Kan øl gøre tilværelsen bedre for mennesker med diagnoser?

KNAP OP: Bryggeriet People Like Us lancerer fredag en alkoholfri øl til støtte for bevægelsen #enmillionstemmer. Øl kan være et redskab til at starte samtaler om vilkårene for handicappede og deres pårørende, mener bryggeriet, hvis ansatte selv har diagnoser.

Placeholder image
"Det er jo altid godt at mødes om en øl. Og det arbejder vi bevidst med," siger Lars Carlsen fra People Like Us.  Foto: People Like Us

For et halvt år siden fik Monica Lylloff en uventet opringning.

Medstifteren af bevægelsen #enmillionstemmer havde aldrig hørt om People Like Us. Og nu havde hun pludselig bryggeriet i røret med et tilbud om at støtte hendes kamp for handicappede og psykisk sårbare mennesker og deres pårørende.

"De havde fået den tanke, om ikke det kunne være en idé at lave en øl, der kunne hjælpe med at udbrede vores budskab. Det var jeg ret hurtig til at sige ja til," siger Monica Lylloff.

Øllen bliver lanceret i Sparta Hallen denne weekend på det, People Like Us kalder verdens formentlig første socialt bæredygtige internationale ølfestival. Festivalen adskiller sig fra andre symposier ved ikke blot at være en portal til en verden af mikrobryg, men også en fysisk opslagstavle proppet med events, oplæg og happenings, der centrerer sig om budskabet 'diversitet'.  

Jeg har lært, at det er vigtigt at lave noget, der er bæredygtigt. Noget, der ikke er afhængigt af kommunale ordninger, satspuljen og så videre. For den slags forsvinder igen.

Lars Carlsen, Stifter, People Like Us

"Vi går ind i alt, der har med diversitet at gøre. Vi samarbejder med et queer-bryggeri i London og et bryggeri, der hylder kvinder i bryggebranchen. Den slags bryggerier elsker vi at lege med," siger Lars Carlsen, som er stifter af People Like Us.

Mennesker bliver sendt til hjørne
People Like Us er ikke noget helt almindeligt bryggeri. Ikke kun, fordi de får brygget næsten al deres øl hos andre bryggerier, men mere fordi diversitet er selve kernen i bryggeriets forretning.

Jo mere vi taler om det, jo mere normalt bliver det, at man selvfølgelig kan have folk med autisme, adhd og andre lidelser ansat.

Monica Lylloff, Medstifter, #enmillionstemmer

People Like Us er udsprunget af en virksomhed, en såkaldt anden aktør, Lars Carlsen stod bag, hvor han hjalp mennesker på kanten af samfundet. Her drev han en café, der fungerede som øvebane på vejen mod arbejdsmarkedet. Og på et tidspunkt kom han i kontakt med Mikkeller, som indvilgede i at lave en øl til caféen.

Det blev starten på People Like Us. Og det sociale islæt er videreført hos mikrobryggeriet, hvor næsten alle de 60 ansatte har en diagnose.

"Der er nogle mennesker, som i den grad er blevet sendt til hjørne i samfundet. De har et fantastisk potentiale og nogle helt andre måder at arbejde på, end normalen kan," siger Lars Carlsen og fortsætter:

"Der går så meget tabt – både menneskeligt og samfundsøkonomisk – hvis de bare bliver parkeret. Og de kan så meget, når vi bare giver dem nogle ordentlige rammer."

Bjarkes forståelse for dans
Tag nu bare Bjarke Østergaard. Han er god til korrekturlæsning og kan regne med sekscifrede tal i hovedet. Og så kan han danse.

Det er den sidstnævnte kompetence, han trækker på hos People Like Us.

Bryggeriet har lavet en serie danseøl, der skal indfange essensen af standard- og latindansene. Øllene bygger på Bjarkes forståelse for dans. Og når den nyeste øl i serien, Spontan Goes Spontan, bliver præsenteret på weekendens festival, er det Bjarke, der danser den. Sammen med en kongelig balletdanserinde. Til musik komponeret af Aaron Dessner fra The National. Og i kostumer, der er designet af Henrik Vibskov.

