kandidaterne svaret forskelligt, kan lobbyisten kreere en medie-egnet ”strid i Venstre-konflikthistorie” om en af sine mærkesager. Et tredje formål er at give medlemmerne en valgguide på organisationens hjemmeside, hvor de kan teste, hvilke kandidater der er mest positive over for mærkesagerne og derfor måske en stemme værd.

Politiker-tøven over for løfter
Denne gang står organisationerne dog over for to udfordringer: Orker politikerne at svare på den voksende flod af spørgsmål? Og tøver kandidaterne med at lade sig lokke ud i kontante løfter, der koster penge i en offentlig nulvæksttid?

Til det første er der at sige, at det sikkert er klogt at være tidligt ude som de spørgeskema-debuterende socialpædagoger. En strategi, der indebærer, at en organisation har mulighed for at gå i medierne med nogle af resultaterne, før statsministeren trykker på valgknappen.

Hvad angår det andet spørgsmål, kan man blot minde om, at den nuværende regering har fået mange vælgertæsk for sine brudte valgløfter. Hvad givet har skræmt partitoppene, der næppe ønsker at love for meget og dermed indskrænke manøvremulighederne efter valget. En foreløbig undtagelse er Venstres løfte om at genindføre håndværkerfradraget med tilbagevirkende kraft.

Fokusgrupper og roadshows
Når en organisation beslutter sig for at give den fuld skrue i et valgår, handler det også om at vise medlemmerne, at organisationen er sat i verden for netop dem. Et stort LO-forbund har – i stedet for på vanlig vis at lade organisationstoppen diktere valgtemaerne – rejst landet tyndt for gennem fokusgrupper at nå ind til, hvad der virkelig optager medlemmerne: uddannelse, praktikpladser, udkantsproblemer, dagpenge.

Temaerne er nu ved at blive omsat til en større medlemsundersøgelse, der kvantificerer bekymringen og gør organisationen klar til valgkamp på en ny måde.

NGO-organisationen Bedre Psykiatri er for længst parat med en mobiliserende SMS til samtlige medlemmer. Den vil ryge af sted, få sekunder efter at Thorning har udskrevet valget. Medlemmerne skal mærke, at deres organisation er oppe på det politiske beat. Samtidigt får de med SMS’en startskuddet til, at de lokalt kan kaste sig over politikerne med diverse velforberedt kampagnemateriale om pårørende og psykisk syge.

Bedre Psykiatri har tidligere oplevet, at medlemstallet er vokset, når organisationen har været aktiv i valgkampe som under det seneste kommunalvalg.

Tab af kontrol
Det er dog langt fra alle organisationer, der lægger sig i selen for at facilitere en direkte dialog mellem medlemmerne og kandidaterne. Motivationen er formentlig størst blandt NGO’erne og de fagforeninger, der har erkendt, at de ikke længere kan tage medlemmerne for givet, og derfor må involvere dem på anderledes og mere partineutrale måder.

Imidlertid indebærer direkte medlemsinvolvering også en risiko: Organisationslobbyisterne kan tabe kontrollen over, hvad der siges og gøres under valgkampen. Brancheforeninger, der gerne vil kunne arbejde bredt i både blå og rød lejr, vil for eksempel nødigt udstille medlemsvirksomhedernes værste politiske idiosynkrasier.

Nok kan virksomhederne med fordel bruges til case-orienterede valgkamp-events, hvor politikere kommer forbi, gerne sammen med pressen. Direktøren kan få lov at sige goddag og velkommen – og vise rundt på virksomheden. Men den overordnede valgkamp og de budskaber, der sendes ud, vil erhvervsorganisations-toppene helst selv stå for, så der ikke skabes slør i signalerne.


Rådgiver-og forfatterparret Susanne Hegelund og Peter Mose er partnere i HEGELUND & MOSE, der rådgiver om strategisk kommunikation og indflydelse. De er forfattere til bøgerne ”Håndbog for Statsministre, ”Javel, hr. minister” og ”Lobbyistens Lommebog”. Se www.hegelundmose.dk

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00