Børns Vilkår får fem millioner til at hjælpe børn med deres problemer

GODE RÅD: Børns Vilkår får 5,5 millioner kroner fra Ole Kirks Fond til at udbygge BørneTelefonens brevkasse, så 10.000 børn hvert år kan få råd om deres personlige problemer. 

Med hjælp fra Ole Kirks Fond kan BørneTelefonen udvide sin brevkasse. Målet er, at en million børn årligt skal have gavn af besvarelserne. 
Med hjælp fra Ole Kirks Fond kan BørneTelefonen udvide sin brevkasse. Målet er, at en million børn årligt skal have gavn af besvarelserne. Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Carsten Terp Beck-Nilsson

”Hej Børnetelefonen.

Jeg fik en meget ubehagelig besked her i forgårs, min veninde skrev til mig, at hendes mor havde slået hende.” 

Breve af den karakter med spørgsmål om misbrug, vold, seksualitet, kærlighed og venskaber får BørneTelefonens brevkasse 8.000 af om året. Men det er kun lidt over halvdelen, de ansatte og frivillige kan nå at svare på.

Det ændrer sig nu. For med en donation på 5,5 millioner kroner over tre år fra Ole Kirks Fond får Børns Vilkår nu mulighed for at give brevkassen en gevaldig opgradering.

”Det vælter ind med breve. Så hvis vi kan besvare hvert eneste brev – og hurtigere, end vi gør i dag – vil det bare være min store drøm, der går i opfyldelse,” siger Charlotte Smerup, som er børnefaglig konsulent i Børns Vilkår.

Flere frivillige rådgivere
Målet er, at BørneTelefonen i år 2020 kan besvare 10.000 breve. Det skal nås gennem bedre tekniske løsninger og en oprustning af frivillige rådgivere. I dag får rådgiverne deres uddannelse hos Børns Vilkår i Valby. Men med e-læring og webinarer vil organisationen fjernuddanne rådgivere og på den måde få flere frivillige rådgivere, der kan besvare børnenes henvendelser hjemmefra.

”For os er det en ny metode at have vores rådgivere tæt på, selv om de fysisk er langt fra,” siger Charlotte Smerup og tilføjer:

”Der sidder så mange knalddygtige mennesker i hele Danmark. Og vi har i mange år ærgret os over ikke at kunne bruge dem.”

Lavere svartid
Ny teknik skal også sikre en hurtigere besvarelse af børnenes breve. Det kan sagtens tage en uge, før det er muligt at give et svar. Og det er lang tid i et børneliv, fortæller Charlotte Smerup.

”Det kan være ret nervepirrende at gå og tænke over, om ens brev er modtaget, hvordan det er modtaget, og hvad man får af svar. Og vi har også alvorlige tilfælde, der kræver en ret hurtig respons,” siger hun.

I de tilfælde reagerer rådgiverne allerede i dag hurtigt, pointerer Charlotte Smerup. Men hun ser frem til at mindske den generelle responstid.

”For et knust hjerte kan jo også være alvorligt,” siger hun.

Hjælp til en million børn om året
Med kapacitetsudvidelsen forventer Børns Vilkår at være i stand til at hjælpe en million børn årligt gennem brevkassen. Det høje tal skyldes, at hvert brev bliver læst mange gange – nogle af dem flere tusinde gange.

”Vi satser på at kunne hjælpe en million om året, fordi trafikken på brevene er så høj. De spejler sig i hinanden og bruger de råd, der er givet til andre,” fortæller Charlotte Smerup.

Opgraderingen af BørneTelefonen er en udvidelse af et eksisterende samarbejde mellem Børns Vilkår og Ole Kirks Fond. Og i fonden er projektleder Mona Marie Pedersen glad for at kunne bidrage til at hjælpe flere børn end i dag.

”BørneTelefonen er børnenes linje til en voksen, der lytter og hjælper. Derfor kan kontakten med BørneTelefonen være afgørende for et barneliv. Vi er glade for, at vi med samarbejdet kan udvide brevkassens kapacitet, så mange flere børn kan drage nytte af rådgivningen,” siger hun.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00