Kronik

Købmandsfond: Detailsucces smitter med juleinitativer i lokalsamfund

JULEKLUMME: Som følge af krisetider går det godt i købmandssektoren, mens julestemningen halter i lokalsamfundene. Derfor træder de lokale købmænd til som centrale spillere i lokalsamfund med julesponsorater, skriver Marie Scott Poulsen.

<div>
			<div>
				<div>En donation til Købmand Vad&nbsp;fra KFI Fonden gjorde det muligt at aktivere frivillige og skabe&nbsp;julestemning i lokalsamfundet med et snelandskab på byens torv.</div>
		
	
	
		
			</div>
		</div>
En donation til Købmand Vad fra KFI Fonden gjorde det muligt at aktivere frivillige og skabe julestemning i lokalsamfundet med et snelandskab på byens torv.
Foto: Kenn Thomsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Marie Scott Poulsen
Uddelingschef, KFI Erhvervsdrivende Fond

Nej, "Jul i den gamle købmandsgård" bliver det næppe. Den moderne frie købmand er ejer af en mellemstor virksomhed. Oftest i et tidssvarende butiksanlæg med millionomsætning og nogle gange med mere end 100 ansatte.

Købmanden har det godt i øjeblikket. Færre udlandsrejser og restaurantbesøg og mere arbejde fra hjemmekontoret giver velorganiseret trængsel i butikkerne.

Det er på en kedelig baggrund, at den del af detailhandlen går strygende, men det gør den.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Læs også

Succes med ansvar spreder juleglæde
Med til at være ejer af en succesfuld mellemstor virksomhed, solidt placeret i lokalsamfundet hører i disse tider også en solid portion ansvarlighed.

Aktiviteter, understøttet af fondsuddelinger, retter sig ikke længere kun mod den vigtige udvikling af butikken, men i lige så høj grad mod udviklingen af hele lokalsamfund.

Marie Scott Poulsen
Uddelingschef, KFI Erhvervsdrivende Fond

Og her kunne man måske forledes til at tro, at den "lille købmandsbutik" slipper traditionelt og let om ved det.

Men selvom traditionelle bandereklamer til støtte for både den lokale håndboldhal og købmanden selv, og tilsvarende slagtilbud i lokalavisen lever i bedste velgående og ofte fungerer upåklageligt, så er der her op mod jul 2020 hastigt voksende fokus på initiativer, der rækker længere ud.

Aktiviteter, understøttet af fondsuddelinger, retter sig ikke længere kun mod den vigtige udvikling af butikken, men i lige så høj grad mod udviklingen af hele lokalsamfund.

Det oplever vi hos os i Købmandsfonden KFI, hvor vi støtter udviklingen af den frie købmandssektor, der omfatter købmænd, kendetegnet ved det privilegie, at de kan gå konkurs i dårlige tider.

Købmanden sætter ind i krisetid
Vi er med til at låne og finansiere, til at bygge om og optimere butikkerne, men vi er sandelig også med til at understøtte udviklingen, der sikrer, at købmanden fortsat spiller en afgørende rolle i sit lokalsamfund.

Og netop nu kan vi gøre status over et ganske særligt år. For nok er 2020 ved at slutte med gode tal på bunden for de fleste i sektoren, men det starterede ikke sådan.

Selvom det virker som en helt anden tid, skal vi kun tilbage til begyndelsen af året for at finde pressede omsætningstal og mindre optimisme.

Så meget mere interessant er det, at vi gennem hele året har kunnet konstatere en vedvarende og voksende interesse for købmanden som en central spiller i lokalsamfundet.

Det så vi først med vores uddeling til "Lokale Sponsorater", som gav købmanden mulighed for at støtte en lokal klub eller forening med et sponsorat via en uddeling fra KFI.

Juleansøgninger 
Nu slutter vi året med en ganske særlig julepakke, hvor købmanden med en godkendt ansøgning fra KFI i hånden har kunnet dele midlerne videre ud i lokalsamfundet til for eksempel julelys og pynt på butiksfacader, gader og stræder, nødstedte børnefamilier, tombola afholdt af de lokale spejdere, julekoncert på plejehjemmet eller en virtuel juletræstænding.

Det har 200 købmænd i skrivende stund benyttet sig af i løbet af den seneste måneds tid. Ansøgerne vidner om et lokalt, socialt engagement, man ikke umiddelbart forbinder med en sektor, hvis dna er kommercielt.

Og at engagementet bærer frugt for begge parter, kommer tydeligst til udtryk i de mange små tilkendegivelser i indbakken – et fint eksempel:

"Hej Marie
Jeg har i dag valgt at overraske med min check, og du kan se resultatet på butikkens fb side. Der blev fældet en enkelt tåre her og der, værestedet er krøbet ind under huden på mig, så når jeg engang får mere fritid, skal jeg være frivillig på er værested. Vi fik også den lokale avis ud, så der kommer en artikel /billeder om vores donation."

Købmandens jul i lokalsamfund
Frie købmænd er generelt karakteriseret ved et enormt engagement i deres butik og kunder.

Deres engagement er det vigtigste ”våben” i en notorisk konkurrencepræget branche i et land med et af verdens mest finmaskede butiksnet.

Men engagementet rækker langt videre.

Så nej, der bliver ikke jul i den gamle købmandsgård. Der bliver jul i et helt lokalsamfund, hvor købmænd, frivillige, foreninger og almindelige, ansvarlige og pålidelige danskere påtager sig at hjælpe dér, hvor hjælpes bør. Se dét er et rigtigt juleeventyr.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Marie Scott Poulsen

Kommunikationschef, Tivoli
cand.mag. (Københavns Uni. 1999)









0:000:00