Kopi med stil - og med mangler

S-valgstrategien rummer få, klare budskaber til de bløde midtervælgere af typen "frygt, men håb". Problemet er, at den er en kopi af V - det fører til nederlag - at Lykketoft ikke vil være papegøje og at den ikke går på jagt af DF-vælgerne.

Analyse til Altinget.dk i serien "Jønssons Hjørne" fra eksperten i politisk kommunikation.

Er det muligt at vinde et valg på en strategi, der er en kopi.

Venstre mener det helt sikkert ikke. Samme holdning har Phillip Gould, arkitekten bag Tony Blairs succesfulde kommunikationsstrategier, som Venstre i øvrigt lavede en perfekt kopi af ved sidste valg.

Rasmus Jønsson
Cand. comm., RUC, ekspert i politisk kommunikation
Fakta
Rasmus Jønsson (32) underviser i politisk kommunikation på RUC og er medforfatter til bøger om forholdet mellem dansk politik og professionel kommunikation.

Han skriver analyser af aktuel politisk kommunikation til Altinget.dk i "Jønssons Hjørne"


Kilde: Altinget.dk
Socialdemokraternes kommende valgkampsstrategi kom i sidste uge i omløb i medierne. Strategien er på mange måder en tro kopi af den strategi. der gav Venstre en knusende sejr ved sidste valg.

De store spørgsmål er så, om S formår at omdanne strategi til praksis? Om man kan vinde et valg på en kopi? Og om Venstre har nogle kommunikative overraskelser i posen?

Klar over lækage
Der er ingen tvivl om, at man i partitoppen hos S var klar over, at partiets kommende valgstrategi med stor sandsynlighed ville blive lækket til pressen, når folketingsgruppen havde fået den udleveret.

Der er nærmest tradition for at lække, modarbejde og kaste grus i maskineriet i det fløjkrigsramte parti. Men i modsætning til det strategioplæg, som Nyrup for lidt over et år side stod i spidsen for, er det nye oplæg formidlet, så det er mere fordøjeligt.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00