Debat

Filantropi, impact og papirløse genbrugskopper

IMPACT: Står du og mangler 10 millioner dollars? Så har en verdensomspændende kaffekæde et godt tilbud til dig, fortæller Peter Bernstorff. 

Det er papirkopper som disse, Starbucks gerne vil have erstattet. 
Det er papirkopper som disse, Starbucks gerne vil have erstattet. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Ritzau Scanpix
Peter Bernstorff
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I denne uges postkort fra den store impact-verden skal vi rundt om kaffekopper, fiskeri, fremtiden og lidt mere. Der er millioner på spil, spådomme om fremtiden og praktiske råd til investering samt et snert af perspektivering omkring velgørende arbejde.

Det er ingen hemmelighed, at der rundt omkring i verdenshavene efterhånden begynder at opstå udfordringer i forhold til at sikre fiskebestandene. Det er værd at forholde sig til, da en væsentlig del af verdens fødevaresikkerhed tager udgangspunkt i høsten fra oceanernes høst. Og det er også relevant for investorer. Derfor har en række organisationer slået sig sammen om at nedfælde disse principper for, hvordan man bedst investerer sine penge, hvis man vil støtte bæredygtigt fiskeri.

Har du en ide til, hvordan man laver en papirløs to go-kop? Så har Starbucks 10 millioner dollars til dig, fortæller CNN. Det skal vel at mærke være en ide, der er bedre for miljøet end de kopper, den verdensomspændende kæde bruger i dag.

Global Impact Investing Network (GIIN blandt venner) er verdens fremmeste netværk for impactinvesterings-interessenter. De driver dialogen og bruger ganske mange ressourcer på at studere og tænke over, hvordan man bedst skaber positiv effekt af sine investeringer. GIIN udgiver mange artikler og rapporter, og senest har de kigget i deres krystalkugle og begået denne analyse af, hvordan fremtiden inden for området måske kommer til at tegne sig.

Fra det lidt mere aktivistiske hjørne af filantropien kommer denne artikel, som giver stof til eftertanke om, hvordan vi egentlig anskuer filantropi og impact. Den stiller spørgsmålet: Hvad nu hvis en fond var sat i verden for at gøre sig selv arbejdsløs? Det er værd at overveje, hvordan vi definerer meningen med det velgørende arbejde, vi laver – om ikke andet så for at udfordre det etablerede perspektiv.

Jean Case, en kvinde, som har udfordret perspektiver fra starten, og som har været med til at bygge impact-sfæren, kommer i New York Times med følgende betragtninger til dem, der overvejer, hvordan man helt konkret skal gå til det, når man vil investere i impact. Gør dit hjemmearbejde og definer dine prioriteter, er to af hendes råd.

Og med det kom vi til vejs ende. Vi skrives ved.


Peter Bernstorff er konsulent, skribent og indehaver af Noble Consulting. Han har siden 2011 beskæftiget sig med impact i både USA og Europa. Klummen er tilbagevendende.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00