
Direktør for Personstatistik
I Danmarks Statistik arbejder vi for, at beslutninger på alle niveauer i samfundet - fra landspolitik over kommuner til den enkelte virksomhed og familie - kan ske på grundlag af troværdige og objektive fakta. Vi søger nu en ny direktør, som kan stå i spidsen for afdelingen Personstatistik, der aktuelt rummer ca.140 dygtige medarbejdere fordelt på fire kontorer.
Kan du videreudvikle Danmarks Statistiks arbejde med personstatistik og -data, og styrke vores samspil med omverdenen? Kan du lede og sætte retning for en afdeling præget af både innovation og fagligt højt prioriterede drifts- og serviceområder? Og er du en dygtig leder af ledere? Så er du måske Danmarks Statistiks nye direktør for Personstatistik.
Ansvarsområdet
Du får ansvar for udvikling og drift af statistik på centrale områder som befolkning, uddannelse, sociale ydelser, sundhed og arbejdsmarked samt for udviklingen af Danmarks Statistiks forskningsservice. Du kommer til at stå i spidsen for en række ambitiøse udviklingsprojekter, som går på tværs af Danmarks Statistiks organisation, og som involverer eksterne samarbejdspartnere, nationalt og internationalt, herunder Danmarks Statistiks arbejde med verdensmålene og Danmarks Datavindue. I international sammenhæng kommer du desuden til at spille en central strategisk rolle, i forhold til udviklingen af det personstatistiske område i EU og i Danmarks Statistiks deltagelse i det internationale statistiksamarbejde i FN.
Som direktør for Personstatistik refererer du til rigsstatistikeren og indgår i direktionen. Du har det overordnede ledelsesansvar for afdelingens virksomhed, medarbejdere og økonomi samt for at arbejdsplaner og målsætninger realiseres, så afdelingen løbende leverer og udvikler sine produkter og service med relevant inddragelse af eksterne brugere og samarbejdspartnere.
Danmarks Statistik har i 2022 lanceret Strategi 2025, som sætter retningen for de kommende år. Vi forventer, at du bidrager til at realisere strategiens mål, og at du kan se dig selv i Danmarks Statistiks fælles ledelsesgrundlag og værdier.
Relevante kompetencer
Vi lægger vægt på, at du har betydelig og relevant ledelsesmæssig erfaring, både strategisk og operationelt, samt:
- Solidt kendskab til og dokumenterede resultater inden for arbejdet med statistik samt offentlig forvaltning generelt
- Evne til at sikre en stærk organisering af områderne, hvor der arbejdes professionelt og med gode relationer internt og eksternt
- Øje for nye udviklings- og samarbejdsmuligheder
- Evne til at sætte mål og rammer for effektiv opgaveløsning - både for egen afdeling, på tværs af Danmarks statistik og som led i samarbejdet med relevante parter i ind- og udland
- En inddragende ledelsesstil, beslutningsstærk, fleksibel og med gode samarbejdsevner
- En lang videregående samfundsvidenskabelig uddannelse som cand.polit. cand.oecon. eller lignende
Kort om Danmarks Statistik
Danmarks Statistik er en fagligt uafhængig institution og den nationale myndighed for officiel statistik i Danmark. Vores vision er at være den foretrukne kilde til troværdig viden om det danske samfund. Vi indsamler, bearbejder og offentliggør statistik og data om samfundsforhold. Danmarks Statistik har cirka 600 ansatte og er en familievenlig arbejdsplads med gode udviklingsmuligheder.
Du kan få et hurtigt overblik over Danmarks Statistik på www.dst.dk.
Danmarks Statistik er en fagligt uafhængig institution og den nationale myndighed for officiel statistik i Danmark. Vores vision er at være den foretrukne kilde til troværdig viden om det danske samfund. Vi indsamler, bearbejder og offentliggør statistik og data om samfundsforhold. Danmarks Statistik har cirka 600 ansatte og er en familievenlig arbejdsplads med gode udviklingsmuligheder.
Du kan få et hurtigt overblik over Danmarks Statistik på www.dst.dk.