"Paragrafrytterne"

BOGKAPITEL: Altinget.dk bringer her efter aftale med forlag og forfatterne et uddrag af den nye bog om det danske embedsværk "Javel, hr. minister". Kapitlet "Paragrafrytterne" handler om Justitsministeriet og den magtfulde, snart forhenværende departementschef Michael Lunn.

6. Paragrafrytterne

Tamilsagen tynger fortsat Justitsministeriets omdømme, skønt chefen, Michael Lunn, er en af Slotsholmens stærkeste embedsmænd. Han er i besiddelse af det ultimative trumfkort, Grundlovskortet, når regeringer har for vidtløftige planer. Prisen for at være hele regeringens ekspertrådgiver har været manglende fokus på organisation.

Der er møde i VK-regeringens koordinationsudvalg. Stemningen er fortættet. Endnu engang vil regeringen sammen med Dansk Folkeparti vise handling og slå hårdt ned på voldsmænd og kriminelle.

Denne gang handler det om at sætte den kriminelle lavalder ned, så også små bavianer kan komme bag lås og slå. Så tager departementschef Michael Lunn fra Justitsministeriet ordet.

Venligt gennemgår han de juridiske spidsfindigheder, som gør det kompliceret at imødekomme de mest yderliggående ønsker om at sætte de 12-14-årige i fængsel. Departementschefen argumenterer som en sand kronjurist, så selv regeringens retspolitiske høge ender med at måtte nikke.

Et par retsstatsfolk fra både Venstre og De Konservative skjuler diskret et smil. 47 gange er strafferammen hævet i de første ni år af Fogh- og Løkke-regeringerne.

Grundlovsvogterne raser, regeringen er med Lunn på slæb gået på kompromis med basale retsprincipper, mener de. Omvendt tør de juridiske slappere i regeringen og i Folketinget ikke tænke på, hvordan Danmarks retspolitik havde set ud uden Lunn, trods alt. Michael Lunn behøver ikke engang bruge argumentet over dem alle, Grundloven, i denne omgang.

Det argument skal bruges med måde. Muligheden for at pege på, at en lovændring er grundlovsstridig, giver i sidste ende Justitsministeriets departementschef en uformel vetoret, som selv landets statsminister ikke tør overrule. Blot en svag hvisken i embedskredse, „om det nu er lovligt", kan være en stopklods for politiske initiativer.

Den cigaretrygende og coladrikkende Lunn er nestor i departementschefkredsen og står for mange på Slotsholmen som indbegrebet af den diskrete, klassiske og retskafne, men også snu embedsmand. Langt ind i borgerlige kredse anerkendes han for at holde stand mod „de værste ulykker", og allerede Poul Nyrup Rasmussen havde i sin regeringstid lejlighedsvis en opfattelse af, at Justitsministeriet blot forsøgte at gøre livet surt for ham og hans regering, når politikerne ville ændre i grundlæggende principper.

Dårligt nok er Fogh da også trådt til, før det første opgør mellem Lunn og den nye regering kommer. Regeringen vil gerne give udlandsdanskere lov til at stemme til folketingsvalg, men Justitsministeriet vender tommelen ned; forslaget strider imod Grundlovens paragraf 29, hvoraf det fremgår, at man skal have fast bopæl i riget for at måtte stemme til folketingsvalget. Og fast bopæl betyder faktisk fast bopæl, fastslår juristerne til regeringens irritation.

Regeringen giver ikke op, skønt ministerens egen lovafdeling med rigets fremmeste sagkundskab altså har vendt tommelen ned, så der nedsættes et udvalg af særligt retslærde, som skal bedømme sagen. Udvalget når i store træk frem til, at man - surprise - ikke kan give udlandsdanskerne stemmeret.

Regeringstoppen med Anders Fogh Rasmussen og Claus Hjort Frederiksen i spidsen raser, og sagen når Koordinationsudvalget i flere omgange. Her må Lunn stå for skud, indtil det ender med, at sagen lægges ned.

Jens Peter Christensen, højesteretsdommer:
Michael Lunn er rasende dygtig, og oveni kan han hele det politiske håndværk. Han fungerer som et bolværk i en række situationer til stor betryggelse for regeringen, selvom ministrene måske er godt sure, når han gør det.

Sagen bliver blot en af mange spændende dyster mellem strammere og slappere, for Justitsministeriets øverste embedsmand har ikke mindst siden 2001 bevæget sig på en knivsæg mellem klassiske retsprincipper og et Folketing, som ikke har siddet mange avisforsider overhørig om hundebid, overfald, knivdrab og anden kriminalitet.

Det politiske svar har været mere lov og orden, og det er blevet Lunns lod at skulle balancere juraen op mod politiske ønsker, der for hans ansatte ind imellem fagligt strider mod god retspolitik. Han kan ikke ukritisk følge trop med de mest rabiate politiske forslag - så ryger juraen. Han kan heller ikke sig nej - så ryger jobbet måske. Tilbage er den tredje vej, Sir Humphrey-vejen.

Den består i at få ministeren til at føle, at denne ikke bare slår takten, men også bestemmer og udadtil fremstår som tough on crime. Realiteten er, at Lunn, som en grå eminence, har en finger med overalt og træder på speeder og bremse. Han er uden sammenligning en af de stærkeste departementschefer i nyere tid.

Forgængeren, Poul Lundbæk Andersen, magtede ikke at stå op imod sin stærke minister, og det endte med at koste både ham og ministeren jobbet, da Tamilsagen rullede.

Det er selv samme Tamilsag, som i 1991 sikrede Lunn jobbet som øverste chef i datidens superministerium. Justitsminister Hans Engell skulle finde en afløser for Lundbæk, som blev flyttet fra sin stilling som departementschef til Rigspolitiet allerede to år før, højesteretsdommer Hornslet var færdig med sin dommerundersøgelse i januar 1993. Her forbliver Lundbæk, efter at den tjenstlige undersøgelse mod blandt andre ham var afsluttet i 1995.

Engells blik går hurtigt mod Energiministeriet, hvor Michael Lunn siden 1983 har siddet som departementschef med ansvar for blandt andre en ung energifuldmægtig ved navn Holger K. Nielsen. SF's senere formand - som fortsat har en stol stående i ministeriet, hvis vælgerne ikke længere vil have ham i Folketinget - har sammen med andre medarbejdere en fornemmelse af, at chefens talent rækker længere end til Energiministeriet, hvor Venstre-ministrene Knud Enggaard og Svend Erik Hovmand og den radikale Jens Bilgrav Nielsen huserer op gennem 1980'erne.

Lunn har allerede dengang et diskret, men sikkert blik for sine ministres styrker og svagheder og styrer dem, der måtte have brug for det, på så elegant en måde, at de ikke falder igennem udadtil.

Hans Engell, tidligere justitsminister, Konservative:
Det var hårdt med Lundbæk. Men jeg kendte Lunn, der havde den højeste embedseksamen i mands minde. Vi tog et par samtaler og ramte ind i hinanden.

Sådan går det til, at Lunn vender tilbage til sit fødeministerium i de vante lokaliteter i Slotsholmsgade 10, hvor han begyndte som akademisk sekretær samme år, som navnkundige Niels Madsen blev udnævnt til departementschef. Hvad er mere naturligt end at træde i sin læremesters fodspor?

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00