Bjarke er ansat på nedsat tid som bryggedanser. Og det samme gælder hovedparten af de andre medarbejdere, der er ansat fra 4 til 37 timer om ugen.

"På mange måder lyder det vildt, og der er et stort puslespil i at få så mange stillinger til at gå op," siger Lars Carlsen og fortsætter:

"Men når først det er inde i systemet, så virker det. Og så sker der det magiske, at de alle sammen tager sig af hinanden og bruger deres egne erfaringer til at hjælpe hinanden. Der er ingen her, som er bange for at komme og sige, at de har en dårlig dag."

Væk med berøringsangst og tabuer
Og det er en melding, som giver resonans hos Monica Lylloff fra #enmillionstemmer.

"Vi kæmper for lige muligheder og vilkår – uanset hvad man har af udfordringer. Og det er jo oplagt at udbrede budskabet sammen med en arbejdsplads, der arbejder på at forbedre vilkårene for mennesker med en diagnose," siger hun.

Monica Lylloffs håb er, at øllen kan skabe opmærksomhed og starte samtaler hos mennesker, som ellers ikke tænker over, hvordan det er at have et psykisk eller fysisk handicap.

"Vi håber, at diagnoser bliver et emne, man kan tale om, ligesom man taler om alt muligt andet. Vi vil gerne af med berøringsangsten og have tabuerne nedbrudt," siger hun:

"Jo mere vi taler om det, jo mere normalt bliver det, at man selvfølgelig kan have folk med autisme, adhd og andre lidelser ansat. Det kræver bare en lille justering af de rammer, de sidder i," siger Monica Lylloff.

Øl til folk med diagnoser
Og øl er en god samtalestarter, pointerer Lars Carlsen.

"Det er jo altid godt at mødes om en øl. Og det arbejder vi bevidst med," siger han:

"Vi har en identitetsudvikler, som fortæller små historier om, hvordan han ser verden. Dem sætter vi på vores flasker og dåser, så man kan sidde og diskutere dem over en øl. Det er udvidede Gajol-budskaber, der skaber mange grin og eftertanker."

Ølkulturen skabte imidlertid et benspænd, der nær bremsede samarbejdet med #enmillionstemmer, inden det var kommet i gang.

"Der er rigtig mange med en diagnose, som har et misbrug eller er i fare for at udvikle et misbrug. Så vi spurgte People Like Us, om de havde noget uden alkohol. Det havde de ikke," fortæller Monica Lylloff:

"Hvad så med en alkoholfri øl?"

Den måtte People Like Us lige tygge på.  

"Det er sindssygt dyrt at udvikle alkoholfri øl. Det kræver masser af laboratorievidenskab at få den lige i skabet," siger Lars Carlsen.

Samarbejdet med Mikkeller blev løsningen. For den store bryggebror indvilgede i at udvikle øllen. Og det er Lars Carlsen glad for i dag.

"Det var et rigtig godt krav, Monica kom med. For det betød, at vi blev skubbet lidt ud over kanten. Det er vi glade for," siger han.

Monica Lylloff med den alkoholfri øl, der skal hjælpe #enmillionstemmer med at få sit budskab ud over rampen. 

 

Bryggeriet skal tjene penge
Øllen til #enmillionstemmer er ikke bryggeriets første flirt med civilsamfundet. People Like Us har tidligere lavet øl til støtte for krigsveteraner og har også brygget Ingerfairs 'Frivilligbajer'.

Og så står People Like Us hver måned bag arrangementer som 'Strik & Drik', hvor unge kvinder, tatoverede muskelmænd og grå bedstemødre mødes over en (eller flere) øl til lyden af knitrende strikkepinde.

Det kunne ligne en skizofren slalomrute i landskabet mellem forening og forretning. Men kursen er helt bevidst. Og der er ingen som helst slinger i valsen, når Lars Carlsen bliver spurgt til det kommercielle.

