SF: Poul Henrik Hedeboe - Venstre på flugt fra sin beton-trafik?

Dokumentation
SF: Venstre på flugt fra sin beton-trafik? Venstre har pludselig fået øje på det grønne trafiklys og har forladt sine trafikale beton-holdndinger, og er begyndt af overveje at indføre betalingssystemer til regulering af de enorme trafik-problemer. Af: Poul Henrik Hedeboe Det er svært at holde virkeligheden fra livet, det må selv Venstre erkende, når det gælder den trafikale virkelighed. Tilsyneladende har Venstre pludselig fået øje på det grønne trafiklys og har forladt sine trafikale beton-holdninger, og er begyndt at overveje at indføre betalingssystemer til regulering af de enorme trafik-problemer, der skriger efter politiske løsninger, udtaler SF s trafikpolitiske ordfører, Poul Henrik Hedeboe. Godt nok drejer venstres vilje til trængselsbetaling sig om havnetunnel og ringveje omkring København - altså flere biler i byen -, mens SF foreslår færre biler og mindre trængsel i byen gennem betalingsring og udbygget, attraktiv kollektiv trafik. Men hvor der er vilje til at indføre trængselsbetalinger, er der også håb for at fornuften i valg af løsning senere vil indfinde sig. Det er nu ikke mindre end 5 måneder siden, at Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, var med til at stemme SF s forslag, om kommunal adgang til at indføre trafik-betalingssystemer (indførelse af bompenge) ned i Folketinget. Og dengang var begrundelsen, at betalingssystemer, som et led i afhjælpning af trængsel på vejene, måtte karakteriseres som en særdeles uvenlig handling over for bilister som i forvejen malkes hårdt af samfundet. Derfor er det så glædeligt, at man nu har erkendt, at selv i Venstre kan man blive klogere. Så må vi andre leve med, at det tager sin tid!, fortsætter Poul Henrik Hedeboe. Derfor glæder jeg mig nu rigtig meget til at høre hvad venstres trafikpolitiske ordfører vil sige, når Folketinget igen skal behandle et beslutningsforslag - fra SF - om kommunal adgang til at indføre trafikbetalingssystemer. Trængselsproblemerne, med alt for mange biler i de store byer, skal stoppes. Luften forurenes dagligt med kulilte, kvælstofilter, kulbrinter, ozon, partikler og benzen, stoffer som tilsammen er giftige og allergi- og kræftfremkaldende og medfører for tidlige dødsfald. Trafikken er ikke kun et miljø- og sundhedsproblem. Den er også et kæmpeproblem for trafikanterne selv. De daglige lange køer på indfaldsvejene til de større byer viser, at vejene og det øvrige trafiksystem ikke kan bære de store mængder biltrafik, siger Poul Henrik Hedeboe. Desuden vil det også være en politisk fallit-erklæring, når Danmark i 2009 skal stå i spidsen - som værtsland - ved det store klima-topmøde i København, hvis de forhåbentlige gode slutresultater, skal fejres med et gigantisk CO2-festfyrværkeri, slutter Poul Henrik Hedeboe. _________________________________________________________________ http://www.sf.dk/index.php?article=15240 --------------------------------------------------------------------- To unsubscribe, e-mail: [email protected] For additional commands, e-mail: [email protected]

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00