"Det har været mig magtpåliggende fra starten at skabe en almindelig, kommerciel virksomhed. Jeg har lært, at det er vigtigt at lave noget, der er bæredygtigt. Noget, der ikke er afhængigt af kommunale ordninger, satspuljen og så videre. For den slags forsvinder igen," siger Lars Carlsen og tilføjer:

"Vores kerne er at være et godt bryggeri, der tjener penge på at lave en masse gode øl."

Systemets krav ødelægger mennesker
Egen indtjening giver også plads til selvstændighed, påpeger Lars Carlsen. Og det er i hans optik nødvendigt i et samfund, der flyder over med ordninger, som nedbryder mennesker i stedet for at bygge dem op.

"Jeg har så mange gange oplevet, at vi som samfund stiller krav til, hvordan man skal være som menneske. Man skal være god til dansk og matematik, kunne begå sig i sociale sammenhænge og kunne tage offentlig transport. Så er man et godt, dygtigt menneske," siger Lars Carlsen.

Den slags krav vil han ikke acceptere. For de er ødelæggende for mennesker som hans ansatte.

"Offentlig transport giver mange af dem angstanfald. Og alligevel siger systemet, at man skal være selvtransporterende. Og de sociale sammenhænge er stressfremkaldende for mange med diagnoser. De har brug for selv at vælge, hvornår de vil være sociale, og hvad de vil være sociale om," siger Lars Carlsen.

Han er ikke afvisende over for at samarbejde med det offentlige system, men det skal være på bryggeriets præmisser, understreger han.

"Vi vil godt arbejde med nogle enkelte ordninger, der stiller de rigtige krav, så vi opbygger mennesker i stedet for at bryde dem ned," siger Lars Carlsen.

Skal man være bange for at være politisk?
Og målet om økonomisk frihed er nået – om end ikke helt på papiret endnu.

Bryggeriet, der blev stiftet i sommeren 2016, havde i seneste regnskabsår et underskud på knap 300.000 kroner. Men i det kommende regnskab for sidste år 2019 er bundlinjen sort.

"Vi kan allerede nu sige, at vi har lavet et pænt overskud i 2019," siger Lars Carlsen.

Øllen til #enmillionstemmer kommer ikke til at bidrage til bundlinjen. Den er simpelthen lavet i for lille et oplag, fortæller Lars Carlsen.

"Det er et forholdsvis lille bryg på 1.200 liter. Det tjener man ikke mange penge på. Skal du tjene mange penge, skal du op i et stort oplag," siger han.

Alligevel er øllen det hele værd. For den understøtter en bevægelse, der bygger på de samme værdier som People Like Us. Og den giver et rygstød til et borgerforslag, #enmillionstemmer har fremsat om kompensation til borgere, der får medhold i, at myndighederne har begået fejl i sociale sager.

At bryggeriet tager stilling i en sag med politiske overtoner, bekymrer ikke Lars Carlsen.

"Næh, jeg synes ikke, det er politisk at støtte et borgerforslag, der giver mening. Skal vi være bange for det?" siger han:

"Jeg synes, det er common sense at hjælpe mennesker, som er blevet tabt i systemet. Det synes jeg er en pligt som samfundsborger. Og jeg synes godt, vi kan være bekendt som bryggeri at sige, at vi skal hjælpe hinanden."

Lars Carlsen tilføjer, at det jo netop er pointen med den ølfestival, der finder sted i weekenden.

"Vi har jo lavet festivalen for at inspirere virksomheder og mennesker i almindelighed til at være nysgerrige på hinanden, så vi kan finde måder at hjælpe hinanden med få og enkle midler."

Læs mere om ølfestivalen her og om borgerforslaget fra #enmillionstemmer om socialerstatning her.

Omtalte personer

Monica Lylloff

Forfatter, foredragsholder, medstifter af #enmillionstemmer, jurist, TT Advokater
cand.jur. (Københavns Uni. 2002)

    Politik har aldrig været vigtigere
    Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
    Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser